Gå til innhold

Velge katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Juledame
Skrevet

Hvis du skulle hatt katt, vil du ha/kjøpe rasekatt eller finner du noen som har vanlig "utekatt". Eller ville du kontaktet Omplasseringen for dyr og tatt en voksen katt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville kjøpt meg en ny rasekatt :hoppe:

Siden jeg ikke kan ha utekatt her jeg bor nå, ville jeg hatt en sølvtabby britte eller en ny colorpoint (perser). Uten tvil!!!!

Gjest Juledame
Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg kunne tatt en fra omplassering. Jeg merker det er ikke så viktig å ha den kattungetiden. Men jeg måtte føle at jeg og katten hadde kontakt.

Jeg er aleneboer.

Skrevet

Når/dersom vi får oss katt blir det en kattunge, ikke en voksen katt, for jeg er i utgangpunktet ikke noe glad i katter. Som en liten kattunge er de jo så søte at jeg nok klarer å takle tanken på at de skal bo i smme hus som meg, og gå på meg og sånn. Så kan jeg venne meg til den mens den voker opp. Da har jeg vel allerede blitt glad i den innen der er blitt voksen, og takler den sånnsett greit.

Men det blir en katt av typen som kan være ute så mye den bare vil, og inne når det passer se slik, ikke en rasekatt en en, vel "vanlig katt".

Skrevet

Jeg kunne tatt en hvilken som helst katt. Jeg ser ikke poenget med å betale for en katt når det finnes så mange som allerede trenger et hjem. Den katten vi har nå fikk vi da hun var 2 år, altså voksen. Hun skulle avlives fordi ingen ville ha henne. Hun er en nydelig pus og vi kunne ikke fått en bedre katt om vi så hadde betalt 10 000 for henne eller fått henne da hun var kattunge. Det er synd at så få vil ha voksne katter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det hadde nok kommet an på situasjonen ellers... Kunne kanskje tenkt meg en rasekatt; finnes så mange nydelige... Men jeg synes også katter har det best ute, og så lenge jeg bor på landet slik jeg gjør nå vil jeg uansett ha en katt som trives ute "hele tiden". Ikke for det; sikkert mange rasekatter som kan være utendørs også..?

Vi har en huskatt som muligens ikke ville hatt noe hjem uten oss - og han er verdens søteste:)

Skrevet

Hvis JEG kunne velge ville jeg hatt en orientaler. Men sambo setter foten ned der, han synes ikke de er noe fine å se på, synes de er for "pinglete". (Men en Hellig Birma vil han ha! Det er jo ikke akkurat en "mannekatt" haha!!)

Så neste katten vår blir nok en ocikatt. Dette fordi foreldrene mine skal med tid og stunder ha et kull på sine to. :wink:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg har hatt to omplasseringskatter og ville uten tvil gjort det igjen. Alle kattunger er søte, men det er ikke alltid så lett å se personligheten like tydelig på dem. Med begge omplasseringskattene mine opplevde jeg imidlertid at de valgte meg vel så mye som jeg valgte dem, og de var begge lykkelige valg. Eneste preferansen jeg har, er at jeg er glad i langhårede katter. Ikke persere, men vanlige katter med en langhåret skogkatt el. lign. i slekta et sted.

Skrevet

Vi skal ta til oss en katt fra omplasseringen for dyr om noen uker.

Mange av kattene har ikke hatt det bra, blitt dårlig behandlet og stelt med etc. De fortjener definitivt en ny sjansen..

Gleder meg masse til å ta over en :-D

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt en omplasseringskatt. Gjerne en voksen katt, med en personlighet som passer for meg og den ene katten jeg allerede har. Jeg ser for meg en god doven hankatt som vil finne seg i at min puse-dronning er husets sjef. Det er så mange omplasseringskatter som fortjener en ekstra sjanse. Noen av de er så hengivne og blir så utrolig glad i deg.

Ikke noe stygt sagt om rasekatter...

Skrevet

Jeg kunne tatt en hvilken som helst katt, da jeg, som Arkana ikke ser hvorfor jeg skulle betale for et dyr jeg kan få gratis, og en som er (i mange tilfeller) minst like flott.

Jeg ville nok foretrekke en kattunge, da jeg ikke vil ha innekatt, men en katt som får frisk luft og kan ut på tur om han skulle føle for det, og stiller meg da noe tvilende til om en voksen katt vil forstå at den har skiftet hjem.

Gjest gjest1
Skrevet

Ser ikke noen grunn til å kjøpe en katt når det er så mange uønskete katter i verden.

For meg er det ikke noe must med en kattunge, de er søte...men man ser ikke personligheten så godt på så unge katter. Ville antagelig valgt en halvvoksen eller voksen katt.

Man merker godt om man kommer overens med en katt :)

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg ville nok foretrekke en kattunge, da jeg ikke vil ha innekatt, men en katt som får frisk luft og kan ut på tur om han skulle føle for det, og stiller meg da noe tvilende til om en voksen katt vil forstå at den har skiftet hjem.

Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for selv om du velger en voksen katt. De er mer tilpasningsdyktige enn du tror. Jeg har som sagt hatt to voksne omplasseringskatter, og begge slo seg fort til ro i sitt nye hjem. Den ene var et år da hun kom til oss, og hadde aldri vært utenfor døra, men ble verdens lykkeligste utekatt og en flink jeger.

Gjest Aurélie
Skrevet

Ser ikke noe i veien med å betale i dyre dommer for å få en katt som man synes har et tiltalende utseende. Men alle katter har sjarm og personlighet. :) Personlig foretrekker jeg vanlige huskatter, og vet så altfor godt hvor mange ulykkelige kattesjeler som sitter og venter på nye hjem rundt omkring. Jeg kommer helt klart til å velge meg en av disse en vakker dag.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg hadde valgt en omplasserings-katt. Fikk meg katt selv for 3-4 uker siden, han er ca 1 år og omplasserings-katt, og han har tilpasset seg veldig fort syns jeg. Begynte å gå ute etter en uke, og har ikke hatt noen problemer. Og så er han så søt :hjerter2: . Denne katten er en rasekatt, men det var mest tilfeldig at det ble slik, for vanlige huskatter er da akkurat like søte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...