Gjest Cally Skrevet 11. mai 2005 #1 Skrevet 11. mai 2005 Når taper forelskelsen seg? Er det forskjellig fra forhold til forhold? Hva er din erfaring?
Gjest GreenSky Skrevet 11. mai 2005 #2 Skrevet 11. mai 2005 Det er veldig forskjellig. Har applevd alt fra en uke til aldri.
Gjest SumoBryter Skrevet 11. mai 2005 #3 Skrevet 11. mai 2005 Jeg er i hvertfall fremdeles forelsket etter 3 og et halvt år.
Gjest Cally Skrevet 11. mai 2005 #4 Skrevet 11. mai 2005 Men er det dårlig tegn at forelskelsen gir seg etter under seks mnd? Man MÅ ikke være forelsket bestandig for at forholdet skal vare?
Gjest SumoBryter Skrevet 11. mai 2005 #5 Skrevet 11. mai 2005 Men er det dårlig tegn at forelskelsen gir seg etter under seks mnd? Man MÅ ikke være forelsket bestandig for at forholdet skal vare? Man kan få hva som helstslags forhold til å vare hvis man er sta nok... Er du helt sikker på at forelskelsen er helt, helt borte? Noen ganger kan den bli en del av hverdagen og man merker den ikke like ofte. Men jeg merker at den er der for eksempel når samboeren kommer hjem fra jobben eller når vi gjør noe koselig sammen.
Gjest lurven Skrevet 11. mai 2005 #6 Skrevet 11. mai 2005 som regel taper den seg etter en mnd eller to. men den forsvinner ikke. men jeg er som regel mest forelsket i begynnelsen, men det er vel vanlig
Gjest Petrinemor Skrevet 11. mai 2005 #7 Skrevet 11. mai 2005 Det vanlige er at forelskelsesfasen går over etter en stund. Da oppstår neste fase som hvis man virkelig elsker vedkommende er een enda bedre periode. Det er da man virkelig ser hvordan den andre er som person og man gleder seg over dagligdagse ting sammen. Min erfaring ihvertfall
Malama Skrevet 11. mai 2005 #8 Skrevet 11. mai 2005 Jeg er fortstt forelska etter snart 4 år. Ikke den helt samme følelsen som da jeg først traff ham, det er beskrevet over en del av hverdagen. Den er der, men ejg legger ikke konstant merke til den. Så den har vel tapt seg kan man si, blitt erstattet av kjærlighet. Men, jeg er fortsatt forelska også, selv om jeg elsker ham.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #9 Skrevet 11. mai 2005 Man kan få hva som helstslags forhold til å vare hvis man er sta nok... Er du helt sikker på at forelskelsen er helt, helt borte? Noen ganger kan den bli en del av hverdagen og man merker den ikke like ofte. Men jeg merker at den er der for eksempel når samboeren kommer hjem fra jobben eller når vi gjør noe koselig sammen. Nei forelskelsen er ikke helt borte, bare svak liksom. Og han er vel ikke så kjempefantastisk som jeg trodde da jeg traff han. Men det går fortsatt an å ha det bra sammen? Jeg er glad i han selv om jeg også irriterer meg.
Gjest Cally Skrevet 11. mai 2005 #10 Skrevet 11. mai 2005 Man kan få hva som helstslags forhold til å vare hvis man er sta nok... Er du helt sikker på at forelskelsen er helt, helt borte? Noen ganger kan den bli en del av hverdagen og man merker den ikke like ofte. Men jeg merker at den er der for eksempel når samboeren kommer hjem fra jobben eller når vi gjør noe koselig sammen. Nei forelskelsen er ikke helt borte, bare svak liksom. Og han er vel ikke så kjempefantastisk som jeg trodde da jeg traff han. Men det går fortsatt an å ha det bra sammen? Jeg er glad i han selv om jeg også irriterer meg.
Gjest SumoBryter Skrevet 11. mai 2005 #11 Skrevet 11. mai 2005 Nei forelskelsen er ikke helt borte, bare svak liksom. Og han er vel ikke så kjempefantastisk som jeg trodde da jeg traff han. Men det går fortsatt an å ha det bra sammen? Jeg er glad i han selv om jeg også irriterer meg. Jeg syns det er utrolig vanskelig å si, du sier du ikke syns han er så kjempefantastisk lenger, har du funnet noen alvorlige feil som du tviler på at du kan leve med? Og det spørs helt hvor mye han irriterer deg, og hvorfor. Det kan hende dere er i en vanskelig periode som dere kan krangle dere igjennom. Min samboer har en del feil, men de irriterer meg ikke som sådann...
Gjest Sukkerert Skrevet 11. mai 2005 #12 Skrevet 11. mai 2005 Har lest at den normalt sett går over etter 6 mnd. (Men hva folk definerer som forelskelse er veldig ulikt).
Gjest Cally Skrevet 11. mai 2005 #13 Skrevet 11. mai 2005 Vi krangler ikke, men før syntes jeg han var så fantastisk snill og omtenksom, nå synes jeg han er femi, søkende og klengete på en så feil måte. Selvsagt har han vært lik hele tiden, men jeg har jo hatt skylapper på!
Malama Skrevet 11. mai 2005 #14 Skrevet 11. mai 2005 Det tok meg under 6 måneder å finne ut at fyren jeg hadde forelska meg i ikke var 100% perfekt. De rosa solbrillene forsvant ganske fort siden vi i praksis bodde sammen svært tidelig. Men allerede før de skjedde hadde jeg funnet ut at dette var den mannen jeg ville dele livet mitt med. Han har sine "feil", men det er fordi han er et menneske. Jeg har mine feil og irriterende sider jeg også, garantert, men vi elsker hverandre. Det er helt normalt at forelskelsen taper seg, men da er det man må finne ut om den erstatte av kjærlighet eller vennskap, dersom du fortsatt bryr deg om vedkommende. 100% perfekt er det få som er. Men likevel finner de fleste noen å dele livet med, som takler de "feil" vi har Lykke til.
Gjest Dr. Løøv Skrevet 11. mai 2005 #15 Skrevet 11. mai 2005 Fenomenet forelskelse, dvs den fysiske tilstanden som oppstår i kroppen og kan måles (ja, det skilles ut enkelte stoffer i kroppen som kan påvises!), begrenser seg til 30-36 måneder. Undersøkelsen som dette kom fram i ble gjort i Storbritannia på 90-tallet og er den største og mest anerkjente studien som er gjort på området. Konklusjonen i studien var at hvis forholdet overlevde disse 30-36 månedene, så kunne man begynne å snakke, før det så var man litt for påvirket av forelskelsesendorfinene til at det ville bli en objektiv vurdering.
Gjest Sukkerert Skrevet 11. mai 2005 #16 Skrevet 11. mai 2005 Dr. Løøv: Hva mener du med at man kunne begynne å snakke?
Tekumseeh Skrevet 13. mai 2005 #17 Skrevet 13. mai 2005 Akkurat det som Malama sier her, er vel ganske typisk. Du begynner å se "feil", ser kanskje litt mer klarsynt/objektivt på ting når forelskelsesrusen forvinner. Det kan ta fra 3 - 12 mnd etter hva jeg har erfart. Nå er jeg inne i et 2 år gammelt forhold, og kjenner meg fortsatt forelska innimellom. Og også like sterkt innimellom som det var i begynnelsen. Men det er ikke lenger hele tiden. Men kjenner kanskje enda mer hvor glad jeg er i henne. Så en svakere, men kanskje likevel dypere følelse har overtatt..?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå