Gå til innhold

Forhandle opp lønn ved hjelp av annet jobbtilbud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har erfaringer med det og kan gi noen tips?

Jeg står i en situasjon hvor jeg har alt for lav lønn (en blant flere) og arbeidsgiver har antydet at den eneste måten jeg har mulighet for å bli løftet dit jeg vil lønnsmessig er hvis jeg har et pressmiddel som feks et jobbtilbud med høyere lønn. Jeg må altså søke ny jobb, komme til intervju og bli tibudt jobben (og få skriftlig lønnstilbud) for så å forhandle med arbeidsgiver på bakgrunn av det. Jeg må også være forberedt på å faktisk ta denne nye jobben hvis vi ikke blir enige.

Jeg har egentlig ikke lyst til å skifte jobb, er fornøyd med det meste bortsett fra lønna. 

Dere som har forsøkt, virket det? Og hva gjorde dere med referanser?? I min situasjon er det naturlig å be min sjef være referanse, den samme personen jeg da må forhandle lønna med i neste instans..

Anonymkode: 79830...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette er en ganske vanlig metode. Synd, men sant. Selv brukte jeg en referanse fra et tidligere arbeidsforhold. (Fikk tilbud om så mye høyere lønn at jeg skjønte at arbeidstaker har lurt meg i flere år, forresten. Så jeg sluttet åkkesom). Dersom arbeidsgiver er din første, ville jeg brukt en referanse derfra uansett - ikke akkurat sjefen din. Det er helt innafor. 

Anonymkode: d6442...507

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde det i fjor. Fikk 80.000 mer i lønn og ba  arbeidsgiver en uke på å matche det, noe de gjorde. Ba nåværende arbeidsgiver være referanse sånn at de skulle begynne å skjelve i buksene 😊

Anonymkode: 2973b...12a

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, dette er en ganske vanlig metode. Synd, men sant. Selv brukte jeg en referanse fra et tidligere arbeidsforhold. (Fikk tilbud om så mye høyere lønn at jeg skjønte at arbeidstaker har lurt meg i flere år, forresten. Så jeg sluttet åkkesom). Dersom arbeidsgiver er din første, ville jeg brukt en referanse derfra uansett - ikke akkurat sjefen din. Det er helt innafor. 

Ja, det er vel ganske vanlig og jeg skjønner at det er det som må til. Litt irriterende fordi jeg nå må bruke masse energi på å søke og prøve å få en annen jobb som jeg egentlig ikke vil ha - føler at jeg lurer den potensielle nye arbeidsgiveren litt. Men som du sier, hvis det er slik at jeg faktisk får et jobbtilbud med høyere lønn, så har jeg kanskje lagt ned så mye innsats at jeg ender med å ta det, selv om det ikke var planen i utgangspunktet..

Just now, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det i fjor. Fikk 80.000 mer i lønn og ba  arbeidsgiver en uke på å matche det, noe de gjorde. Ba nåværende arbeidsgiver være referanse sånn at de skulle begynne å skjelve i buksene 😊

Oi, 80 000. Godt jobba. Jeg håper på 40 - 50 000. 

Det kommer til å føles kleint å be sjefen være referanse, men jeg har ikke så mye på cven at jeg kan velge det bort. Hun kommer garantert til å lukte lunta. Men jeg tviler på at hun kommer til å gi meg dårlig referanse da, hun er ikke kjip. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk du en uke betenkningstid før du svarte på jobbtilbudet da? Ville du tatt den nye jobben om gamle jobben ikke kunne matche tilbudet?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er en ganske vanlig metode. Synd, men sant. Selv brukte jeg en referanse fra et tidligere arbeidsforhold. (Fikk tilbud om så mye høyere lønn at jeg skjønte at arbeidstaker har lurt meg i flere år, forresten. Så jeg sluttet åkkesom).

Det er du som er arbeidstaker. Men arbeidsgiver har da ikke lurt deg fordi du har sagt deg villig til å jobbe for den lønna dere har blitt enige om :)

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe tilsvarende for meg, skjønner ikke dette med å vegre seg for å la nåværende arbeidsgiver være referanse. Med mindre man har et svært dårlig forhold til sjefen, men da burde man være mer interessert i å faktisk bytte jobb enn å bare true med det :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er vel ganske vanlig og jeg skjønner at det er det som må til. Litt irriterende fordi jeg nå må bruke masse energi på å søke og prøve å få en annen jobb som jeg egentlig ikke vil ha - føler at jeg lurer den potensielle nye arbeidsgiveren litt. Men som du sier, hvis det er slik at jeg faktisk får et jobbtilbud med høyere lønn, så har jeg kanskje lagt ned så mye innsats at jeg ender med å ta det, selv om det ikke var planen i utgangspunktet..

Oi, 80 000. Godt jobba. Jeg håper på 40 - 50 000

Det kommer til å føles kleint å be sjefen være referanse, men jeg har ikke så mye på cven at jeg kan velge det bort. Hun kommer garantert til å lukte lunta. Men jeg tviler på at hun kommer til å gi meg dårlig referanse da, hun er ikke kjip. 

Hva med å prøve å skaffe en annen jobb du faktisk vil ha? Slik at det ev. blir et ekte dilemma. Blir mer troverdig da, og da slipper du å måtte plage en annen arbeidsplass som tror du er interessert i å jobbe der, men bare skal bruke det for å øke lønna der du er :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 1
Skrevet

Seriøst?  I min bransje får man høyere lønn når man fortjener det.  Dvs gjennom å vise resultater og innsats.  Selv har jeg arbeidet knallhardt de siste året og til gjengjeld fikk jeg dobbelt så høy lønnsøkning som mine kollegaer. 

Anonymkode: 5c219...4dd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst?  I min bransje får man høyere lønn når man fortjener det.  Dvs gjennom å vise resultater og innsats.  Selv har jeg arbeidet knallhardt de siste året og til gjengjeld fikk jeg dobbelt så høy lønnsøkning som mine kollegaer. 

Work smart, not hard.

Anonymkode: 5c22f...704

• Liker 3
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr bare at arbeidsgiveren din sannsynligvis har mer å gå på, du hadde nok gått mer opp om arbeidsgiver hadde blitt stilt overfor en situasjon hvor det var mulig du gikk :)

To ganger har jeg vært i prosess med en annen aktør eller hatt jobbtilbud for hånden som jeg vurderte, første gang fikk jeg 160.000 i lønnsøkning der jeg var, andre gang 90.000. Om jeg ikke hadde hatt det ville det neppe blitt mer enn 20-30.000 i økning i stedet :)

Man er aldri i så god forhandlingsposisjon overfor egen arbeidsiver som når man kanskje forlater jobben, men det forutsetter selvsagt at man i tillegg har gjort en så god jobb at nåværende arbeidsgiver ønsker å bla opp fremfor å la deg gå :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du en uke betenkningstid før du svarte på jobbtilbudet da? Ville du tatt den nye jobben om gamle jobben ikke kunne matche tilbudet?

Ja. Hadde ikke så lyst på den nei, da den lå 30 min unna Oslo. Men la det fram som at jeg var flyttbar og at lønnen var avgjørende. Hadde nok ikke tatt den nei. 

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott for deg! Ingen får så stor lønnsøkning hvis sjefen ikke er fornøyd. I min bransje (helsepersonell) lønner det seg ikke å være lojaø dessverre. Jeg er tillitsvalgt på seksjonsnivå og de som tjener dårligst er de som ikke setter hardt mot hardt.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, Hedersbrukeren said:

Hva med å prøve å skaffe en annen jobb du faktisk vil ha? Slik at det ev. blir et ekte dilemma. Blir mer troverdig da, og da slipper du å måtte plage en annen arbeidsplass som tror du er interessert i å jobbe der, men bare skal bruke det for å øke lønna der du er :)

Jo, jeg må søke jobber jeg faktisk kunne tenke meg. Jeg tror mental innstilling er veldig viktig i jobbsøkerprosesser, og jeg tror ikke det er så lett for meg å få tilbud om den typen jobb jeg ønsker meg om jeg ikke går "all in". Problemet er bare at jeg er inne i en veldig bra læringsprosess der hvor jeg jobber nå, og jobber med prosjekter som vil være veldig fine å ha på Cven når de er ferdige. Hvis jeg slutter nå "mister" jeg dette. Jeg har virkelig ikke lyst til å slutte der, men livssituasjonen min gjør at jeg ikke bare kan akseptere den utrolig lave lønna (sett i forhold til utdanning). Sjefen trenger en god grunn til å sette meg opp, så jeg må vel bare overbevise meg selv om at jeg har lyst på denne andre jobben (som er omtrent det samme som jeg gjør i dag minus de spennende prosjektene og forhåpentligvis pluss høyere lønn). 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Hadde ikke så lyst på den nei, da den lå 30 min unna Oslo. Men la det fram som at jeg var flyttbar og at lønnen var avgjørende. Hadde nok ikke tatt den nei. 

Oi, vet ikke om jeg hadde turt å være så ærlig om det. Samtidig, det er jo grunnen. Hadde vært befriende å være ærlig om det - "Jeg skulle gjerne fortsatt på min nåværende arbeidsplass, men er i en situasjon hvor lønnen er avgjørende" liksom.

Kan man det ??!! Så slipper jeg å føle at jeg fører dem bak lyset. 

Skrevet

Erfaringsmessig så har mine forsøkt på slike "stunt" gitt ca. 3-5x normal årlig lønnsøkning+endel goder.

Så ja, for noen så lønner dette seg.

Anonymkode: bfc1a...f55

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg må søke jobber jeg faktisk kunne tenke meg. Jeg tror mental innstilling er veldig viktig i jobbsøkerprosesser, og jeg tror ikke det er så lett for meg å få tilbud om den typen jobb jeg ønsker meg om jeg ikke går "all in". Problemet er bare at jeg er inne i en veldig bra læringsprosess der hvor jeg jobber nå, og jobber med prosjekter som vil være veldig fine å ha på Cven når de er ferdige. Hvis jeg slutter nå "mister" jeg dette. Jeg har virkelig ikke lyst til å slutte der, men livssituasjonen min gjør at jeg ikke bare kan akseptere den utrolig lave lønna (sett i forhold til utdanning). Sjefen trenger en god grunn til å sette meg opp, så jeg må vel bare overbevise meg selv om at jeg har lyst på denne andre jobben (som er omtrent det samme som jeg gjør i dag minus de spennende prosjektene og forhåpentligvis pluss høyere lønn). 

Oi, vet ikke om jeg hadde turt å være så ærlig om det. Samtidig, det er jo grunnen. Hadde vært befriende å være ærlig om det - "Jeg skulle gjerne fortsatt på min nåværende arbeidsplass, men er i en situasjon hvor lønnen er avgjørende" liksom.

Selvfølgelig kan du det! Du kommer ingen vei ved å stå med lua i hånda!

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det ikke sånn. Du sier du er fornøyd med nåværende jobb, og ikke må flytte på deg, men ønsker å se hva som finnes av muligheter. Går du videre på intervju nevner du evt at lønnsforskjell vil hjelpe deg å foreta et bytte du i utgangspunktet syns er litt skummelt.

Anonymkode: 02298...64e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv fått lønnsøkning fordi jeg har fått jobbtilbud fra konkurrenter. Og det var i praksis de eneste lønnsøkningene jeg fikk ut over å matche økning i konsumprisindeks. Tredje gang jeg ble satt i samme dilemma valgte jeg heller ny arbeidsgiver. 

Så det virker. Men jeg er enig i at det er kjip oppførsel mot potensielle arbeidsgivere om du gjør det bevisst. Unngå det med å være forberedt på å faktisk bytte. Det er heller ikke lurt å gro fast. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det dessverre ikke over alt. I fjor fikk jeg minst lønnsforhøyelse av alle til tross for ufattelig lange dager i perioder. Resultater var det imidlertid så som så med, hovedsaklig pga. sjefen insisterte på at ting skulle gjøres på sjefens måte noe som sendte resultatene kjapt nedover. Hver gang jeg fikk litt friere tøyler på gjennomføring så steg de. 

Søker nye jobber nå ja (og har tenkt å bytte beite dersom jeg får napp på en god jobb.) 

Anonymkode: 69722...21a

• Liker 1
Skrevet
On 8/17/2019 at 8:52 AM, AnonymBruker said:

I offentlig sektor er det ofte vanskelig å få mye bedre lønn i lokale forhandlinger, da det er én pott som skal fordeles på mange. 

Andre måter å få lønnsøkning i staten  er f.eks dersom arbeidsgiver har problemer med å beholde deg eller du har gjort en ekstraordinær insats. Det er ikke generelt nok at man "fortjener det".

Anonymkode: 9b631...812

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...