AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Jeg har høyere studier innen pedagogikk men ingen beskyttet tittel. Spør du meg om utdanning så har jeg masse utdanning og fag men jeg ER ingen sykepleier/ergoterapeut/sosionom . En venninne er vernepleier men jobber ikke som det, mens en annen er arktitekt Der jeg jobber nå lønnes jeg som adjunkt med opprykk. Jeg vurderte en masterretning som kunne gi meg en tittel, og noe jeg kunne VÆRE, som logoped men det ble det ikke noe av. Ble heller til noe annet diffust Valgte dere utdanning ut fra hvilken tittel dere ville få? Er det lettere å presentere seg for nye arbeidsgivere jo mer innarbeidet tittelen er? Anonymkode: af08c...5aa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Nei. Jeg har to «titler», men valgte utdanning basert på hva jeg ville jobbe med, ikke at det ville være «enklere» å presentere seg...? Anonymkode: 84802...7e3 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg har to «titler», men valgte utdanning basert på hva jeg ville jobbe med, ikke at det ville være «enklere» å presentere seg...? Anonymkode: 84802...7e3 Tror du det er lettere å kjenne en identitet i arbeidslivet hvis man kan vise til at man er noe, og ikke bare har studier og fag i ditt og datt. Jeg var i førtiårslag hvor vertinnen hadde skrevet noe om hva vi jobbet med. Jeg var en av de få som ikke hadde noen beskyttet tittel. Alle andre var logopeder, psykologer, bioinginiører ergoterapeuter osv. Hos meg hadde hun bare skrevet pedagog. Det får meg til å lure på om noen velger utdanning med beskyttet tittel fordi det gir mer status? Er det lettere å komme i betraktning for arbeidsgivere da? Anonymkode: af08c...5aa
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Det er det mest tullete jeg har hørt. Jeg synes at man tar den utdanningen som skal til for å få den jobben man ønsker å jobbe med, ikke for å få en bestemt tittel bare for å ha en tittel?! Anonymkode: fb09f...94b 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Jeg tar utdanningen jeg tar fordi jeg ønsker å jobbe med et yrke innenfor fagfeltet. Men selve utdanningen har ingen beskyttet tittel. En fremtidig jobb vil nok gi meg en arbeidstittel, i så fall er det det jeg vil si jeg jobber med. Anonymkode: 1947c...4cf 3
Knirke Skrevet 17. august 2019 #6 Skrevet 17. august 2019 Jeg har forsåvidt en tittel, men hvis jeg snakker med folk utenfor bransjen så skjønner de ikke hva den innebærer uansett... Så jeg pleier bare å si at "jeg jobber i det og det firmaet". Titler har ikke nødvendigvis så mye med status å gjøre, men det er lettere å plassere folk med en tittel. Det er akkurat som når folk du ikke kjenner alltid spør om hvor du er ifra. Det er ikke fordi de er interessert i geografi, men fordi de vil plassere deg i sitt mentale referansekart. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #7 Skrevet 17. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du det er lettere å kjenne en identitet i arbeidslivet hvis man kan vise til at man er noe, og ikke bare har studier og fag i ditt og datt. Jeg var i førtiårslag hvor vertinnen hadde skrevet noe om hva vi jobbet med. Jeg var en av de få som ikke hadde noen beskyttet tittel. Alle andre var logopeder, psykologer, bioinginiører ergoterapeuter osv. Hos meg hadde hun bare skrevet pedagog. Det får meg til å lure på om noen velger utdanning med beskyttet tittel fordi det gir mer status? Er det lettere å komme i betraktning for arbeidsgivere da? Anonymkode: af08c...5aa Det handler ikke om status, det handler om at man faktisk ikke blir tatt i betraktning av arbeidsgivere - fordi uten tittelen mangler man kompetansen man må ha for å få jobben! Det er da vel ingen som blir f.eks. ergoterapeut, logoped, bioingeniør, lærer eller sykepleier på grunn av status? Anonymkode: 84802...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #8 Skrevet 17. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du det er lettere å kjenne en identitet i arbeidslivet hvis man kan vise til at man er noe, og ikke bare har studier og fag i ditt og datt. Jeg var i førtiårslag hvor vertinnen hadde skrevet noe om hva vi jobbet med. Jeg var en av de få som ikke hadde noen beskyttet tittel. Alle andre var logopeder, psykologer, bioinginiører ergoterapeuter osv. Hos meg hadde hun bare skrevet pedagog. Det får meg til å lure på om noen velger utdanning med beskyttet tittel fordi det gir mer status? Er det lettere å komme i betraktning for arbeidsgivere da? Anonymkode: af08c...5aa Hva er galt med pedagog? Det gir jo en viss forklaring på hva du gjør. Det finnes mye forskjellig i kategorien pedagog, men det gjør det også innenfor logoped, psykolog osv. Ulike fokusområder, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser osv. Poenget mitt er at en tittel gir ikke nødvendigvis en nøyaktig forklaring på hva en gjør, bare hva arbeidsområdet er. Til spørsmålet ditt: Nei, jeg valgte utdanning etter hva jeg er interessert i og ønsket å jobbe med. Anonymkode: e8796...ea5 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #9 Skrevet 17. august 2019 Absolutt! Dr. Med. er ikke å forakte Anonymkode: a0353...982 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 Ha,ha, jeg har en tittel, men det var virkelig ikke i tankene mine når jeg tok utdanning/ valgte jobb. Hvis folk spør meg hva jeg jobber med så svarer jeg på det, jeg sier jo ikke hva slags tittel jeg har 😄 Anonymkode: 8f61a...08b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Absolutt! Dr. Med. er ikke å forakte Anonymkode: a0353...982 Hehe, du er noen år gammel hvis du har den tittelen... Tviler sterkt på at dette stemmer, gitt. Anonymkode: 84802...7e3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 Jeg har utdanning og yrkeserfaring som kvalifiserer meg til mange forskjellige yrker. Yrkestittelen jeg har nå er egentlig beskrivende, men de aller fleste vet ikke om at yrket finnes, så jeg får aldri noe anerkjennende nikk når jeg forteller hva yrkestittelen min er, heller litt forvirrede blikk. Anonymkode: aa231...884 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om status, det handler om at man faktisk ikke blir tatt i betraktning av arbeidsgivere - fordi uten tittelen mangler man kompetansen man må ha for å få jobben! Det er da vel ingen som blir f.eks. ergoterapeut, logoped, bioingeniør, lærer eller sykepleier på grunn av status? Anonymkode: 84802...7e3 Mener du her at en velkjent tittel er en fordel i jobbsøkerprosessen? Anonymkode: af08c...5aa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 Jeg utdannet meg til et yrke med en profesjon og en tittel. Men nå jobber jeg som noe annet. Når noen spør hva jeg jobber som så er det ikke noe problem å fortelle hva jeg jobber som og hvor. Jeg bruker ikke lenger den forrige tittelen min. Anonymkode: 0c7e4...097 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #15 Skrevet 17. august 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er galt med pedagog? Det gir jo en viss forklaring på hva du gjør. Det finnes mye forskjellig i kategorien pedagog, men det gjør det også innenfor logoped, psykolog osv. Ulike fokusområder, arbeidsoppgaver, arbeidsplasser osv. Poenget mitt er at en tittel gir ikke nødvendigvis en nøyaktig forklaring på hva en gjør, bare hva arbeidsområdet er. Til spørsmålet ditt: Nei, jeg valgte utdanning etter hva jeg er interessert i og ønsket å jobbe med. Anonymkode: e8796...ea5 Ikke noe galt med pedagog, bare lurte på om noen velger en utdanning for å kalle seg noe:) Anonymkode: af08c...5aa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #16 Skrevet 17. august 2019 Nei, jeg valgte utdanning som ville gi meg en jobb. Altså en konkret jobb, ikke sånn som samfunnsviter eller kriminolog som ender med å jobbe som leder for salg i en bedrift liksom. Anonymkode: 30cce...862 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #17 Skrevet 17. august 2019 Er det en fordel å ha en utdanning som feks ergoterapeut hvis man søker jobb feks på en hjelmiddelfabrikk? Jeg ser ofte at de lyser ut stillinger til søkere med en klar profesjon men at andre med tilsvarende utdanning også kan søke. Eller hva med sosionom? Det er vel også andre utdanninger og fag som gir samme kompetanse? jeg lurer på det siden jeg tok en bachelor i spesped og har slitt med å bevise min kompetanse. Det er jo treåring helse og spesialutdanning men opplever at de vil ha vernepleiere nesten alle steder, selv i stillinger hvor jeg tror pedagogene med spesped ville vært best egnet Anonymkode: af08c...5aa
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #18 Skrevet 17. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du her at en velkjent tittel er en fordel i jobbsøkerprosessen? Anonymkode: af08c...5aa Jeg mener at en «velkjent tittel» er en er formelt krav for å få stillingen. F.eks lege, dyrlege, sykepleier, ergoterapeut, lærer etc. Anonymkode: 84802...7e3 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #19 Skrevet 17. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det en fordel å ha en utdanning som feks ergoterapeut hvis man søker jobb feks på en hjelmiddelfabrikk? Jeg ser ofte at de lyser ut stillinger til søkere med en klar profesjon men at andre med tilsvarende utdanning også kan søke. Eller hva med sosionom? Det er vel også andre utdanninger og fag som gir samme kompetanse? jeg lurer på det siden jeg tok en bachelor i spesped og har slitt med å bevise min kompetanse. Det er jo treåring helse og spesialutdanning men opplever at de vil ha vernepleiere nesten alle steder, selv i stillinger hvor jeg tror pedagogene med spesped ville vært best egnet Anonymkode: af08c...5aa En bachelor i spesped alene er vel litt tynt til mange stillinger? Vernepleiere har en bredere kompetanse, kan gi medisiner, har en praktisk profesjonsrettet utdanning etc, og vil ofte foretrekkes i en mer praksis jobb framfor en bachelor som kanskje er mer teoretisk/akademisk i forhold? Du ville nok hatt flere muligheter med master. Kjenner flere med bachelor i pedagogikk som har samme problem. De må rett og slett ha master. Jeg skjønner frustrasjonen, men jeg tror ikke det handler om selve tittelen i seg selv, men om utdanningene som ligger bak titlene. Anonymkode: 84802...7e3 1
SPOCA Skrevet 17. august 2019 #20 Skrevet 17. august 2019 Nei. Mine valg har vært basert på hva jeg liker og vil gjøre, det har lite med titler å gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå