Gå til innhold

Klær til barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle flinke foreldre!

Vår første høst med barnehagebarn er i gang, og kjenner at jeg er litt usikker på hva som egentlig trengs av klær og sko. Hun er 1,5 år gammel, så oppe og går, mye ute, herjer og elsker å hoppe i sølepytter. I tillegg verdt å nevne at vi bor på Vestlandet, så deilige bobleplagg som ikke tåler vann blir nok ikke så mye brukt😂 Noen som kan gi sine beste anbefalinger? 

Av yttertøy har vi parkdress, todelt regntøy, vanlige støvler og gortex-sko (samme som på forsommeren, så de blir nok både små og litt kalde nå utover høsten). Skotips? Er det fortsatt Cherrox som gjelder, eller har det kanskje endret seg siden 90-taller? 😅

Bukser / strømpebukse: funker det med bomullsjoggebukse utenpå ullstrømpebukse? Eller er det dumt med strømpebukse hvis de blir våte på beina og må bytte alt? Kanskje alt bør være ull?

Favorittmerker i ull? Må gjerne tåle en liten støyt, og helst ikke være blant det aller dyreste.

Fleecegenser som er vindtett? Noen som vet om et merke til fornuftig pris? Synes POP-fleece er hard og stiv.

Dine favorittsokker?

Tøfler - noen favoritter?

Det helt sikkert masse jeg ikke har tenkt på, så kom gjerne med det 🙂 Sleng gjerne med favorittmerker generelt, så kan jeg researche litt 🙂 

På forhånd tusen takk, lover å dele ut likes til alle som svarer 😎

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Vår første høst med barnehagebarn er i gang, og kjenner at jeg er litt usikker på hva som egentlig trengs av klær og sko. Hun er 1,5 år gammel, så oppe og går, mye ute, herjer og elsker å hoppe i sølepytter. I tillegg verdt å nevne at vi bor på Vestlandet, så deilige bobleplagg som ikke tåler vann blir nok ikke så mye brukt😂 Noen som kan gi sine beste anbefalinger? 

Av yttertøy har vi parkdress, todelt regntøy, vanlige støvler og gortex-sko (samme som på forsommeren, så de blir nok både små og litt kalde nå utover høsten). Skotips? Er det fortsatt Cherrox som gjelder, eller har det kanskje endret seg siden 90-taller? 😅

Bukser / strømpebukse: funker det med bomullsjoggebukse utenpå ullstrømpebukse? Eller er det dumt med strømpebukse hvis de blir våte på beina og må bytte alt? Kanskje alt bør være ull?

Favorittmerker i ull? Må gjerne tåle en liten støyt, og helst ikke være blant det aller dyreste.

Fleecegenser som er vindtett? Noen som vet om et merke til fornuftig pris? Synes POP-fleece er hard og stiv.

Dine favorittsokker?

Det helt sikkert masse jeg ikke har tenkt på, så kom gjerne med det 🙂 Sleng gjerne med favorittmerker generelt, så kan jeg researche litt 🙂 

Skotips: dockboots. 100 % vanntette, og holder på varmen ned til -20 (sies det). Ypperlige høstsko med andre ord. På salg nå på Coop Obs. Kan supplere med ullsokker etterhvert. Når det blir ordentlig vinter går vi over til vintersko fra Viking, og har dockbootsa som "reserve". 

Det er unødvendig med bukse utenpå strømpebukse. Min gikk bare i ullbody og ullstrømpis/longs hele høsten og vintreren. Ha ekstra skift i skuffen. Når de skal ut anbefales mellomlag av fleece eller ull.  Fornøyd med Reflex ull, Janus og Joha ihvertfall. 

Favorittsokker: ull med antiskli fra POP

:)

Anonymkode: ac8b2...3b2

• Liker 5
Skrevet

Cherrox er jo skrekken her på Vestlandet! De er jo livsfarlige når det er glatt og vått! Gå heller for dockboots som AB over nevner, de er grådig gode! Bruk heller ull enn fleece! Så små barn har det jo med å sitte i ro selv om datteren din er aktiv, og da blir fleecen vår og barnet kaldt da fleece ikke har samme evne som ull med å oppbevare fuktighet osv.!

Anonymkode: 6f04b...2b1

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cherrox er jo skrekken her på Vestlandet! De er jo livsfarlige når det er glatt og vått! Gå heller for dockboots som AB over nevner, de er grådig gode! Bruk heller ull enn fleece! Så små barn har det jo med å sitte i ro selv om datteren din er aktiv, og da blir fleecen vår og barnet kaldt da fleece ikke har samme evne som ull med å oppbevare fuktighet osv.!

Enig, dog når det gjelder kaldeste vinteren. Min er veldig varm av seg, og vi må variere mellom fleece og ull etter temperatur. 

• Liker 1
Skrevet

Fleecen skal jo heller ikke bli våt om ytterlaget er av god kvalitet. 

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Vintersko av denne typen er mest brukt i vår barnehage. De er vanntette nok så lenge det ikke er dammer (da brukes støvler) https://www.jollyroom.no/barnesko/vintersko-boots. Jeg ville ikke brukt cherrox. Det er så tungt. 

Det er varmt inne i alle barnehager (mye varmere enn vi har det hjemme). Jeg pleide å kle barnet i ullundertøy og joggebukse. Da tok de av joggebukse med én gang vi kom. Det ble alt for varmt. Det holder med tynn ull innerst. 

Hust and clair innerst. Det er dyrt, men veldig mykt og godt. Vi kjøper det gjerne brukt, da det varer art lenge. Ellers sverger jeg til ulltøy som er doble, slik at de ikke klør (har eksembarn). 

Fleece blir fort klamt i fuktig vær (og så er det fult av mikroplast). Vi har arvet en del, men ender alltid opp med å heller bruke ull som mellomlags. Gjerne ubehandlet (eks nøstebarn) 

Dine favorittsokker?

Noen som matcher..? 

Skinntøfler som er helt myke. De selges omtrent over alt. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar hittil! Så fint med gode tips 🙂 Dockboots står herved på handlelisten! 

Vi foretrekker stort sett ull til det meste, men barnehagen sa at det gjerne var greit med en vindtett fleece til å sove i og leke de dagene det fortsatt er for vamt til noe mer enn bare regnbuksen, så da leter vi etter en sånn og 😅 

Skrevet

Ikke enig når det gjelder dockboots. Begge barna Har kommet hjem med våte sko fra barnehagen. Siste året jeg valgte disse. I år blir det de gode gamle sherroxa. Også tips fra barnehagen her, da de har dårlige erfaringer med disse. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, isbjørnungen skrev:

Takk for alle svar hittil! Så fint med gode tips 🙂 Dockboots står herved på handlelisten! 

Vi foretrekker stort sett ull til det meste, men barnehagen sa at det gjerne var greit med en vindtett fleece til å sove i og leke de dagene det fortsatt er for vamt til noe mer enn bare regnbuksen, så da leter vi etter en sånn og 😅 

Ulldress er 1000 ganger bedre til den bruken. Kjøp heller én tynn og én tykk. Vi har ullbukse og ullgenser liggende. Noen dager brukes kun genseren i vognen, mens buksen dras på når de skal ut og leke. Det er veldig greit. 

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Nei, nei, nei! Ull er uansett best! Det er jo bare til å ha tynnere ull og redusere andre klesplagg under! Ull er gull året rundt på små barn! Både når de sover og leker kan de fint bli svette, da blir de våt om de har fleece på seg, har de derimot ull på seg forblir de tørre!

• Liker 6
Skrevet

Virker til at det er ganske enstemmig, så da skal jeg heller finne et deilig og slitesterkt ullsett som tåler litt røffere bruk. Har en deilig halvtykk ulldress fra Joha fra i vår, tror den er stor nok til at den passer godt utover høsten :) 

Skrevet

Vi bor i Bergen- og cherrox/Dock boots er dessverre mer brukt enn vinterskoene.. Selv foretrekker vi Cherrox foran Dock boots.

Anonymkode: eddbc...500

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Virker til at det er ganske enstemmig, så da skal jeg heller finne et deilig og slitesterkt ullsett som tåler litt røffere bruk. Har en deilig halvtykk ulldress fra Joha fra i vår, tror den er stor nok til at den passer godt utover høsten :) 

Hvis ikke er nøstebarn sin ullfleece veldig god. Har jakke i den selv og digger den

• Liker 2
Skrevet

POP-sokker er en favoritt her. De holder seg godt på føttene, mens mange andre merker sklir fort av. 

Anonymkode: f08c8...e17

• Liker 1
Skrevet

Dockboots ❤️ ellers ville jeg heller hatt en tynn ulldress enn den fleecen. Har god erfaring med vinterdressene til kattnakken på vinteren her på Vestlandet 😊

Anonymkode: f1a4e...1b5

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Enig med AB3b2. Ungen vår bruker også stort sett stilongs og strømpebukse hele høst og vinter.

Vi bruker mye ull, for det holder seg godt, blir ikke luktende vondt, er ikke laget av plast, er lettere å reparere/stoppe, og varmer selv om det blir vått. Har aldri brukt fleece egentlig. I tillegg får man litt igjen når man selger ull brukt.

Bruker mest Nøstebarn pga miljø, men ellers synes jeg ulldressen til POP er helt super siden den ikke blir klumpete og er akkurat passe under vinterdress. Annet ulltøy som gir mye for pengene er Reflex, Janus og Pierre Robert. 

Et annet plagg vi synes er supert i sludd og ruskevær, er vinterregndressen til Kattnakken. Har nesten brukt den mer enn vinterdressen. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Bergen- og cherrox/Dock boots er dessverre mer brukt enn vinterskoene.. Selv foretrekker vi Cherrox foran Dock boots.

Anonymkode: eddbc...500

Jeg bor også i Bergen, og min datter har aldri hatt hverken cherrox eller dock boots. Vi bruker relativt vanntette vintersko. De dagene de ikke holder, brukes støvler (med ullsokker). 

Anonymkode: 1774c...935

Skrevet

Jeg har jobbet i bhg i 10 år og vil anbefale

-ull gjerne hjemmestrikket, men kjøpe ull er også bra. God erfaring med Name IT sin ull.

- viking Goretex joggesko med høy kant ved ankel. 

Anonymkode: 4cdae...f35

• Liker 2
Skrevet

Viking sko er dyre, kan finne minst like gode sko til halve prisen. 😊 De små føttene vokser i rekordfart, så det kan bli dyrt i lengden 😅

Anonymkode: cbe60...4da

Skrevet

Foretrekker absolutt cherrox til vinteren! Har dårlig erfaring med dockboots, de ble våte og kalde. Vi kjøper billige cherrox på Coop Obs, de er veldig lette og gode sammenlignet med for eks. Viking Cherrox, de er tunge som bly... Til høsten er det fint med fôret høye sko med gore-tex.

Vi liker å bruke helt vanntett parkdress fremfor klassisk todelt regntøy, da det viser seg å være mer vanntett i tillegg til at det puster mye bedre. For at det skal være vanntett må det ha minst 10 000 mm vannsøyle, vi styrer unna Reima-dresser som har 8000 mm vannsøyle, blant annet. Skogstad har derimot en overtrekksbukse med 8000 mm vannsøyle, og den har 4-åringen ADLRI blitt våt igjennom, selv om hun nærmest har badet i søledammer! Jeg anbefaler den for større barn, siden den ikke har seler/er høy i livet. Ce La Vi-regnsettet blir gjennomvått så fort ungen går ut døra :sjenert: 

Vi kler barna i ull fra topp til tå, med en joggebukse utenpå på vei til/fra barnehagen. De løper rundt i bare undertøyet når de er inne i barnehagen :) Vi kjøper ikke den dyreste ulla for å bruke i barnehagen siden det raskt setter seg flekker som er vanskelig å få bort, og det er kjedelig å ødelegge en body til 300 kr ved første gangs bruk. De har et fleece-sett eller dress, og en ulldress. Kjekt å ha en god hals eller buff. Lue og votter for å sove i, og flere par votter for å bruke ute. Liker Didrikson sine regnvotter med fôr. De minste synes ikke alltid det er kjekt med store og tykke votter, så vi har pleid å ha noen par votter i ren ull i tillegg. Strikket og tovede ullvotter fra farmor er definitivt vinneren!

Anonymkode: 3892c...ba4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...