Gå til innhold

Dere som reiser charter/pakketur, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er det så lett å bestille fly og hotel selv, hvorfor velger folk fortsatt å kjøpe pakketurer? Pga det er trygt og enkelt? Eller gamle vaner som er vanskelig å endre.

Samtidig reiser man til steder gang på gang, som overstrømmes av andre turister. Kreta, mallorca, rodos, kanariøyene++, steder som er laget og designet for turister.

Kan undres hvorfor.

Anonymkode: 7aa70...3bd

• Liker 3
Skrevet

Hvert til sitt bruk, tenker jeg. Det trenger heller ikke å være enten-eller.

Jeg har reist både på charterferier og ferier der jeg har planlagt alt selv. I de fleste tilfellene jeg har reist med charter er rett og slett fordi det har vært billigere eller mer praktisk. I tillegg er det en egen pakkereiselov som selvfølgelig skaper en litt tryggere ramme. Skal jeg uansett på badeferie i 2 uker spiller det ikke like stor rolle meg å planlegge alt selv som at andre gjør det for meg. Det er jo nettopp det; det er ikke alltid man nødvendigvis trenger eller har behov for å gjøre annet enn typiske "turistting". 

Det skal sies, de siste fire sommerferiene har jeg/vi stått for alt selv, og det er veldig fint det altså, men når jeg nå planlegger en mulig ferie til et eller annet varmt strøk i vinterferien, kan det godt hende vi ender med en restplass med et charterselskap, kun fordi det koster oss lite, vi vil nyte sola og egentlig ikke gjøre så mye annet. 

Det har vel både med hva som er praktisk, hva noe koster og hva man ønsker å få ut av ferien.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag er det så lett å bestille fly og hotel selv, hvorfor velger folk fortsatt å kjøpe pakketurer? Pga det er trygt og enkelt? Eller gamle vaner som er vanskelig å endre.

Samtidig reiser man til steder gang på gang, som overstrømmes av andre turister. Kreta, mallorca, rodos, kanariøyene++, steder som er laget og designet for turister.

Kan undres hvorfor.

Anonymkode: 7aa70...3bd

Jeg reiser mye til et relativt vanlig "syden-sted" og har opplevd flere ganger at det har blitt billigere med pakketur. Jeg sjekker nesten alltid begge deler.  Grunnen til at jeg reiser dit gang på gang er enkelt og greit at det er et veldig bra sted for en avslappende ferie. Ellers har jeg vært på mange slags ferier da, bl.a. to interrail-turer før internett ble oppfunnet. Det var ikke alltid like enkelt underveis ;) 

Anonymkode: 761bb...2ed

• Liker 4
Skrevet

Har reist på pakketur en gang. Jeg og en venninne ville litt halvspontant bort og hadde en knapp uke i november og fant ikke noe passende varmt sted til rimelig pris. Så vi gikk til ett reisebyrå og bestilte en billig tur. Det var litt spesielt da, ingen turde å gjøre noe på egenhånd uten å spørre på hotellet om det var trygt og alle syntes det rart da vi spurt hvor vi kunne spise lokal spansk mat og ikke pommes og pølse. Trenger ikke gjentas akkurat.

Anonymkode: a2f76...ec5

Skrevet

Har reist på charterferie flere ganger, jeg og ungene. Skal vi til et " syden land" så synest jeg det er greitt å kjøpe en pakke. Drar jeg på andre turer så bestiller jeg fly og hotell selv.

Anonymkode: 8dbc4...95e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er nærmere 60 enn 50, og må innrømme at jeg har vært på pakketur 1 gang. Det var i 1980. Mulig jeg er pre-senil, men husker ikke hvorfor det ble pakketur. Husker imidlertid at vi reiste med Ving. 

Siden har jeg styrt unna. Ok, jeg har vært i Spania, Italia, Hellas mange  ganger. Men da har vi ordnet hotell/feriebolig og fly selv. 

Anonymkode: 743fd...e1b

Skrevet

De siste 10 årene har jeg kun bestilt én pakkereise. Det var til Bulgaria og ble bestilt gjennom Ving fordi det var billigere enn å bestille hver for seg. Flytidene var også mye bedre enn med rutefly

Anonymkode: 3c093...1cb

Skrevet

Jeg bestiller kun pakkereiser fordi jeg føler det er tryggere.... kjekt med transport t/r flyplassen. All inclusive har vi bare hatt en gang da... det var ingen høydare.. så velger å spise lokalt. 

Nå reiser jeg ofte alene med barna så det er deilig å slippe å tenke og planlegge for mere enn jeg må 🙈 

• Liker 2
Skrevet

Jeg/vi reiser på begge måter 😎

Og har det flott på begge "typene" 😁

Anonymkode: 80cea...752

• Liker 3
Skrevet

Har vært på begge deler oppgjennom årene med 4 barn. Av og til ønsker vi det enkle, andre år ønsker vi å bruke ferien til litt annet enn å ligge å sole oss, leier bil osv. Andre år har det passet best med hotell med all inclusive. Noen år har vi ikke fått planlagt, og synes det er lettest å bestille et sted hvor alt er tilrettelagt for barn i forskjellig alder. Er det noe galt med å ville forskjellig? 

Anonymkode: 03c87...8b8

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nærmere 60 enn 50, og må innrømme at jeg har vært på pakketur 1 gang. Det var i 1980. Mulig jeg er pre-senil, men husker ikke hvorfor det ble pakketur. Husker imidlertid at vi reiste med Ving. 

Siden har jeg styrt unna. Ok, jeg har vært i Spania, Italia, Hellas mange  ganger. Men da har vi ordnet hotell/feriebolig og fly selv. 

Anonymkode: 743fd...e1b

Har man ikke det like gøy, hvis man ikke bestiller hotell og flytur hver for seg? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har reist på pakketur en gang. Jeg og en venninne ville litt halvspontant bort og hadde en knapp uke i november og fant ikke noe passende varmt sted til rimelig pris. Så vi gikk til ett reisebyrå og bestilte en billig tur. Det var litt spesielt da, ingen turde å gjøre noe på egenhånd uten å spørre på hotellet om det var trygt og alle syntes det rart da vi spurt hvor vi kunne spise lokal spansk mat og ikke pommes og pølse. Trenger ikke gjentas akkurat.

Anonymkode: a2f76...ec5

Det er ikke nødvendigvis slik at flytur og hotell bestilt sammen er ræva...... Du kan like gjerne gå på en bommert ved å leie feriehus privat, og ordne transport utenom..... De fleste undersøker hvor de skal, enten det er charter, cruise, privat hytte eller telttur. 

• Liker 3
Skrevet

Ikke alltid man har så mye valg. Jeg har lyst å ta meg en tur til Sicilia neste sommer, men det går jo ikke direktefly så da er det kun charter som går dit. Jeg gidder ikke bruke 7-9 timer på å fly i Europa altså, det er uaktuelt. Og mellomlandinger er utrolig slitsomt uansett. 

Betyr ikke at jeg bare henger med nordmenn eller rølper rundt. Ferien blir som man ønsker, om man gidder å sette seg inn i ting og planlegge litt før man drar. 

• Liker 2
Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle hvordan andre velger å booke ferien sin ? 🤔

Selv har jeg alltid pleid å sette sammen turene mine/våre selv, men etter vi fikk barn er det raskere og enklere å bare bestille ei pakkereise. Da er valgmulighetene færre og hu mor slipper å sitte på TripAdvisor i timesvis for å bestemme seg for hotell :fnise: 

Med små barn så er det jo kjekt med kort flytur (=typiske «syden»land) samt nok turister til at man finner restauranter som serverer pizza og pommes. 

Anonymkode: b8764...e45

• Liker 1
Skrevet

Er billig. Leie hotell og fly er ofte dyrere enn charter. Så spørs hvor jeg skal.

Anonymkode: c266c...0b2

• Liker 2
Skrevet

Men ofte er det jo mye billigere å bestille charter. Jeg og mine 2 barn, fikk en uke på Mallorca på Sunwing resort til 3000 kr, for oss alla 3, med fly og hotell. Selvfølgelig reiser vi da. 

Nå har jeg og vært alene med mine 2 barn, siden minste var 1 år. Så når de var små, var det veldig enkelt med charter. Men det betyr jo ikke at vi bare oppholder oss på hotellet. Har jo gjerne leiebil i noen dager, så vi får kjørt rundt og sett.

Og jo eldre barna har blitt, jo mer har vi reist andre steder, og turer som ikke er charter. Vi har og vært på interrail. 

Anonymkode: 5f7cc...258

Skrevet

Fordi jeg har kommet over det snobberiet om at man ikke er ekte turist om man drar på pakketur.  Stort sett drar jeg ikke charter men når jeg er sliten og trenger en pause fra jobb kan jeg spontant hoppe på en charter. Det er billigere, og jeg trenger ikke å bruke en allerede sliten kropp på å orientere meg. Alt ligger foran meg. Det skal sies at jeg ikke gidder å omgåes andre turister, og jeg spiser mest mulig lokalt.  

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, tånegla said:

Fordi jeg har kommet over det snobberiet om at man ikke er ekte turist om man drar på pakketur.  Stort sett drar jeg ikke charter men når jeg er sliten og trenger en pause fra jobb kan jeg spontant hoppe på en charter. Det er billigere, og jeg trenger ikke å bruke en allerede sliten kropp på å orientere meg. Alt ligger foran meg. Det skal sies at jeg ikke gidder å omgåes andre turister, og jeg spiser mest mulig lokalt.  

er da ikke snobberi, men noe så enkelt som at noen av mener man får bedre ferie uten pakketur:

- Mer fleksibelt mtp sted og varighet

- Unngår de verste turiststedene (som betyr billigere mat, bedre mat, mindre kø, mindre tyveri)

- Bedre service på fly og hotell

- billigere (spes. i høysesong)

Anonymkode: 8e6ba...c52

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Ariannah said:

Ikke alltid man har så mye valg. Jeg har lyst å ta meg en tur til Sicilia neste sommer, men det går jo ikke direktefly så da er det kun charter som går dit. Jeg gidder ikke bruke 7-9 timer på å fly i Europa altså, det er uaktuelt. Og mellomlandinger er utrolig slitsomt uansett. 

Betyr ikke at jeg bare henger med nordmenn eller rølper rundt. Ferien blir som man ønsker, om man gidder å sette seg inn i ting og planlegge litt før man drar. 

nå har norwegian direktefly til sicilia (ca 3 1/2 time), sas har via København (drøyt 5 timer). Hva er slitsomt med mellomlandinger? rusle ut av flyet og inn på neste... og du kan velge mer kurante flytider en charterselskapenes (eks tui hjem fra sicilia lander på OSL kl 02:45...)

Anonymkode: 8e6ba...c52

• Liker 2
Skrevet

Jeg har reist ca 15 ganger med restplass inkludert hotell som blir det samme som charter, veldig ofte så har jeg betalt 1/4 av den normale prisen.

Har møtt andre på samme hotell som betalte 15.000 for en uke mens jeg betalte bare 3-4000 for fjorten dager. Nå er det lenge siden jeg har reist med restplass men sjansen for å havne på et dårlig hotell eller måtte dele rom med andre er ekstremt liten, spesielt hvis man reiser to eller flere. Bare en gang har jeg vært ute for måtte dele leilighet, da ble vi flyttet til et annet hotell etter en dag og fikk eget rom.

Anonymkode: 88120...89a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...