Gå til innhold

Utlevering av personopplyninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For en stund siden opplevde jeg at min bank utlevere mine personopplysninger til en fremmed person uten mitt samtykke. Jeg visste ikke om dette før jeg ble kontaktet av vedkomne, har banken lov og rett til dette? 

Det er snakk om fullt navn, adresse, tlf.nr og kontonr, om det har betydning. 

Anonymkode: fcb8e...d07

Skrevet

Tja, jeg kjenner ikke detaljene i regelverket her, men ingenting av de opplysningene der er jo regnet som spesielt ømfintlige. Ikke med mindre du bor på hemmelig adresse.

Anonymkode: f94ca...590

• Liker 1
Skrevet

Dette ville jeg tatt med banken og spurt hvilke rutiner de har. Det er IKKE lov å gi ut slike opplysninger

Anonymkode: ec030...6e5

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! 

Burde jeg gjøre noe mer enn å kontakte banken?

Skrevet

Så leit! Hvem var det som fikk denne sensitive infoen og fikk det alvorlige konsekvenser for deg? Må vel ha fått det, siden du reagerer så sterkt :)

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Hedersbrukeren said:

Så leit! Hvem var det som fikk denne sensitive infoen og fikk det alvorlige konsekvenser for deg? Må vel ha fått det, siden du reagerer så sterkt :)

Enn om alle i verden kunne vært som deg!!!! :roll:

Anonymkode: 676bd...2df

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Burde jeg gjøre noe mer enn å kontakte banken?

Har du dokumentasjon kan du sende en skriftlig klage til Datatilsynet. Banken vil da måtte forklare seg og kan få en kraftid bot om feilen er skjedd uaktsomt. 

Anonymkode: 573d0...e74

Skrevet

Vedkommende kan ikke bruke de opplysningene til noe som helst som setter deg i noen fare på noen måte. Helt greit å si fra i banken, men måte på overdramatisering! 

Anonymkode: 8c41f...4df

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende kan ikke bruke de opplysningene til noe som helst som setter deg i noen fare på noen måte. Helt greit å si fra i banken, men måte på overdramatisering! 

Anonymkode: 8c41f...4df

Jeg vet ikke hvordan det var i dette tilfellet, men det finnes folk som har hemmelig eller semi-hemmelig adresse, hemmelig telefonnummer etc. Hvis noen er ute etter å påføre noen skade, kan de ikke gjøre det dersom de ikke finner vedkommende.

Anonymkode: 642c2...ad1

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

For en stund siden opplevde jeg at min bank utlevere mine personopplysninger til en fremmed person uten mitt samtykke. Jeg visste ikke om dette før jeg ble kontaktet av vedkomne, har banken lov og rett til dette? 

Det er snakk om fullt navn, adresse, tlf.nr og kontonr, om det har betydning. 

Som andre dier er utlevering av personopplysninger alvorlig brudd. 

Men noen kontrollspørsmål

Er du sikker på at det er banken som er kilden og kan du bevise dette? 

Videre kan du ha gitt samtykke i form av bruk av apper som VIPPS og bankens nettbank. Om jeg vet ditt mobilnummer kan jeg vippse 1 krone og få opp navn i app. Kontonummer kommer på kontoutskrift. 

Ta kontakt med banken skriftlig for å avklare om det foreligger et brudd (som kan være fra misbruk fra en ansatt) eller om opplysningene er kommet ihende ved lovlig tilgang. 

Banken kan innhentet samtykke ifm lån eller app/nettbank etc. 

Opplysningene du beskriver kunne like gjerne ha kommet fra lønningskontoret. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...