AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Vi har en herlig liten valp på ca. 10 uker. Hun er stort sett grei, men nå virker det litt som om hun prøver å finne ut av hvor hun hører til i flokken. Hun kan finne på å bjeffe for å få oppmerksomhet, ta helt av med bitingen og ikke gi seg med bøllinga si når hun får tilsnakk. Noen ganger sitter hun midt på gulvet og bjeffer etter oppmerksomhet, andre ganger begynner hun mens vi f.eks lager mat. Det hender at vi må ta henne skikkelig og ta et kjapt tak i nakkeskinnet. Mamma var på besøk i sta, og da måtte hun legges i bakken for å skjønne at det ikke var grei oppførsel. Vi er konsekvente på hva som er lov og hva som ikke er lov. Når hun er rolig og valpebiter litt mens man koser, holder det å si rolig "nei" og så fortsette å kose når hun slipper taket. Når hun er rolig og ligger og gnager litt på bordbeinet, holder det å forsiktig fjerne munnen hennes fra bordbeinet og si rolig "nei". Men hvis hun er veldig oppgiret eller bare skikkelig frekk, gir hun seg ikke av det. Det er heller ikke lett å være rolig og tålmodig når hun får et godt tak mellom tærne dine mens du står stille eller går. Har dere noen tips? Pappa prøver å forsikre oss om at hun er en ordentlig fin hund med et godt gemytt, at det er normal valpeoppførsel og at det går over etter hvert, men vi sitter likevel og er livredde for å ende opp med en rett ut drittbikkje når hun blir voksen. Pappa kan virkelig hund, men det hjelper ikke å minne oss selv på det når vår største frykt er å sitte igjen med et beist på 30 kg som oppfører seg som en bortskjemt chihuahua. Anonymkode: 766fd...d6c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Den beste anbefalingen her er å levere valpen tilbake til oppdretter snarest. Når man legger en ti uker gammel valp i gulvet så tyder det på fullstendig manglende forståelse av hundeoppdragelse. Skaff dere kunnskap før dere tar ansvar for levende vesener! Anonymkode: 99e2f...f0c 14
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hender at vi må ta henne skikkelig og ta et kjapt tak i nakkeskinnet. Mamma var på besøk i sta, og da måtte hun legges i bakken Det du driver med er vold. Synes virkelig synd på den stakkars valpen. Lær deg noe om hundeoppdragelse før du anskaffer deg hund. Den du har nå,bør du gi til noen med kunnskap om oppdragelse, Vold og straff Det er forbudt å utøve vold mot dyr (jf. §14). Å bite, sparke eller slå hunden, strupe hunden (klemme sammen luftrøret) og å løfte hunden etter hodet, beinet, halen, ørene, skinnet, pelsen eller halsbåndet blir av Mattilsynet vurdert som vold. Andre handlinger som medfører smerte eller fare for skade på hunden kan også etter omstendighetene vurderes som vold, for eksempel harde rykk i halsbåndet, å klype eller dra hunden i nakkeskinnet eller ørene, tråkke hunden på potene med mer. Anonymkode: 011fa...1b1 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Dere høres ikke ut som ideelle hundeeiere. En så liten valp skal ALDRI straffes, ei heller eldre hunder. Det du gjør nå er å skape frykt. Lever valpen tilbake og la den få ett godt liv med noen andre. Jeg har selv en valp på 10 mnd som oppfører seg sånn og jeg har merket at det skjer når den er trøtt. Da legger jeg den i buret og minuttet etterpå snorker han godt. Buret står åpent hele tiden og han kan legge seg der når som helst, men det virker som han ikke klarer å sette grensen selv ennå. Etter en liten power nap er han helt herlig igjen. Anonymkode: 3c94b...e05 10
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Her ser jeg for meg store problemer. Dere har alt mistet kontroll på hunden. Har sett denne type oppførsel før, og det gikk ikke bra. Kan dere henvende dere til oppdretter og drøfte problemer? Kan være at de har gode råd og hjelp å gi? Gjør ihvertfall noe før det utvikler seg. Grunnen til denne oppførselen kan være at dere er flere som har ulike grenser, at den trenger EN tydelig eier i oppdragelsen? Den sjefer over dere, og det er jo ikke greit, for den blir bare mer utrygg av det. Hvis faren din har peiling, hvilke råd gir han da? Det er ikke ok å være fysisk mot hunden Ts.
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere høres ikke ut som ideelle hundeeiere. En så liten valp skal ALDRI straffes, ei heller eldre hunder. Det du gjør nå er å skape frykt. Lever valpen tilbake og la den få ett godt liv med noen andre. Jeg har selv en valp på 10 mnd som oppfører seg sånn og jeg har merket at det skjer når den er trøtt. Da legger jeg den i buret og minuttet etterpå snorker han godt. Buret står åpent hele tiden og han kan legge seg der når som helst, men det virker som han ikke klarer å sette grensen selv ennå. Etter en liten power nap er han helt herlig igjen. Anonymkode: 3c94b...e05 Og dette!
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Her ser jeg for meg store problemer. Dere har alt mistet kontroll på hunden. Har sett denne type oppførsel før, og det gikk ikke bra. Kan dere henvende dere til oppdretter og drøfte problemer? Kan være at de har gode råd og hjelp å gi? Gjør ihvertfall noe før det utvikler seg. Grunnen til denne oppførselen kan være at dere er flere som har ulike grenser, at den trenger EN tydelig eier i oppdragelsen? Den sjefer over dere, og det er jo ikke greit, for den blir bare mer utrygg av det. Hvis faren din har peiling, hvilke råd gir han da? Det er ikke ok å være fysisk mot hunden Ts. Som sagt så er hun stort sett grei. Hun oppfører seg sånn her av og til. Det kan gå flere dager i mellom hvert tilfelle, og plutselig skjer det to ganger på samme dag. Det varierer veldig. Innimellom er det tydelig at hun tror det er lek og har giret seg selv opp for mye, og da har vi henne på fanget og roer henne ned. Det hjelper. Men de gangene det skjer og det er tydelig at hun prøver å finne plassen sin, gir hun seg ikke før hun blir satt på plass. Det skal mye til før hun blir tatt skikkelig, alt annet blir prøvd først. Pappa foreslår de samme tingene som vi har prøvd. Ignorere, avlede med noe annet å bite på hvis hun biter, si rolig nei, si hardere nei, løfte på haka og si nei, holde hånda i ro hvis hun biter på den, gå ut av rommet osv. Siste skritt er et kjapt, lett tak i nakkeskinnet eller å legge i bakken. Alt dette med å ignorere osv. blir som sagt prøvd først. Som oftest går det bra, men av og til er det ikke nok. Alle hundene familien min har hatt, har oppført seg på samme måten i samme alder, og fått tilsnakk på samme måte. De har endt opp som gode, friske hunder alle sammen. Men man blir likevel litt shiiit. Anonymkode: 766fd...d6c
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt så er hun stort sett grei. Hun oppfører seg sånn her av og til. Det kan gå flere dager i mellom hvert tilfelle, og plutselig skjer det to ganger på samme dag. Det varierer veldig. Innimellom er det tydelig at hun tror det er lek og har giret seg selv opp for mye, og da har vi henne på fanget og roer henne ned. Det hjelper. Men de gangene det skjer og det er tydelig at hun prøver å finne plassen sin, gir hun seg ikke før hun blir satt på plass. Det skal mye til før hun blir tatt skikkelig, alt annet blir prøvd først. Pappa foreslår de samme tingene som vi har prøvd. Ignorere, avlede med noe annet å bite på hvis hun biter, si rolig nei, si hardere nei, løfte på haka og si nei, holde hånda i ro hvis hun biter på den, gå ut av rommet osv. Siste skritt er et kjapt, lett tak i nakkeskinnet eller å legge i bakken. Alt dette med å ignorere osv. blir som sagt prøvd først. Som oftest går det bra, men av og til er det ikke nok. Alle hundene familien min har hatt, har oppført seg på samme måten i samme alder, og fått tilsnakk på samme måte. De har endt opp som gode, friske hunder alle sammen. Men man blir likevel litt shiiit. Anonymkode: 766fd...d6c Ok. Men da har dere ikke noe problem... Hvis faren din har gitt råd og er vant til den type oppførsel, og alle hundene har blitt bra som voksne. Men tenk også litt over dette med at den kan være trøtt som en skrev her. For det kan være en mulighet. Har hatt ned to Staffirdshire å gjøre som var sånn. De var jo "på" hele tiden og fikk nykker som du beskriver på kveldene. Inn i buret og de falt nærmest sammen og sovnet 🙂
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 Dere har hatt hunden i under to uker, hunden må bli trygg på dere og de nye omgivelsene. Det er en liten baby, så ting skjer, vær konsekvente, trygg hunden masse. Ikke bedriv med vold. Husk, det er en liten unge som akkurat har blitt tatt fra alt kjent og plassert et helt ukjent sted, med helt ukjente folk og med ingen mulighet til å kommunisere på en bra måte. Gjør et tankeeksperiment, du er liten, du blir tatt fra din mor, alle søsknene dine, hjemmet ditt og alt som er kjent. For så å bli plassert et helt fremmed sted, med helt fremmede folk, som du ikke har noen mulighet til å kommunisere med enda, helt alene. Hvordan hadde det føltes for deg? Anonymkode: 78c31...bc0 5
Myrmica Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 Husk at en 10 uker gammel valp er en liten baby. Å ta den i nakken på noen som helst måte anbefales ikke. Det kan gå bra, men det kan også føre til en hund som ikke stoler på deg og er utrygg rundt mennesker. Når valpen blir for hyper og slitsom, hjelp den å roe seg ned. Et godt verktøy er en babygrind/stort bur/kompostgrinder, hvor du lager et avgrenset område hvor valpen er for seg selv, men i samme rom som dere. På dette området er det bare avslapning som gjelder, her skjer det ingen ting spennende. Valpen vil nok protestere i begynnelsen, men bare ignorer den, eventuelt godsnakk med rolig stemme. Det tar som regel kort tid før valpen skjønner at dette er et "avslapningsområde" og roer seg ned. 1
Tabris Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 Gratulerer med en helt normal valp! Jeg vil på det sterkeste anbefale et valpekurs hos noen som bruker oppdaterte metoder. En god bok om valpeoppdragelse er også lurt, jeg vil sterkt anbefale "Hverdagslydighet fra valp til voksen" av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber. Det er den beste boka innen moderne hverdagslydighet jeg vet om. Dette er anbefalinger jeg ville gjort til alle som har skaffet seg hund, men det høres ut som om dere er litt låst til gamle tanker om det å kjefte, ta hunden fysisk og at den opponerer i flokken. Dette er tanker som vi har gått bort fra nå i valpeoppdragelse. Nå vet vi mer og vet at ingenting av dette er nødvendig eller reelt. For det første: En hund kan ikke norsk og vet ikke hva "nei" betyr, ei heller hva "tilsnakk" er. Det eneste den vet, er at eier noen ganger blir streng og aggressiv i stemmen, og da er eier skummel. Når du tar etter valpen med hendene, så kan det være at den tror det er lek og derfor "tar igjen", noe man før tolket som at valpen opponerte/klatret på rangstigen osv. Når du til slutt blir så hardhendt at valpen skjønner det ikke er lek, så har du effektivt fortalt valpen at du faktisk kan angripe den. Det eneste du oppnår med dette er å skremme valpen og det kan føre til at den får mindre tillit til deg. Du sier valpen bøller,men dette er bøllete atferd fra oss mennesker. Bjeffing for oppmerksomhet er noe mange valper vil prøve seg på, for å se om det funker. Får de da oppmerksomhet, så funker det. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet når de gjør det. Skal du få det bort, så må atferden ignoreres. Dvs ingen "nei", ingen kjefting, ikke dytte valpen bort, ikke en gang se på den. Et blikk er oppmerksomhet. Er du i en situasjon hvor du ikke kan eller orker å ignorere helt, så gi valpen oppmerksomhet og avled etter FØRSTE bjeffet. Da lærer valpen at enten fungerer masing med en gang, eller så fungerer det ikke i det hele tatt. Da slipper du at den blir så utholdende. Bare vær obs på at når den har lykkes med oppmerksomhet tidligere, så vil det å bli ignorert føre til at atferden eskalerer først. Valpen vil bjeffe lenger og høyere, kanskje til og med hoppe eller dytte på dere. Fortsett å ignorer, dette skjer når valpen blir frustrert fordi det som tidligere fungerte, ikke lenger gjør det. Når det da fortsatt ikke fungerer, så vil den som regel gi opp. Valpebiting kan være svært vondt, og da er det lett for at vi blir sinte og irriterte. Det er helt naturlig. Ha et arsenal med leker, ulike typer tyggebein og fylt kong tilgjengelig og avled med det når valpen tygger dere eller møbler. Det er helt unødvendig, og bortkastet energi, å bruke tid på å lære hunden at det "ikke er lov", da den vokser av seg valpebiting av seg selv. Man må bare overleve det på best mulig måte for en selv, valpen og møblementet. Når valpen har masse energi, ta den ut. Bruk masse tid på miljøtrening og sosialisering og la den få "brenne av seg" masse energi ute. Om kvelden når valpen er overtrøtt og ingen pedagogiske råd hjelper, så er det lov å sette den i valpebinge/i bånd (inne sammen med dere, bare ikke så nær at den fysisk når dere for biting) så lenge den er trygg på det. Gi den kong/tyggebein og ignorer. Sannsynligvis vil valpen da sovne ganske fort. Lykke til videre - og om dere ikke ønsker/har anledning til kurs, så vil jeg igjen anbefale boka jeg nevnte. Den kan hjelpe mer utfyllende med dette, og mye annet, enn hva jeg kan gjøre i et foruminnlegg. 8
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 7 timer siden, SoWhat? skrev: Her ser jeg for meg store problemer. Dere har alt mistet kontroll på hunden. Har sett denne type oppførsel før, og det gikk ikke bra. Kan dere henvende dere til oppdretter og drøfte problemer? Kan være at de har gode råd og hjelp å gi? Gjør ihvertfall noe før det utvikler seg. Grunnen til denne oppførselen kan være at dere er flere som har ulike grenser, at den trenger EN tydelig eier i oppdragelsen? Den sjefer over dere, og det er jo ikke greit, for den blir bare mer utrygg av det. Hvis faren din har peiling, hvilke råd gir han da? Det er ikke ok å være fysisk mot hunden Ts. Store problemer? TS har en helt normal valp. "Denne type oppførsel" er en valp som klør i tennene, bjeffer for oppmerksomhet og opplever at det funker og generelt koker litt over. En hund sjefer ikke over eieren sin, dette er blitt motbevist av forskere i årtier allerede, men det er tydeligvis ikke alle hundeeiere som enda klarer å sette seg inn i moderne hundeatferd. Anonymkode: bb046...901 3
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #13 Skrevet 16. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Store problemer? TS har en helt normal valp. "Denne type oppførsel" er en valp som klør i tennene, bjeffer for oppmerksomhet og opplever at det funker og generelt koker litt over. En hund sjefer ikke over eieren sin, dette er blitt motbevist av forskere i årtier allerede, men det er tydeligvis ikke alle hundeeiere som enda klarer å sette seg inn i moderne hundeatferd. Anonymkode: bb046...901 Har ikke hundeadferden alltid vært som den er? Det er måten å oppdra hunder på som er blitt annerledes blant noen. Ikke alle! Husk det. En blir aldri enige her inne om hva som er rett og galt uansett. Alt vi kan gjøre er å holde på det som funker for hver og en, og alle har vi nok lykkes i oppdragelsen 🙂 ikke sant? Det du tror du gjør riktig i dag, kan godt bli sett på som gammeldags i morgen vet du. Vi gjør nok alle vårt beste. Ingen av de hundene jeg har hatt som eier eller som "beredskapshjem" har fått lov til å herje sånn. Biting er ikke lov, punktum. Så mener Ts og andre at det er ok. Javel, jeg kan ikke si at det er feil. Vi oppdrar som vi syns er best.
LadyGrey Skrevet 16. august 2019 #14 Skrevet 16. august 2019 (endret) Gratulerer med en helt normal valp.. Synd at dere behandler den slik! Kunnskapsløse hundeeiere. Fortsetter dere å ta valpen i nakkskinnet og legge den i bakken vil dere få akkurat det dere ikke vil ha, en drittbikkje! Endret 16. august 2019 av Snorkfrøken 6
Tabris Skrevet 16. august 2019 #15 Skrevet 16. august 2019 15 minutter siden, SoWhat? said: En blir aldri enige her inne om hva som er rett og galt uansett. Alt vi kan gjøre er å holde på det som funker for hver og en, og alle har vi nok lykkes i oppdragelsen 🙂 ikke sant? Jeg tviler ikke på at det funker for deg. Men hva er konsekvensene for hunden? 5
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #16 Skrevet 16. august 2019 5 minutter siden, Tabris skrev: Jeg tviler ikke på at det funker for deg. Men hva er konsekvensene for hunden? De har vært fornøyde og glade hunder. Er det ikke det som er formålet for alle som har med hunder å gjøre?
Tabris Skrevet 16. august 2019 #17 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, SoWhat? said: De har vært fornøyde og glade hunder. Er det ikke det som er formålet for alle som har med hunder å gjøre? Jo, det er det. Vi har nok bare litt ulike definisjoner på ting som har med hundehold å gjøre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå