Gå til innhold

Noen som vil være med i en matklubb

:-) anna

Anbefalte innlegg

Jeg vil også være med i en matklubb.Det høres intersant ut.Jeg er melkealergiker.Jeg har en sykdom(galactosemi) som innebærer at jeg ikke kan spise eller drikke noe form for melkeprodukter.Hvis noen har oppskrifter som er helt melkefrie er det bra.Jeg har også oppskrifter og tips.

Så flott at du også blir med. Håper du kan finne noen oppskrifter som passer deg. Hvis du ønsker, kan du søke på forumet etter "Matklubbens kokebok" der vi har samlet alle oppskriftene.

Jeg legger deg til på listen. Den er dog ikke blitt fulgt helt 100% de siste ukene, men vi prøver å holde den. Om ingen dukker opp kan jo noen andre bare hive inn en oppskrift de vil dele :).

Uke 19: Cornygirl

Uke 21: Alou

Uke 23: Chelsea

Uke 25: Ninen

Uke 27: Latee

Uke 29: Leiababe

Uke 31: Søndagsengel?

Uke 33: Gyngestol

Uke 35: Ulva

Uke 37: :-) Anna

Uke 39: pusla

Uke 41: Rosenrød

Uke 43: Montezuma

Uke 45: marika2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fortsatt med :) Har slitt veldig med matlysten i det siste, men tror det begynner å bedre seg nå, og da skal jeg til med matlaging igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt de siste oppskriftene inn i matklubbens kokebok. Må gjøre det oftere, så slipper den å havne så langt ned :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lagt de siste oppskriftene inn i matklubbens kokebok. Må gjøre det oftere, så slipper den å havne så langt ned :jepp:

Den hadde jeg glemt. Flott du oppdaterte den, søndagsengel?. :)

God helg, dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Ops det er min tur...

her kommer oppskrift:

Creme Brulee-pai

Paibunn:

200gr hvetemel

70 gr smør

80 gr sukker

1/2 ts vaniljesukker

1 lettpisket egg

Del smøret i terninger og smuldre det inn i melet til det blir "brødsmulekonsistens".

rør inn sukker og vaniljesukker.

Lag en grop i blasndingen og hell i egget og bland deigen sammen.

gni deigen sammen til den blir jevn. Da samler du den til en ball og pakker den i plast. legg i kjøleskap.

Fyll

2 dl kremfløte

0,5 dl melk

4 eggeplommer

30 gr sukker

1 ts vaniljesuker

2 ss ekstra sukker til glasur

Pensle en paiform på 20 cm med smeltet smør (helst en med løs bunn)

Kjevle deigen til en ca 3 mm tykk rund leiv, sett formen i kjøleskap i ca 30 minutter. Blindstek bunnen i 10 minutter på 190 grader.

(Blindsteking: legg et bakepapir over deigen og fyll ris eller tørkede erter oppå. La det steke slik. Dette gjøres for at paibunnen skal holde seg flat. )

Ta bort papiret med ertene/risen og stek videre i 5 - 10 min.

Avkjøl på rist.

Skru ned ovnen tilo 120 grader.

Kok opp fløte og melk

Visp sammen eggeplommer, sukker og vaniljesukker. Tilsett fløtemelken i eggeblandingen, og sil den ned i tertebunnen

La det steke i 45 min eller til fyllet er fast.

Avkjøl terten

Før servering:

Forvarm grillen, strø sukker over fyllet.

Dekk paikanten med aliminiumsfolie (om ikke blir den svart) og sett paien under grillen til sukkeret er karamellisert.

Server med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

heisann!

Det er min tur denne uken! Jeg skal bare finne den oppskriften jeg har lyst å gi dere, så kommer jeg tilbake!

Håper vi klarer å holde liv her, men må innrømme at jeg ikke er veldig flink selv........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utrolig god gryte som vi har blitt veldig glad i, og venner også. De kommer stadig tilbake for å få smake den igjen!

For å gjøre den mer hverdagslig og litt rimeligere kan man bruke vanlige kjøttpølser, billige pillede reker mm.

Når barna skal spise den pleier jeg å droppe kajennepepperet, evt kutte ned på det andre pepperet, for den blir litt sterk.

Håper den faller i smak!

GUMBO MED KYLLING OG REKER

½ dl god olje

550 gr rensede reker

550 gr kyllingkjøtt i terninger

1 hakket løk

2 grønne paprika, strimlet

3 hakkede selleristilker

225 gr pølser med smak

400 gr hakkede tomater

3,5 dl vann

100 gr ukokt ris

2 ts salt

2 ts hvitløkpulver

1 ts (av hver) oregano, kajennepepper, timian, paprikapulver, pepper

450 kr okra eller squash

Varm oljen i en gryte, sauter kyllingkjøttet

Tilsett grønnsaker og pølser i biter, sauteres mykt og blankt.

Tilsett tomater, vann, ris og krydder. La det syde ca en halvtime imens du trekker squash/okra i vann et kvarter. La dem renne av og tilsett dem i gryten sammen med rekene.

Serveres rykende varmt på en seng av ris, gjerne med naanbrød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 5 måneder senere...

*Sparker denne litt opp igjen! Dette er utrolig gode boller!

Vaniljeboller

20-30 stykker

100g margarin, 5dl melk, 50g gjær, 750g hvetemel, 100g sukker, 1ts bakepulver, 2ts vaniljesukker, 1ts kardemomme og 100g rosiner.

Smelt margarin og tilsett melk. Varm til 37gC. Tilsett gjær og løs den. Bland det tørre og ha det deretter i væsken. Hev i 40 minutter. Trill boller. Hev i 30 minutter. Pensle med egg. Stek ved 225 grader C i 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Annonse

Jeg er gjerne med igjen, jeg. Erfaringen min fra sist var litt at jeg ikke rakk å teste hver oppskrift før det plutselig dukka opp en ny. Og det er jo mest morsomst når de som er med har prøvd ut oppskriftene, alltid gøy å lese hva andre synes. Men kanskje det blir litt mer fart nå hvis man starter opp på nytt? J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er med! Jeg har litt den samme erfaringen, i allefall fra da jeg ikke gikk hjemme på heltid lenger ;) Samtidig er det kanskje greiest å legge ut ny oppskrift hver uke i stedet for annenhver, for da blir det lett glemt bort. Synes jeg, da...

FLERE??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaaaa, dette må vi få igang igjen!

Vi bygger helt nytt kjøkken, og jeg innbiller meg at når det står ferdig om et par uker, så kommer jeg til å bake og lage såååå mye god mat! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...