Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut leilighet til en ung dame. I kontrakten står det at hun har anledning til å ta opp andre i husholdet, dvs få seg samboer, og om dette skjer vil leia øke. Jeg leier ut med strøm inkl i leia, så to styk forbruker jo mer enn en.

Nå er det en mann som har vært der mye i det siste og overnatter veldig mye, typ minst 4-5 netter uka. Jeg driver ikke overvåkning, men siden det er i samme hus er det ikke til å unngå at man legger merke til sånt. (de genererer jo også mye mer støy enn hun gjøre alene) Jeg er  usikker på hvor mye han må være der før jeg må ta opp med henne at jeg øker leia fordi jeg mener at hun har fått seg samboer. Det kjennes jo faktisk litt kleint ut, hun må jo få ha privatlivet sitt i fred, samtidig så er jo ikke jeg interessert i å få økte kostnader pga dette.

Så hvor mye/lenge må han være der før han kan regnes som samboer? Hva syns du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer er når ett par bor fast sammen.

Anonymkode: d191d...797

• Liker 1
Skrevet

Kommunikasjon er gode greier :) Snakk med leieboeren.  Si at dere har lagt merke til hennes hyppige besøk og spør henne direkte om de er blitt samboere.  Det er ikke så fryktelig mange kronene du går glipp av pga besøkene til denne mannen evt. kjæresten, så gi det litt tid.  

• Liker 1
Skrevet

Leietaker kan med loven i hånd nekte økt husleie pga ny samboer. 

Det du har skrevet i kontrakten ang samboerskap er ikke gyldig. Husleieloven bestemmer dette, ikke du som utleier.

Anonymkode: 192a5...42b

• Liker 10
Skrevet

Kjæresten min overnatter hos meg 5 av 7 dager i uka, men vi er absolutt ikke samboere (eier hver vår leilighet). Hvis han ikke permanent har flytta inn, dvs. ikke har noe annet alternativt sted og bo, så er det ikke samboerskap. 

Anonymkode: a51dc...1d6

• Liker 1
Skrevet

Ikke har du noen rett til å si noe om besøket hennes. Men du har hvertfall ikke rett til å kreve mer penger om hun velger at kjæresten flytter inn, eller om hun får barn. Du har faktisk ikke lov til å kreve det, du kan godt ha det i kontrakten, men er dumt. Da du ikke har lov til å øke leia pga det.

Du får heller til neste gang du inngår en leiekontrakt passe på at strømmen er utenom. 

Anonymkode: 41dcd...99e

• Liker 2
Skrevet

Sorry, men som de over skriver. Du har ikke lov til å øke leia. Du må vente til kontrakten går ut for så å skrive ny etter konsumprisindeksen

Anonymkode: 336a3...aad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...