AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Jeg sliter med angst og er sjenert. Har begynt å studere og ønsker derfor å være med på vors/fest for å bli kjent med andre (kjenner ingen). Jeg får ikke noe positiv effekt av alkohol (heller negativ) og føler jeg lett havner utenfor både fordi jeg ikke drikker og fordi jeg er sjenert, sliter med å ta initiativ og holde samtalen gående. Jeg sliter også å henge med når de andre begynner å bli brisne/ blir mer sosiale og engasjerte, glade, begynner å danse osv (ofte har jeg blitt ekskludert lenge før dette fordi mange ikke ser poenget med å prøve å snakke med meg). Jeg føler det blir litt voldsomt og det er så langt fra min personlighet at det føles unaturlig og falskt å prøve å oppføre meg på samme måte. Kan vel trygt si at jeg ofte ødelegger stemningen en del. Jeg er for det meste avholds og de få gangene jeg drikker er det veldig lite og mest bare for syns skyld fordi jeg ikke orker spørsmål og fordi jeg føler jeg blir mer inkludert. Har bestemt meg for å bli med på vors i dag og ta med noe alkohol. Er bare litt redd for at jeg vil ende opp med å drikke mer enn jeg hadde tenkt/bli full (har dårlig erfaring) og alt det som følger med. Vet det er stort drikkepress og drikkeleker. Men uansett, jeg har i alle fall bestemt meg for å dra og gjøre mitt beste for å bli kjent. Ønsker gjerne alle råd i forhold til det å klare å komme seg igjennom et vors og bli kjent (og gjerne andre ting jeg burde tenke på) 😊 Anonymkode: c7f82...0a3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Må du dra på fest og vors for å bli kjent, da..? Jeg slet voldsomt med sosial angst da jeg begynte å studere (gjennom hele oppveksten og langt oppi tyveårene). Jeg var også avholds. Jeg har null utbytte av å henge med folk som drikker. Du blir jo ikke kjent med folk da.. Jeg fikk venner likevel, ved gruppearbeid, labarbeid, kollokviegrupper, meldte meg på turgruppen, dansegruppen, osv. Mye lettere å bli kjent der, og det var jo faktisk ting jeg likte å gjøre. Anonymkode: 69cd9...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 Hvor studerer du?❤️ Anonymkode: 96d62...8e6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Så fint at du pusher komfortsonen litt! Det er sunt, tror jeg. Bare ta med bittelitt alkohol, så er du sikker på at du ikke får i deg mer enn du er komfortabel med. Er helt OK å nippe til en øl/vin og ikke bøtte nedpå. Ofte er det flere som deg på fester. Andre mennesker som kanskje heller ville gjort andre ting med venner, men er med på fest pga at det er det de andre vil. Prøv å finne dem! Og så, etterhvert, kan man heller lage kino-avtaler, eller finne på andre ting. Det er ofte folk på fest som ikke drikker noe særlig, så det er ikke så oppsiktsvekkende, tenker jeg. Jeg har f.eks. flere bekjente som sliter med migrene, disse er veldig forsiktige med alkohol. Anonymkode: f550e...75b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Drikk vann/brus også, i tillegg. Og mer av det enn alkoholen. Lytt til andre, le av det de forteller, still oppfølgingsspørmål, ikke vent på at folk spør deg. Anonymkode: d02cf...6ea
SoWhat? Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 (endret) Kjøp en sixpack med flaskeøl. Så kjøper du alkoholfritt og heller på. Lettøl kan funke. Syns ikke at du skal drikke alkohol om det har negativ effekt på deg! Det blir jo litt som selvskading. Ikke gjør det. Bedre å late som. Synd at det skal føles som så stort press. Endret 16. august 2019 av SoWhat?
sølvdryss Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 Ta med cider eller øl. Det er ikke så høy alkoholprosent i. Folk vil neppe legge merke til om du drikker 2 eller 8 cider/øl. Dersom du ikke heller drikken over i glass, så kan ingen se hvor mye du drikker under drikkeleker (f.eks om straffen er å ta en sup). Da kan du bare late som om du drikker. Hva med å invitere noen til deg selv? F.eks om du kommer i en grei studiegruppe. Inviter til en rolig kveld med taco og spill. Forsøk å finn samtaletema som både du og den/de du snakker med interesserer seg for. F.eks om dere har en felles interesse. Spør og virk interessert. Hvis du føler du fikk god kjemi med noen så kan du jo sende de en melding et par dager etter å høre om de er med å finne på noe. Gjerne noe som ikke inkluderer alkohol. F.eks tur, trening, kafe, lese sammen osv.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 Du må ikke drikke hvis du ikke vil, ingen vits i å gjøre det bare fordi alle andre gjør det. Kjøp heller alkoholfri øl eller cider. Erfaringsmessig er det ikke mange som merker forskjell, jeg drikker ofte alkoholfritt både fordi jeg da kan kjøre hjem, og fordi jeg får så vanvittig hjertebank av alkohol. Ofte merker folk det først når jeg spør om noen vil kjøres hjem (hæ? du kan jo ikke kjøre, du har jo drukket i hele kveld?) Prøv å holde en samtale gående, spør gjerne andre om hvor de kommer fra, hva de har drevet med før, hvorfor de valgte dette studiet, om de vet om en god plass å spise lunsj, har de kjøpt noe av pensum osv. Folk preiker mye når de må svare på spørsmål og snakke om seg selv. Anonymkode: 9ff3f...6f9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sliter med angst og er sjenert. Har begynt å studere og ønsker derfor å være med på vors/fest for å bli kjent med andre (kjenner ingen). Jeg får ikke noe positiv effekt av alkohol (heller negativ) og føler jeg lett havner utenfor både fordi jeg ikke drikker og fordi jeg er sjenert, sliter med å ta initiativ og holde samtalen gående. Jeg sliter også å henge med når de andre begynner å bli brisne/ blir mer sosiale og engasjerte, glade, begynner å danse osv (ofte har jeg blitt ekskludert lenge før dette fordi mange ikke ser poenget med å prøve å snakke med meg). Jeg føler det blir litt voldsomt og det er så langt fra min personlighet at det føles unaturlig og falskt å prøve å oppføre meg på samme måte. Kan vel trygt si at jeg ofte ødelegger stemningen en del. Høres ut som meg. Min bestevenn lurte på om jeg ikke fikk dårlig samvittighet for at jeg ødela kveldene for folk jeg hang med, fordi at angst og depresjon gjør at jeg ikke prater mye i sosiale lag. Anonymkode: d7e9e...e21
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #10 Skrevet 17. august 2019 Snakket med psykologen min i dag fordi jeg har det mye på samme måte som deg. Han fortalte meg en "hemmelighet", det er veldig mange som du og jeg som ikke liker den måten å sosialisere seg på. Det sier jo sitt om folk når de ikke er interessert i å snakke med deg fordi du ikke drikker. Er det egentlig disse vi vil være venner med? Jeg er redd for å ikke få venner i studietiden. Men samtidig vil jeg jo ikke være venner med folk jeg ikke liker. Folk er så innmari opptatt av seg selv. Av å promotere seg selv. Snakke mest. Det er merkelig. Ingen interesse for de rundt. Jeg synes det er slitsomt jeg. Sa til psykologen at jeg ikke forstod det, denne måten å bli kjent. Han påpekte at jeg forstod det men bare ikke likte det. Og det er sant. Hva liker du og hvor holder du til? Hvis vi er på samme sted kanskje vi kan "ta en kaffi" sammen? Anonymkode: 5a299...747
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 Hvis du vil dra på vors og late som du drikker kan du jo ta med alkoholfri øl. Anonymkode: 3a4fd...669 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 På 16.8.2019 den 17.59, AnonymBruker skrev: Høres ut som meg. Min bestevenn lurte på om jeg ikke fikk dårlig samvittighet for at jeg ødela kveldene for folk jeg hang med, fordi at angst og depresjon gjør at jeg ikke prater mye i sosiale lag. Anonymkode: d7e9e...e21 Kan ikke kalles en bestevenn dette nei... Anonymkode: c4966...820
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå