AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Hei. Tenkte vi kunne ha en tråd om hva jobben vår har lært oss som vi kanskje ikke ville tenkt over ellers. Skriv hvilket yrke du har også da😉 Jeg for min del er butikkmedarbeider. og dette gjør jeg annerledes i dag enn før jeg startet i denne jobben: -Går aldri inn på en butikk et minutt før de stenger og går rundt der i flere minutter etter stengetid - Snakker ikke i tlf mens jeg betaler(mens jeg ser en en annen vei..) -sier hei til den som står i kassa Anonymkode: cb8e2...7db 10
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Samme som deg 😊 Forventer ikke at en ansatt skal ha øyne i ryggen hele tiden. Heller ikke at en ansatt skal kaste fra seg de varene den har i hendene for å hjelpe meg som kunde. De kan gjøre seg ferdige eller legge det fra seg før jeg trenger hjelp. Bli sur for at man er utsolgt for ting. En butikk har faktiske tall og etterspørsel æ forholde seg til. At en butikkjede sender ut en tilbudsavis og at leverandøren er tom er ikke noe vi ansatte kan noe for. Anonymkode: d2297...00d 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 At man må være jævlig lur for å klarte opp i systemet😏 og at der lov å være ego, at min helse er det største ansvar jeg påtar meg selv, samt det sosiale mellomspille for å få det man vill😎. Og at man ikke kan gjør Alt alene, man må alliere seg med andre for å oppnå ønsket utfall. man må være på og klar i hva man vill ha!!! elsker arbeidslivet♥️ God helg Anonymkode: c5570...4b8 5
Knirke Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Restaurant: - Ikke sett deg ved et bord som ikke er dekket klart. - Ikke forsyn deg grovt av buffeten og la halvparten ligge igjen på tallerkenen. - Ikke kast rekeskall til måkene, for deretter å klage på at måkene er skumle og nærgående. - Drikk opp ølen din, ikke la det stå igjen en bitteliten skvett for så å bli sur når servitøren prøver å ta glasset ditt. Hotell: - Heng alltid ut "Do not disturb" skiltet hvis du skal være på rommet etter klokken 8. Når du har gått ut, heng alltid opp "Room is ready for cleaning" skiltet. 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 Lært at kunder er jævlige i alle former og at det ikke er meg det er noe galt med, det er de. Jobber i kiosk og har aldri opplevd makan til oppførsel, jeg har blitt kasta kuponger på og brølt til for småting. En ulempe ved å jobbe med mat, tror jeg. Folk har så lite respekt for deg. Jeg gikk fra frisørsalong til kiosk, og det finnes alltid vanskelige kunder alle veier men kioskjobben tar faktisk kaka av hvor dritt jeg har blitt behandla. Det er småstikk hele dagen også flere voldsomme angrep (verbalt) mot meg. Jo også den gangen jeg ble kasta kuponger på i sinne. Jeg savner frisørsalongen, selv om jeg ble kvalt av allergien. Jeg er gravid i tillegg, har ikke folk litt hjerne? Anonymkode: 50580...336 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 Helsevesenet: Det letteste er å bare gjøre tingene selv, selv om andre egentlig skulle gjort det. Å gå på do når JEG må på do, ikke løpe å ta klokker i stedet. Ja, pasientene må på do/ha hjelp også, men når arbeidsplassen ofte er underbemannet så får det blir som det blir. Ta vare på egen helse. Ikke gjøre "shortcuts" bare fordi ting skal gå raskt. Og pushe pasienter ekstra til å klare ting selv. Hvorfor skal jeg få vondt i ryggen av å dra deg opp av sengen når du egentlig kan klare det selv bare det tar litt lengre tid? Ikke ringe på alarmen for alt mulig vas som man kan klare selv eller som kan vente til pleierne er innom (vært pasient selv). Ikke stå å mase med pleiere i vaktskiftet (folk vil komme seg hjem) og unngå å ringe for hjelp når de har pause At noen mennesker faktisk bare er "håpløs". Klager over alt, aldri fornøyd, tror de er på hotell osv. At alle mennesker er SVÆRT forskjellige Anonymkode: 3eafc...b67 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 At innsatsen mellom ansatte varierer veldig, noen gjør veldig mye mens andre lite. At et yrke ikke nødvendigvis er som forespeilet under studiene, med tanke på arbeidsvilkår og arbeidsmiljø. Det er mye man ikke vet som student, både av det positive og det negative. Å sette pris på fritid, noe det er skremmende lite av i min bransje. Som noen her påpekte, være lur når det kommer til å klatre oppover og bry seg om det mellommenneskelige samspillet. For eksempel har man noen ganger lyst til å kjefte noen huden full, men det kommer man ikke langt med. Motsatt psykologi behøves noen ganger for å få de resultatene man ønsker. At noen mennesker er veldig ryddige mens andre ikke (folk som forsøpler kontorlandskapet osv.) Anonymkode: 475bb...2af 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 Jeg jobber i barnehage. Vet ikke hvor jeg skal begynne, tror jeg har lært veldig mye i løpet av disse årene. - at barn veldig ofte blir undervurdert av foreldrene, og klarer mye mer ting selv på barnehagen enn hjemme siden de blir pushet til det. F.eks de kler på seg selv i Bhg men ikke hjemme. I barnehagen spiser de "alt" men hjemme er de kresne. Eller foreldre som tror barna gråter hele dagen siden de gråt ved levering og akkurat i det de blir hentet men i virkeligheten så gråt barnet bare i de to situasjonene, og var superfornøyde resten av dagen. - at foreldre duller alt for mye med egne barn og de krever vi skal se deres barn og så og si bare deres barn. Nå overdriver jeg jo litt, samtidig som jeg skjønner at det viktigste for alle er sitt eget barn men når man har 11 andre barn på småbarnsavdeling eller 17 andre barn på storbarnsavdeling kan man ikke se ditt barn hele tiden. - at noen mennesker må ha det helt forferdelig skittent og rotete hjemme. Da snakker jeg ansatte i barnehage, for på kjøkkenet er det stor forskjell på folk. Noen bare setter fra seg oppvasken og tror den forsvinner av seg selv mens andre rydder og vasker etter seg. - at førskolelærere ofte er late, maktsyke og egentlig liker å sitte foran en pc enn å være sammen med barna. Dessverre er det ofte sannheten, men heldigvis ikke alltid. Anonymkode: eead6...e97 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 6 timer siden, Knirke skrev: Restaurant: - Ikke sett deg ved et bord som ikke er dekket klart. - Ikke forsyn deg grovt av buffeten og la halvparten ligge igjen på tallerkenen. - Ikke kast rekeskall til måkene, for deretter å klage på at måkene er skumle og nærgående. - Drikk opp ølen din, ikke la det stå igjen en bitteliten skvett for så å bli sur når servitøren prøver å ta glasset ditt. Hotell: - Heng alltid ut "Do not disturb" skiltet hvis du skal være på rommet etter klokken 8. Når du har gått ut, heng alltid opp "Room is ready for cleaning" skiltet. Siste der gidder jeg ikke.. Anonymkode: c5570...4b8 5
Knirke Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Siste der gidder jeg ikke.. Anonymkode: c5570...4b8 Hyggelig... Glad jeg ikke jobber på hotell lengre😁 7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 Jeg har lært hvor forferdelig mange som ser ned på renholdere ( selv om de offisiellt sier at de gjør en viktig jobb) Mange som ikke forstår at brukere av bygg SKAL legge til rette for renholder. Mange som tror at renholder sin jobb også består i å rydde skitne kaffekopper og sette sko på skohylla . Og mange som ser på renholder som luft, hilser aldri. Jeg smiler og hilser alltid til renholdere jeg møter når jeg ferdes i det offentlige rom og jeg roser ofte jobben de gjør også. Sier hvor pent og nyvasket det er f.eks. For jeg VET hvor viktig dette er . Anonymkode: 11de9...041 12
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #12 Skrevet 16. august 2019 Jeg ble miljøbevisst av jobben. Stsrtet i restaurant og første vaktene måtte jeg ta meg av oppvask og rydding. Så hvor mye mat aom ble kastet. I tillegg , når man skal rydde av bordene, så var det jævla tungvindt med kunder som bare satte tallerkner oppå maten og nærmest kastet alt i hendene mine slik at jeg nesten mistet alt. Jeg liker å tømme tallerknen, og så setter jeg tallerknene oppå hverandre med alle bestikk øverst, i stedet for å legge bestikk på hver eneste en slik at det blir tungvidnt for den som skal rydde det der. Trenger ikke å grise til bord mer enn nødvendig. Ikke gå inn i en butikk 2 min før man stenger, om du ikke vet hva du skal ha. om du går inn i en butikk, særlig om det er sånn 2 min før stengetid... så kjøper man helst et produkt dersom du har brukt tiden til den ansatte slik at vedkommende kommer på overtid..dette gjelder mest i kleesbutikker. Anonymkode: 448c1...131 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #13 Skrevet 16. august 2019 Jeg har tidligere jobbet i kassa i en kiosk og på Pizzabakeren, og da har jeg fått maaange erfaringer. - Kommer ikke inn i lokalet 1 min før stengetid, eller bestiller mat rett før stengetid. - I kiosk gjør jeg meg fort ferdig med handlingen, og bruker ikke 20 min ved godtehylla mens personalet venter utålmodig ved kassa. - Klager ikke på produkter, og forventer ingen kompensasjon. Sier ifra på en hyggelig måte. De ansatte setter ofte stor pris på at man sier ifra, men ingen liker å bli snakket nedlatende til. - Har forståelse for at det kan være lite folk på jobb eller flere kunder enn forventet, og er tålmodig. Dette gjelder også ved utkjøring, da jeg selv har stått alene på jobb og kunder som har ringt inn har nærmest KREVD utkjøring (typ "er det ingen som ikke er på jobb som du kan ringe, så kan de kjøre?"). Noen ganger er det bare ikke mulig, og det må vi respektere. - Smiler og sier hei til betjeningen, slenger ofte på en "god helg" eller "ha en fin dag" hvis det passer seg. - Ikke alle ansatte kan alt om driften og selskapet. Noen ganger vet ikke alle ansatte svar på alle spørsmål, men hvis man som kunde er tålmodig og høflig bruker den ansatte gjerne tid på å finne ut det man lurer på. - Ansatte er mennesker, ikke maskiner. Feil skjer (ofte!) og ting kan bli glemt. Anonymkode: b4403...472 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #14 Skrevet 16. august 2019 Det du sa i hovedinnlegget, dessuten at jeg sannsynligvis er den eneste eller en av de få personene enkelte kunder snakker med denne dagen, derfor prøver jeg å ta meg tid til å snakke litt, dvs. noen vil tydeligvis bare at jeg hører på at de snakker 🙂, og ikke irritere meg over spøkene jeg har hørt x antall ganger før, kanskje til og med le av "morsomhetene". Og være ryddig og renslig, ikke rote unødvendig. Legge tips igjen til rengjøringsansatte dersom jeg bor på hotell. En ting til, når jeg er i andre butikker og registrerer at ansatte blir behandlet urettferdig av andre kunder, tar jeg de ansatte i forsvar overfor den som er ufin. Har fått noen takknemlige smil fra ansatte:) Anonymkode: cc929...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #15 Skrevet 16. august 2019 Jeg har lært at det finnes ekstremt utakknemlige mennesker som ikke unner andre noe. Det har i alle fall lært meg både om takknemlighet, forbruk/overforbruk og grådighet. Jeg jobber i avfallsbransjen, og etter jul kan vi se at det tydeligvis finnes en hel del som kaster gaver de ikke setter pris på istedenfor å gi dem til bruktbutikker, loppis e.l. Å se at leker blir kastet i uåpnet emballasje er direkte trist. Anonymkode: f250f...dab 11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #16 Skrevet 16. august 2019 Hvor mange som er alene. Jeg jobber på bibliotek, og der kommer det mange mennesker, spesielt eldre, som bare trenger å ha litt folk rundt seg. Jeg får høre om deres liv, hvordan de faktisk har det alene i hus og leilighet. At de blir ignorert og ingen smil å få på butikkene lengre. Så jeg har lært å se folk. Smile til de jeg møter blikk med, slå av en liten prat hvis det er mulig. Jeg har også lært å trekke meg vekk hvis jeg føler noen er usikre/redd for å prate med meg. Det å være bibliotikar er ikke bare å holde på med bøker. Jeg har blitt mangens venn barn og eldre. Lærer dem å bruke data og hjelp til å ringe. Dette hadde jeg virkelig ikke trodd om denne jobben! Anonymkode: 24c22...d58 18
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #17 Skrevet 16. august 2019 Jeg har innsett at utenlandske innlærere forstår svært lite norsk. Det tar lang tid før de forstår hva du prater om, og de fleste tør ikke si ifra at de ikke forstår. Så snakk høyt og tydelig! Ikke hold på en vanskelig dialekt hvis de som lærer norsk bor i Oslo. Make it simple? Anonymkode: 36ec7...73f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #18 Skrevet 16. august 2019 Til det siste; jeg tror folk fra andre land/kulturer sier ja fordi det er flaut å ikke forstå, så de later som. Spesielt østeuropeere. Man må være ekstremt tydelig med dem, og sikre og dobbeltsikre at de har forstått hva/hvordan de skal gjøre. De spør ikke om hjelp underveis. Anonymkode: 25853...806 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #19 Skrevet 16. august 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har innsett at utenlandske innlærere forstår svært lite norsk. Det tar lang tid før de forstår hva du prater om, og de fleste tør ikke si ifra at de ikke forstår. Så snakk høyt og tydelig! Ikke hold på en vanskelig dialekt hvis de som lærer norsk bor i Oslo. Make it simple? Anonymkode: 36ec7...73f Innlærere, hva er det? Anonymkode: 11de9...041 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #20 Skrevet 16. august 2019 jeg har erfart hvor ekkelt det er å gå i butikken og kan ikke være deg selv siden det er mange vektere som glor i skjermen og analyserer deg som kunde. Jeg tenkte aldri over inntil jeg erfarte vekteres hovmodighet som raka motsetningen til hva du skal forvente som kunde av de som jobber der. Har ingen respekt til butikker med kameraer mer fordi du er ikke kunde, men en potensial tyv av butikker. Derfor har jeg sluttet å gå i butikker fordi det er ikke trivelig der. Aldri mer by. Ekkelt rett og slett ekkelt. Anonymkode: 05f46...7f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå