Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min bror har vært litt her og der igjennom nav for å komme ut i jobb (vet ikke om det har noe å si), han fikk heldigvis sommerjobb i kommunen på et kjøkken (på et eldresenter eller hva det heter hehe). Han fikk nå lønningen sin der de hadde trukket 4 tusen med grunnlag: sosiale kostnader. Han ringte sjefen og han forklarte at det kostet han å ha han i jobb og derfor måtte det bli sånn. 

Noen som har peiling? Jeg har ALDRI hørt noe om at man kan bli trukket i lønn sånn, som om han måtte betale for å være ansatt der i sommer. Det er 2000 kr i mnd. Han fikk kun lønn en gang, og det var når han var ferdig. Noe jeg også reagerte litt på, trodde det var normalt at man fikk lønn fra mnd til mnd. 

Anonymkode: 3ae31...539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sosiale kostnader er arbeidsgiveravgift, pensjonskostnader og feriepenger. Bare de to siste trekkes fra lønna.

Anonymkode: 1153f...319

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Snodig.

Hørtes ulovlig ut. Om det så er slikt bry å ha broren din der så finnes det et skjema som arbeidsgiver får og fyller ut. Supplerende lønnskostnader eller noe. Summen er også for høy. 

Gjest theTitanic
Skrevet

En i familien har firma og fikk et slikt skjema for en som var ansatt i en periode. Den ansatte fikk sin lønn og arbeidsgiver fyllte ut skjema og fikk igjen litt fra nav. 5-6000 for et halvår. Jeg fikk ikke med meg detaljene i det, men dette høres mer riktig ut enn hva broren din opplevde. 

Skrevet

Det høres ikke rett ut nei. 
Men kontrakten er også avgjørende her. Det er ganske strenge krav for hva arbeidsgiver kan trekke, men ett av punktene er "dersom det er inngått skriftlig avtale om trekk". 

Utbetaling av lønn skjer vanligvis 1-2 ganger pr måned, men her også kommer det an på kontrakten som er inngått. 

Så først og fremst: sjekk hva som står i kontrakten, for å se om disse temaene er tatt opp i kontrakten. Deretter sjekk det ut med jurist. Enten via fagforening dersom han er medlem, fri rettshjelp dersom han har rett på det, eventuelt ringe arbeidstilsynet for å høre hva dem sier. 

Skrevet

Takk for svar 😊 Må nok ringe noen å høre ja, må bare få han til å sende meg kontrakten (om han fikk en....). Han er ikke helt på nett bestandig, han broren min, han er godtroende og flink til å stole på at alle voksne gjør ting riktig. Han er 20 så ikke en liten gutt akkurat, men holdning til en 15 åring til tider 😊😅 

Skal se hva jeg finner ut av 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Må nok ringe noen å høre ja, må bare få han til å sende meg kontrakten (om han fikk en....). Han er ikke helt på nett bestandig, han broren min, han er godtroende og flink til å stole på at alle voksne gjør ting riktig. Han er 20 så ikke en liten gutt akkurat, men holdning til en 15 åring til tider 😊😅 

Skal se hva jeg finner ut av 

Det jeg mente med 15 årig holdning: Synes det er dumt hvis de utnytter at han ikke er «der» han burde være og gjør det de føler for. Hvis det er tilfellet, så kan de jo tenke at han er for dum og lar det passere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...