Gå til innhold

Sterilisering tispe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tispe som sannsynligvis skal steriliseres på grunn av noe medisinsk. Jeg ønsker erfaringer med dette, både grunn for sterilisering, tilstand før, under og etter operasjon. Dette er ikke noe jeg ønsker å utsette hunden for, men det ser ut som det er eneste løsningen.

Anonymkode: 6bd60...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid kastrert mine tisper. Det hjelper mot mye, og utelukker helt bla betennelse i livmor, kreft etc. De er alle sunne, friske og stabile tisper. Ingen komplikasjoner etter operasjonen

Anonymkode: 7e650...bfc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid kastrert mine tisper. Det hjelper mot mye, og utelukker helt bla betennelse i livmor, kreft etc. De er alle sunne, friske og stabile tisper. Ingen komplikasjoner etter operasjonen

Men hvordan får du det til? Det er jo ikke lov å sterilisere uten grunn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvordan får du det til? Det er jo ikke lov å sterilisere uten grunn i Norge.

Har en veterinær som deler mitt syn på dette. Skal ikke hunden brukes i avl, kastreres den. Pluss alle helsefordeler hunden får av kastrering sparer jeg de for fremtidig lidelse ved å gjøre dette. Gjelder både tisper og hanner

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ble helt koko da hun hadde løpetid. Hver gang endte jeg opp hos veterinæren fordi hun virket syk, også var det aldri noe annet enn pms. Jeg ble anbefalt kastrering og bestilte time på sekundet. 😄

Anonymkode: 033f9...2ad

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min ble helt koko da hun hadde løpetid. Hver gang endte jeg opp hos veterinæren fordi hun virket syk, også var det aldri noe annet enn pms. Jeg ble anbefalt kastrering og bestilte time på sekundet. 😄

Og hun ble som en ny hund. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd at hun skjønte at det var bra for henne.  Det var litt tid med beskyttelse av sår osv men det gikk bra her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at du mener kastrering, siden det er medisinske grunner til operasjonen, og ikke sterilisering, som du skriver. Sterilisering innebærer at kun eggstokkene blir kuttet, men alle forplantningsorganene forblir i kroppen på hunden. Ved kastrering fjerner man alt, livmor og eggstokker. Dette er det vanlige ved medisinske grunner til kastrering, som f.eks. livmorbetennelser og slikt.

Jeg har en kastrert tispe, og det gikk helt strålende. Hunden var litt daff resten av dagen da hun kom fra operasjonen pga narkosen, men dagen etter var hun sitt gamle jeg. Vi brukte body på hunden istedenfor den plagsomme trakt-kragen, som hindrer dyret i å slikke på operasjonssåret. Body fungerte fint. Jeg kjøpte en ekstra å ha til å skifte på, sånn at hun hadde på en mens den andre var til vask eller tørk. Det kostet noen hundrelapper ekstra, da.

Hunden var sprek og seg selv igjen dagen etter operasjonen. Men vi fikk beskjed av dyrlegen om å holde hunden mest mulig i ro, blant annet forhindre hopping i de neste ukene etter operasjonen. Men det var lettere sagt enn gjort! Det er jo kul umulig å holde 100% kontroll på en hund døgnet rundt, dagen lang. Man har andre ting å gjøre enn å sitte og holde fast hunden! Bl.a. lage middag eller vaske klær, ta seg en dusj eller hva som helst. Så hunden vår hoppet opp i sofaen og hoppet ned igjen før vi rakk å stanse henne. Det gikk imidlertid helt fint. Såret var grodd på fem dager, og ingen komplikasjoner av noe slag. 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Grunn" kan jo være nesten hva som helst. I følge loven er det tillatt når det er av hensyn til dyrevelferd eller "andre særlige grunner": Dette er altså helt opp til den enkelte hundeeier og veterinær å tolke. "Særlige grunner" kan være så mangt.

Man kastrerer for eksempel rutinemessig katter uten spørsmål, fordi det er en ulempe at de får så mange unger ellers. "Særlige grunner" hos katter, kan jo da like gjerne bety at man kastrerer en hund/tispe for å unngå at den får valper.

§ 9. Medisinsk og kirurgisk behandling

Medisinsk og kirurgisk behandling skal utføres på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte og ivareta dyrets funksjonsevne og livskvalitet.

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om medisinsk og kirurgisk behandling, herunder fastsette vilkår for eller forby visse former for slik behandling og gjøre unntak fra andre ledd.

Anonymkode: f5df6...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Million skrev:

Jeg regner med at du mener kastrering, siden det er medisinske grunner til operasjonen, og ikke sterilisering, som du skriver. Sterilisering innebærer at kun eggstokkene blir kuttet, men alle forplantningsorganene forblir i kroppen på hunden. Ved kastrering fjerner man alt, livmor og eggstokker. Dette er det vanlige ved medisinske grunner til kastrering, som f.eks. livmorbetennelser og slikt.

Jeg har en kastrert tispe, og det gikk helt strålende. Hunden var litt daff resten av dagen da hun kom fra operasjonen pga narkosen, men dagen etter var hun sitt gamle jeg. Vi brukte body på hunden istedenfor den plagsomme trakt-kragen, som hindrer dyret i å slikke på operasjonssåret. Body fungerte fint. Jeg kjøpte en ekstra å ha til å skifte på, sånn at hun hadde på en mens den andre var til vask eller tørk. Det kostet noen hundrelapper ekstra, da.

Hunden var sprek og seg selv igjen dagen etter operasjonen. Men vi fikk beskjed av dyrlegen om å holde hunden mest mulig i ro, blant annet forhindre hopping i de neste ukene etter operasjonen. Men det var lettere sagt enn gjort! Det er jo kul umulig å holde 100% kontroll på en hund døgnet rundt, dagen lang. Man har andre ting å gjøre enn å sitte og holde fast hunden! Bl.a. lage middag eller vaske klær, ta seg en dusj eller hva som helst. Så hunden vår hoppet opp i sofaen og hoppet ned igjen før vi rakk å stanse henne. Det gikk imidlertid helt fint. Såret var grodd på fem dager, og ingen komplikasjoner av noe slag. 

Tusen takk for at du delte. Ja jeg mente kastrering, blander visst de begrepene litt. 

Takk til de andre som har svart her også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har kastrert tispe, fikk dere det dekket av forsikring? Hvis ikke, hvor mye kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere som har kastrert tispe, fikk dere det dekket av forsikring? Hvis ikke, hvor mye kostet det?

Nei, det får man ikke, med mindre det er en akutt livmorbetennelse for eksempel, som fører til en hasteoperasjon.

Atferdsendringer er ikke grunnlag for dekning via forsikringen, iflg. mine forsikringspapirer på hunden.

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg betalte for 7 år siden, men et sted mellom 2000 og 3000 var det vel.

Anonymkode: f5df6...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noen år siden min ble kastrert men det kostet rundt 6000 kr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute

Nettopp kastrert min. Kostet 10 000 pluss 99kr for smertestillende på apoteket. Tok og en ekstra body så jeg kunne vaske den ene og ta på den andre til 355kr. 

Tispa vår fikk alltid innbilsk etter løpetid og ble veldig deprimert når valpene aldri kom. Derfor valgte vi å kastrere. Er enda tidlig for å se om det hjelper, men regner med det. Operasjonen gikk bra. 

Endret av LaptopPute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge bør man være hjemme med hunden etter at den er operert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor lenge bør man være hjemme med hunden etter at den er operert?

Jeg tok ferie da min ble operert, og er nå på 8. dagen hjemme med henne. Dyrlegen mente at 7 dager skulle være bra. Stingene tas etter dag 10 her fikk jeg anbefalt. Jeg liker å ha tilsyn med henne, for selv om hun har på body så kunne hun klart å bite av denne for å vaske seg på stinga, så greit å følge med og gi henne masse kos. I tillegg skal hun ta det med ro og ikke hoppe og slikt, min tispe er kjempeleken og spretten, så kos på fanget fikser det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 15.48, Million skrev:

Man steriliserer ikke dyr i Norge. Det er noe som heter kjemisk kastrering, som er en midlertidig løsning. I Norge utføres kun kastrering, ikke sterilisering. 

Anonymkode: abbdb...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kastrerte tispa vår etter fjerde løpetid grunnet «klumper» i livmora. Veterinæren trodde ikke det var kreftkuler, men ble anbefalt å sterilisere. Helt utslått etter operasjonen, men kom seg fort. Har i ettertid blitt litt «sur tispe», og havner ofte i uenigheter med andre tisper. Hannhunder går fint. Hun har også blitt ekstremt sulten, og går for tiden på slankefor 😜 Men deilig å slippe løpetiden. 

Anonymkode: b0d00...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte mi etter første løpetid på grunn av livmorbetennelse. Det beste jeg kunne gjort tror jeg. Godt å slippe løpetid, å evt. styr etterpå. Det er jo også en stor helsemessig gevinst ved å gjøre det. 

Hun har alltid vært snill og grei, kommer godt overens med andre hunder, har aldri blitt sur, hun er nå 13. 

Bakdelen, hun er alltid sulten, legger fort på seg, så alt av mat må passes på. Hun kan også lekke litt, om hun blir fysisk sliten. Men det kan jo hende det hadde skjedd uansett. Det er ikke noen store problemer i hverdagen for å si det slik.

Anonymkode: 98d73...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...