AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #21 Skrevet 17. august 2019 1 hour ago, Isitfair said: Ut i fra hva trådstarter skriver tenker jeg at vedkommende enten studerer i Oslo eller Tromsø. Vi i Bergen har ikke fag som tilsvarer 60 stp. Er noen år siden Oslo hadde 60 poengs fag. Til TS jønner godt at du syntes det var vanskelig å starte å lese i august på en eksamen han har i juni. Ville prioritert tredjeåret. Jeg hadde selv dårlige karakterer i starten av mitt studie og det gikk helt greit. Viktigere at du presterer i tredje. Var for øvrig først da jeg klarte å komme meg opp til karakteren B. Anonymkode: dd17c...0bf 1
Hedersbrukeren Skrevet 17. august 2019 #22 Skrevet 17. august 2019 Et godt råd er å ikke bruke energi på å ta opp igjen fag. Men TS ønsker å gjøre det likevel. Da er det jo bare å gjøre det, lite vi kan gjøre
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #23 Skrevet 17. august 2019 Hva med å gå ned ett år, og ta alt om igjen ? Har forstått det slik at juss er karakterer helt avgjørende for karrieren videre. Noen bruker flere år på å komme inn på studiet - og det slapp du.. Anonymkode: f3630...eb6
Gjest Nimbus2000 Skrevet 17. august 2019 #24 Skrevet 17. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å gå ned ett år, og ta alt om igjen ? Har forstått det slik at juss er karakterer helt avgjørende for karrieren videre. Noen bruker flere år på å komme inn på studiet - og det slapp du.. Anonymkode: f3630...eb6 Karakterene er avgjørende, men det trådstarter trenger er å lære seg selvdisiplin. Det blir nok ikke lettere å starte å lese på mandag om han ikke lenger har kollokvie med de han kjenner fra kullet sitt og heller ikke samme presset på å levere. Tar man opp fag man kan sånn halvveis(TS fikk D) så trenger man jo ikke å lese et helt år og da blir det jo vanskeligere for TS å lære å lese hele studieåret. I tillegg er ett år utsatt studier noe som også koster en mye tid og penger. Man bør jo også tenke over hva karakteren er ment å vise. Når karakterene teller mye så er det jo fordi de skal være mer enn noen tall på et papirark. Karakterene skal vel vise at man har potensialet til å gjøre det bra og at man klarte å utnytte dette potensialet. Gjør trådstarter det bra de neste tre årene vil jeg si han har vist at han både har potensialet og har klart å utnytte det. Hadde jeg lest et karakterkort med gode karakterer på de tre siste årene ville jeg automatisk antatt at vedkommende også hadde klart å gjøre det bra på første og andreåret om vedkommende tok de på nytt. Noe annet ville jo egentlig vært skremmende. Om det å gjøre det bra på de tre siste årene ikke gjør at en vil klare de to første så sier man jo både at vanskelighetsgraden ikke har økt i studiet og at studiet ikke har lært en metoden for å løse nye problemstillinger. I jobbene som krever høye karakterer så vil man jo trolig bli stilt overfor ukjente problemstillinger og da er det jo evnen til å løse disse som teller. Så jeg tenker i hvert fall at om trådstarter tror vedkommende klarer å gjøre det bra på tredjeåret så bør vedkommende satse på tredjeåret. Jeg studerte ikke juss, men også på mitt studie var det enkelte som brukte veldig mye tid på å ta opp fag. Resultatet ble bare at de kom senere ut i arbeidslivet og for enkelte av dem ble sjokket i arbeidslivet større siden de da ikke fikk samme mulighet til å bruke så lang tid de ville på å få gjort arbeidsoppgavene. Igjen jeg har ikke justert juss, så kan selvsagt være at arbeidsgiverne tenker helt annerledes der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå