Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 hour ago, Isitfair said:

Ut i fra hva trådstarter skriver tenker jeg at vedkommende enten studerer i Oslo eller Tromsø. Vi i Bergen har ikke fag som tilsvarer 60 stp. 

Er noen år siden Oslo hadde 60 poengs fag. 

Til TS jønner godt at du syntes det var vanskelig å starte å lese i august på en eksamen han har i juni. Ville prioritert tredjeåret. Jeg hadde selv dårlige karakterer i starten av mitt studie og det gikk helt greit. Viktigere at du presterer i tredje. Var for øvrig først da jeg klarte å komme meg opp til karakteren B. 

Anonymkode: dd17c...0bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt råd er å ikke bruke energi på å ta opp igjen fag. Men TS ønsker å gjøre det likevel. Da er det jo bare å gjøre det, lite vi kan gjøre :)

Skrevet

Hva med å gå ned ett år, og ta alt om igjen ? 

Har forstått det slik at juss er karakterer helt avgjørende for karrieren videre. Noen bruker flere år på å komme inn på studiet - og det slapp du..

Anonymkode: f3630...eb6

Gjest Nimbus2000
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gå ned ett år, og ta alt om igjen ? 

Har forstått det slik at juss er karakterer helt avgjørende for karrieren videre. Noen bruker flere år på å komme inn på studiet - og det slapp du..

Anonymkode: f3630...eb6

Karakterene er avgjørende, men det trådstarter trenger er å lære seg selvdisiplin. Det blir nok ikke lettere å starte å lese på mandag om han ikke lenger har kollokvie med de han kjenner fra kullet sitt og heller ikke samme presset på å levere. Tar man opp fag man kan sånn halvveis(TS fikk D) så trenger man  jo ikke å lese et helt år og da blir det jo vanskeligere for TS å lære å lese hele studieåret. 

I tillegg er ett år utsatt studier noe som også koster en mye tid og penger. 

Man bør jo også tenke over hva karakteren er ment å vise. Når karakterene teller mye så er det jo fordi de skal være mer enn noen tall på et papirark. Karakterene skal vel vise at man har potensialet til å gjøre det bra og at man klarte å utnytte dette potensialet.  Gjør trådstarter det bra de neste tre årene vil jeg si han har vist at han både har potensialet og har klart å utnytte det. 

Hadde jeg lest et karakterkort med gode karakterer på de tre siste årene ville jeg automatisk antatt at vedkommende også hadde klart å gjøre det bra på første og andreåret om vedkommende tok de på nytt. Noe annet ville jo egentlig vært skremmende. Om det å gjøre det bra på de tre siste årene ikke gjør at en vil klare de to første så sier man jo både at vanskelighetsgraden ikke har økt i studiet og at studiet ikke har lært en metoden for å løse nye problemstillinger.  I jobbene som krever høye karakterer så vil man jo trolig bli stilt overfor ukjente problemstillinger og da er det jo evnen til å løse disse som teller. 

Så jeg tenker i hvert fall at om trådstarter tror vedkommende  klarer å gjøre det bra på tredjeåret så bør  vedkommende satse på tredjeåret. 

Jeg studerte ikke juss, men også på mitt studie var det enkelte som brukte veldig mye tid på å ta opp fag. Resultatet ble bare at de kom senere ut i arbeidslivet  og for enkelte av dem ble sjokket  i arbeidslivet større siden de da ikke fikk samme mulighet til å bruke så lang tid de ville på å få gjort arbeidsoppgavene. 

Igjen jeg har ikke justert juss, så kan selvsagt være at arbeidsgiverne tenker helt annerledes der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...