Gå til innhold

Stor begrensning eller noe som kan overvinnes? Matte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du erfaring eller kjenner du noen som aldri har vært glad i matte eller aldri har fått matte til, men som igjennom hard nok jobbing har klart å ta en utdannelse på høgskole nivå som inkl. mye matte i hverdagen?

Jeg er nemlig snart ferdig med min Bachelor grad og ønsker å gå videre til master. Den siste tid har jeg fått stor interesse for aksjer, fond og generelt investering. Investering med stor I :)  Jeg har derfor funnet en master innen finans som innholdet nettopp det som jeg ønsker å lære. Jeg har bare ett STORT problem - jeg har aldri vært god i matte... Jeg er generelt redd for matte. 

Naturligvis er spørsmålet mitt - kan jeg bli god i matte hvis jeg jobber hart, kanskje får en privat lærer og er virkelig motivert? Kan alle mennesker lære matte på master nivå og siden være en god invester eller en god arbeider med tall?

Noen erfaringer?

Anonymkode: 05131...2a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg opplevd flere ganger. Personer som gjennom hardt arbeid omsider har knekt matematikk - koden. 

Riktignok ikke på bachelor nivå, men det er som regel på grunnskole nivå manglene er. Kommer de på plass, går det ofte fort å jobbe seg oppover til vgs og universitet nivå. 

Men om det er mulig for alle vet jeg ikke. Mye ligger i å håndtere det abstrakte i matematikk. Å se at tall og symboler bare er en ytre representasjon av de ideer, sammenhenger og størrelser som egentlig er matematikk. 

Anonymkode: b4220...8e9

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du erfaring eller kjenner du noen som aldri har vært glad i matte eller aldri har fått matte til, men som igjennom hard nok jobbing har klart å ta en utdannelse på høgskole nivå som inkl. mye matte i hverdagen?

Jeg er nemlig snart ferdig med min Bachelor grad og ønsker å gå videre til master. Den siste tid har jeg fått stor interesse for aksjer, fond og generelt investering. Investering med stor I :)  Jeg har derfor funnet en master innen finans som innholdet nettopp det som jeg ønsker å lære. Jeg har bare ett STORT problem - jeg har aldri vært god i matte... Jeg er generelt redd for matte. 

Naturligvis er spørsmålet mitt - kan jeg bli god i matte hvis jeg jobber hart, kanskje får en privat lærer og er virkelig motivert? Kan alle mennesker lære matte på master nivå og siden være en god invester eller en god arbeider med tall?

Noen erfaringer?

Ja, "alle" kan komme seg opp på et forholdsvis høyt nivå, om man bare legger ned nok tid og innsats. Men det er langt fra å lære seg matematikken på masternivå i økonomi, til å kunne bruke dette i praksis og være vellykket med det. Du konkurrerer da mot de smarteste i samfunnet, gjerne folk med både master og phd i ren matte/fysikk/informatikk. Som økonom er man rett og slett ikke skodd for kvantitativ finans.

Anonymkode: b5dc3...a24

Skrevet

Jeg kan ikke noe om økonomi og finans, men jeg kan mye om matte. Det er mulig for alle å bli gode om de jobber riktig. Det er også mulig å lære å bli gode i eksamen slik at det går an å få god karakter uten å kunne stoffet selv om vi prøver å lage eksamen på en måte slik at ikke det er så lett. Men dersom du ønsker å bruke matematikken for å bli god i økonomi og finans, vil jeg anbefale å lære matte på den tyngste måten. Da kan det være lurt med privatlærer, men det er uansett lurt å fokusere på å lære å tenke logisk ved å aldri godta noe du ikke ser grunnen til, og å øve mye så du lærer å bli kreativ. 

Anonymkode: 32e85...fe2

Skrevet

Jeg var helt udugelig i matte på barne- og ungdomsskolen, gikk ut med karakteren 2. På videregående fikk jeg det over meg at jeg skulle få det til og jobbet beinhardt. Repeterte matematikk også fra barne- og ungdomsskolen. Men det var strevsomt. Plutselig en dag i en mattetime gikk det opp et lys for meg - jeg skjønte likninger. Fra den dagen gikk det bare bra med matematikken :)  Begynte på siv.ing som jo er ganske mattetungt. 

Jeg ser i ettertid at jeg var altfor opptatt av alle «reglene» man skal lære seg og fikk ikke til å forstå rett og slett. Jeg skrev opp mattestykker i regelboka mi og håpet at det kom noe lignende på matteprøven. Det funket heller dårlig. 

Man bør helst forstå matematikken slik at man ikke trenger å skrive opp noe selv i regelboka, mener nå jeg. Der er sikkert andre uenige. Men med det fokuset gikk jeg ut med karakteren 6 i matematikk fra videregående. Og ved å skjønne likninger la jeg grunnlaget for å forstå det jeg trengte videre. 

Med fokus og stå-på-vilje har jeg tro på at du kan klare det :) for jeg var virkelig helt analfabet når det kom til matematikk. Og det er veldig gøy med matematikk når man skjønner det 😀

Anonymkode: 66f7c...0b1

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke noe om økonomi og finans, men jeg kan mye om matte. Det er mulig for alle å bli gode om de jobber riktig. Det er også mulig å lære å bli gode i eksamen slik at det går an å få god karakter uten å kunne stoffet selv om vi prøver å lage eksamen på en måte slik at ikke det er så lett. Men dersom du ønsker å bruke matematikken for å bli god i økonomi og finans, vil jeg anbefale å lære matte på den tyngste måten. Da kan det være lurt med privatlærer, men det er uansett lurt å fokusere på å lære å tenke logisk ved å aldri godta noe du ikke ser grunnen til, og å øve mye så du lærer å bli kreativ. 

Anonymkode: 32e85...fe2

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var helt udugelig i matte på barne- og ungdomsskolen, gikk ut med karakteren 2. På videregående fikk jeg det over meg at jeg skulle få det til og jobbet beinhardt. Repeterte matematikk også fra barne- og ungdomsskolen. Men det var strevsomt. Plutselig en dag i en mattetime gikk det opp et lys for meg - jeg skjønte likninger. Fra den dagen gikk det bare bra med matematikken :)  Begynte på siv.ing som jo er ganske mattetungt. 

Jeg ser i ettertid at jeg var altfor opptatt av alle «reglene» man skal lære seg og fikk ikke til å forstå rett og slett. Jeg skrev opp mattestykker i regelboka mi og håpet at det kom noe lignende på matteprøven. Det funket heller dårlig. 

Man bør helst forstå matematikken slik at man ikke trenger å skrive opp noe selv i regelboka, mener nå jeg. Der er sikkert andre uenige. Men med det fokuset gikk jeg ut med karakteren 6 i matematikk fra videregående. Og ved å skjønne likninger la jeg grunnlaget for å forstå det jeg trengte videre. 

Med fokus og stå-på-vilje har jeg tro på at du kan klare det :) for jeg var virkelig helt analfabet når det kom til matematikk. Og det er veldig gøy med matematikk når man skjønner det 😀

Tusen takk for tilbake meldingene :) 

Dette oppmuntrer virkelig. Jeg har ett halv år igjen av min Bachelor grad og har blant annet ett emnet "makroøkonomi". Jeg har satt meg det målet at jeg skal få B i makro og dersom jeg klarer det, så vil jeg søke på master i finans :) 

Kjenner igjen dette med å skrive opp regler i en regel bok :) Tror jeg vil fokusere på å løse mange, mange oppgaver og igjennom det lære å forstå. Kanskje få en flink privat lærer.

Tusen takk for tilbake meldingene. Vil virkelig få tak i dette og få det til ;)  Kanskje finnes håp for meg :) 

Skrevet

Hva har du bachelor i? I og med at du ikke har hatt matte på høgskolenivå, går jeg ut i fra at det ikke er øk/ad. Hva med statistikk? Mikroøkonomi? Finans økonomi? Bedriftsøkonomi? Master i finans kommer til å bli tungt, om du ikke har hatt introduksjonsfagene. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tilbake meldingene :) 

Dette oppmuntrer virkelig. Jeg har ett halv år igjen av min Bachelor grad og har blant annet ett emnet "makroøkonomi". Jeg har satt meg det målet at jeg skal få B i makro og dersom jeg klarer det, så vil jeg søke på master i finans :) 

Kjenner igjen dette med å skrive opp regler i en regel bok :) Tror jeg vil fokusere på å løse mange, mange oppgaver og igjennom det lære å forstå. Kanskje få en flink privat lærer.

Tusen takk for tilbake meldingene. Vil virkelig få tak i dette og få det til ;)  Kanskje finnes håp for meg :) 

Bare hyggelig 😀 og lykke til, ha troen på deg selv 😘

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen erfaringer?

Jeg gjorde det.

Jeg hadde kun matte det første året på videregående. Da fikk jeg 3.

Med min stolthet og vitnemål hvor 5 var bra nok, hoppet jeg av matte og satset på andre fag som feks samfunnsfag. Problemet var at jeg ikke kom særlig mye bedre ut ved å ta den utveien.

Så bestemte jeg meg for å ta fag med mye matte på universitetet. Det var tøft. Jeg var veldig mye deppa og følte meg dum. Måtte ta noen emner to ganger kun fordi jeg hadde så etterslep. Fikk snitt på c og endte opp med master. Problemet var nok at jeg ikke fikk toppkarakterer, og det medførte at jeg mistet selvtilliten og trakk meg unna medstudenter. Da jeg skulle søke jobber fikk jeg veldig mange avslag pga.karakterer. Fikk heller ikke en relevant jobb.

Det har i grunn vært mye motgang.

Matte i seg selv er ikke så vanskelig. Det er bare regler som må pugges og oppgaver som må løses. Det beste er å ikke tenke for mye for å forstå. 

Hadde jeg fått  hjelp på videregående, hadde historien min vært en annen.

Anonymkode: b032b...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...