AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Skal lakke 3 gamle parafinlamper, etter å ha pusset dem opp. De er fra krigens dager og den ene er tysk. Har tenkt å ha dem på hytta og bryr meg ikke særlig om de mister værdi. Men nå må dem lakkes med noe. Det eneste jeg har hvor det står noe at tåler litt varme er zinkspray, den tåler opp til 400c. Bengalakk og vanlig hammerlakk, står det ikke en gang beskrevet. Men er fristet til å bare prøve uansett. Noen som har forsøkt dette før, evt med vanlig ovn? Anonymkode: 846e9...f42
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Du må ikke lakke de delene som blir varme. Reflektoren skal pusses, slik at den blir blank. Lakkerer du den, mister du veldig mye av spredningen av lyset. Kolben blir ikke varm, og kan selvfølgelig lakkes, men hva er poenget med det? Hvilken temperatur de varme delene av lampen vil ha, er umulig å si uten å vite hva slags parafinlampe det er snakk om. Anonymkode: aaa1f...5a1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke lakke de delene som blir varme. Reflektoren skal pusses, slik at den blir blank. Lakkerer du den, mister du veldig mye av spredningen av lyset. Kolben blir ikke varm, og kan selvfølgelig lakkes, men hva er poenget med det? Hvilken temperatur de varme delene av lampen vil ha, er umulig å si uten å vite hva slags parafinlampe det er snakk om. Anonymkode: aaa1f...5a1 Er vel ikke ulik denne f eks: https://www.etsy.com/listing/400252919/lantern-oil-or-kerosene-nier-280 Reflektor var så rusten og full av gammelt sot på den jeg tenkte å lakke først nå. At jeg ble litt redd for at det ikke var noe metal igjen enkelte steder. Den har jeg derfor brukt sånn middel som omgjør rust på og sprayet zink. Vet ikke hva en skal bruke for å hindre rust etter å ha fjernet rust, om en ikke kan lakke dem? Den ene hadde et lag med brun og grønn lakk som så orginalt ut og en annen har blitt lakkert i sølv i nyere tid. Anonymkode: 846e9...f42
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 Ta den med hit: https://rk-smia.no Eller send dem et bilde og spør hva du bør gjøre. Anonymkode: aaa1f...5a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå