Gå til innhold

Aksjer for nybegynnere. Spennende.

Jytte

Anbefalte innlegg

Jeg trodde at jeg hadde kjøpt aksjer for par, tre mnd. siden. Men oppdaget at jeg ikke hadde gjort det, for hadde satt frist på ett døgn, og ingen ville selge til den prisen jeg oppga. Visste ikke at det kan gå på kroner og øre i markedet, og trykket på til laveste pris. Eller det visste jeg, men fikk ikke kjøpt, hadde trykket på lav pris før jeg trykket på kjøp. Tabbe. Men, da tapte jeg ingenting. 

Aksjer for dummies ja. Det gikk par måneder, så fortalte jeg det til en som kan litt med aksjer. Han fikk mange spørsmål. Jeg fikk klare svar. Forstår enda ikke alt, men har handlet litt aksjer igjen. I to selskap. Noen få i det jeg ville kjøpe i, men ganske mange i et firma. Der han jeg snakket med også har kjøpt. 

Jeg har ikke satset mer enn jeg kan tape. Snakket med en kompis i går og han er vant til at jeg har masse rare ideer. Men nå lyttet han. I september får man vite om man har tapt eller vunnet. Og det er veldig tvilsomt å gå i tap, å gå i null er ikke tap. Dessuten kan man skrive tapet av på skatten med tredve prosent. 

Det som er litt merkelig, jeg la merke til det, og når "min rådgiver" sa det sa jeg at jeg har tenkt på det samme, for aksjene står på samme nivå. Dette er eg legemiddelselskap, og alle testene har så langt gått bra, et nytt og viktig legemiddel uten store bivirkninger. Den siste testen er i gang og resultatet kommer i om noen uker. Da kan verdien gå himmelhøyt, og kjøper et multinasjonalt selskap opp firmaet, øker de med en god del. Det vil si at da har jeg gjort en klok investering. 

Hvis jeg går i null, hva så. Hvis jeg taper innsatsen, hva så. Jeg har jo hatt det spennende. 

Men bare takket være han som har hjulpet meg, og svart på ganske mange nybegynner-spørsmål. 

Vet det er par her inne som handler med aksjer. Kanskje dere også vet hvilke aksjer jeg har nå. Går det i null når resultatet er klart, har jeg likevel ikke tapt. Og jeg tenker langsiktig, eller hvis de øker mye vil det friste å selge.

Det blir et dilemma. 

Men, da vil jeg tenke at jeg tar ut litt, og satser resten på andre aksjer hvis jeg får litt inside-detaljer. 

Vet man aldri kan bli styrtrik på aksjer nå mer, det er datamaskiner som jobber med å selge og kjøpe, det er komplisert. Men, spennende er det. I alle fall for oss damer over femti år, som har lett for å kjede seg. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du først skal drive med spekulasjon, hvorfor ikke da gå for valutahandel? Mye mer spennende og bortimot garantert gevinst, om en ikke er grådig.

Går en etter 0,3-0,5% gevinst, er dette en sikker vei til rikdom om en gidder.

Anonymkode: 82d37...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du først skal drive med spekulasjon, hvorfor ikke da gå for valutahandel? Mye mer spennende og bortimot garantert gevinst, om en ikke er grådig.

Kan man gjøre det gjennom Nordnet bank?

Anonymkode: a88e3...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du sikkert også få gode tips og råd om du vil diskutere der (Den Store Aksjetråden) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=695809

https://www.diskusjon.no/index.php?s=7eac74c21075702ddf03eeeb320b8bdd&showtopic=786144&page=179

Takk for lenker, skal se på det, men jeg stoler ikke på det jeg leser av anonyme på net

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det krever at jeg må sette meg inn i et helt annet alfabet. Men, jeg har tenkt tanken. Og har spurt om det, det krever en del. Stiller meg spørsmål om hvor etisk ting er,hadde sikkert kjøpt coiner for flere år siden, på en måte var det litt for sent da. Og så datakyndig er jeg ikke. Dessuten, bitcoin støtter ofte kriminelle. Våpenhandel, menneskesmugling osv. 

Går for mest mulig etikk og miljøhensyn, og fred og ro og vennlighet på jorda vår. Så jeg håper at jeg tjener stort på aksjer, pengene ville gått til ungdom og barn, gamle og fattige. Til forskning, etablerere. Økoligisk landbruk. 

Til små nisjer. 

Ville kanskje først kjøpt et utested og endret stedet. Vet det ville gått med overskudd, fordi jeg har nettverk. Mange ville blitt sjarmert. Det er bare en av ideene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har jeg nok penger til å lage noe nytt, en ny profil på et utested, da ville jeg plaget en jeg kjenner eller betalt han som rådgiver hvis ... Dette er bare drømmer, folkena. 

Jeg må bli en vinner. 

Selvsagt skal jeg ikke si noe hvis jeg vinner mye, men da kan det hende at cafeen åpner den åtte  februar. Å fy f... jeg er trett nå, har vært i bryllup i helga, der måtte vi gå fire mil, og jeg kom meg ikke hjem før ni i går kveld, iskald, våt, sølete, i morges når jeg våknet lå en mann i min seng. Sånn eh, hvem er du? Så husket jeg, det var han som ikke drikker og som fikk meg hjem, som bar meg over en bløt myr, som ba meg sove litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man gjøre det gjennom Nordnet bank?

Vet ikke, jeg bruker Saxo Bank. Er avhengig av gearing, ellers blir det ikke rare fortjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:

Og har jeg nok penger til å lage noe nytt, en ny profil på et utested, da ville jeg plaget en jeg kjenner eller betalt han som rådgiver hvis ... Dette er bare drømmer, folkena. 

Jeg må bli en vinner. 

Selvsagt skal jeg ikke si noe hvis jeg vinner mye, men da kan det hende at cafeen åpner den åtte  februar. Å fy f... jeg er trett nå, har vært i bryllup i helga, der måtte vi gå fire mil, og jeg kom meg ikke hjem før ni i går kveld, iskald, våt, sølete, i morges når jeg våknet lå en mann i min seng. Sånn eh, hvem er du? Så husket jeg, det var han som ikke drikker og som fikk meg hjem, som bar meg over en bløt myr, som ba meg sove litt. 

Var du i matpakkebrylluppet? :) Der skulle de også gå 2 mil hver vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jytte skrev:

Takk for lenker, skal se på det, men jeg stoler ikke på det jeg leser av anonyme på net

Det krever at jeg må sette meg inn i et helt annet alfabet. Men, jeg har tenkt tanken. Og har spurt om det, det krever en del. Stiller meg spørsmål om hvor etisk ting er,hadde sikkert kjøpt coiner for flere år siden, på en måte var det litt for sent da. Og så datakyndig er jeg ikke. Dessuten, bitcoin støtter ofte kriminelle. Våpenhandel, menneskesmugling osv. 

Går for mest mulig etikk og miljøhensyn, og fred og ro og vennlighet på jorda vår. Så jeg håper at jeg tjener stort på aksjer, pengene ville gått til ungdom og barn, gamle og fattige. Til forskning, etablerere. Økoligisk landbruk. 

Til små nisjer. 

Ville kanskje først kjøpt et utested og endret stedet. Vet det ville gått med overskudd, fordi jeg har nettverk. Mange ville blitt sjarmert. Det er bare en av ideene. 

Ikke Bitcoins. Valutahandel. Eks NOK-GBP, NOK-USD.

Bitcoins er noe tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, jeg bruker Saxo Bank. Er avhengig av gearing, ellers blir det ikke rare fortjenesten.

Takk for råd :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bitcoins er noe tull.

Ok, nå snakker vi. Ja, har tenkt på å kjøpe valuta. Hva bør jeg være obs på? Det er mye å sette seg inn i. Skal jeg satse på x eller y eller begge deler. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bitcoins er noe tull.

Da tror du feil. Hvis bitcoins var noe tull hadde det neppe kunne finansiert atomprogrammet til Nord Korea. 

Anonymkode: eb2d6...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er helt feil. Valutahandel er et nullsumspill, som betyr at noen må tape hvis andre skal tjene. I snitt går valutahandlene i 0 til sammen, så når man inkluderer handelsgebyrer er forventet avkastning negativ. De fleste taper derfor på valutahandel i lengden.

Anonymkode: fd3a5...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tror du feil. Hvis bitcoins var noe tull hadde det neppe kunne finansiert atomprogrammet til Nord Korea. 

Anonymkode: eb2d6...bf0

Jeg tror ikke feil. Bitcoins er uavhengig av de driverne som du ser i det ekte valutamarkedet. Derfor blir det å kjøpe Bitcoins (eller annen kryptovaluta) ren gambling.

For en som er ute etter forutsigbar fortjeneste, er derfor dette tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt feil. Valutahandel er et nullsumspill, som betyr at noen må tape hvis andre skal tjene. I snitt går valutahandlene i 0 til sammen, så når man inkluderer handelsgebyrer er forventet avkastning negativ. De fleste taper derfor på valutahandel i lengden.

Helt riktig. Derfor gjelder det å vite hva man gjør:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Jytte skrev:

Ok, nå snakker vi. Ja, har tenkt på å kjøpe valuta. Hva bør jeg være obs på? Det er mye å sette seg inn i. Skal jeg satse på x eller y eller begge deler. 

Her må du nesten lese deg opp selv...Anbefaler å bruke tradingplattformen til Saxobank, der kan du papirtrade så mye du ønsker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt riktig. Derfor gjelder det å vite hva man gjør:-)

Alle som driver med valutaspekulasjon tror de vet hva de gjør, men så kommer det til plutselig noe de ikke hadde forutsett og spiser opp hele gevinsten. Med mindre du kjenner politikere med innsideinformasjon eller har milliarder så du kan styre markedene kommer du sannsynligvis til å tape til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle som driver med valutaspekulasjon tror de vet hva de gjør, men så kommer det til plutselig noe de ikke hadde forutsett og spiser opp hele gevinsten. Med mindre du kjenner politikere med innsideinformasjon eller har milliarder så du kan styre markedene kommer du sannsynligvis til å tape til slutt.

Neida. Det er i grunnen svært enkelt. Som jeg sa, en må unngå å være grådig. Da vil man i stort sett alle handler gå ut med gevinst:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Neida. Det er i grunnen svært enkelt. Som jeg sa, en må unngå å være grådig. Da vil man i stort sett alle handler gå ut med gevinst:-)

Jeg skjønner at det kan virke sånn en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det kan virke sånn en stund.

Kan gi deg en enkel innføring, om du vet hvordan dette fungerer:

Sett inn minimum 10000 på handlekonto i Saxobank.

Gear minst 35 ganger. Du har da 350000 å handle for.

Kjøp et kjent valutapar, f.eks NOK-USD (kun eksempel). Kjøp etter at kurs har falt med 1-2% fra sist topp.

Legg inn autosalg med minst mulig spread (ofte 0,3-0,6%)

Kjøp til f.eks 7 i kurs (eksempel) Minste spread på salg er da 7,021-7,042.

Autosalg selger da posisjonen. Ved 350000 i innskudd har du da tjent 351050-352100.

Gevinst 1050-2100. Minus kurtasje 79 x 2.(for kjøpet og salget) Skattes som kapitalinntekt 23% i 2018.

Velg så et annet valutapar og gjenta.

For at jeg skal tape mine 10000 i innskudd, må kursen ned til 6,8. Altså et tap på ytterligere 3% fra siste topp. Banken tvangsselger da min posisjon og mine 10000 er tapt.

Om en kjøper i et kjent valutapar 1-2-3% under forrige topp, er dette svært usannsynlig. Det har iallefall ikke hendt meg hittil. Jeg er utelukkende ute etter de små gevinstene på 0,3-0,6+%. Alt over minste spread er for meg gambling. Mange små gevinster er nøkkelen til suksess.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...