AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Selv tror jeg at jeg ville dyrket litt forskjellig. Kanskje litt hardføre grønnsaker. Poteter blant annet. Også ville jeg plantet en del bærbusker. Bringebær, rips. Dyr er tidkrevende, men jeg ville hatt noen geiter som tåler alt slags vær til å renske opp tomten. Anonymkode: 33283...fd6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Bærbusker: Solbær (masse!), rips, bringebær. Frukttrær: plommer, kirsebær Ellers ville jeg hatt litt jordbær, gulrøtter, poteter, purre, o.l. Jeg har vokst opp med besteforeldre med slik hage, og det er jo så masse gode minner med det. Vi har ganske stor hage vi har hatt i snart to år nå, og der har vi en solbærbusk (skal plante en til), en ripsbusk (plantet i fjor, ser ut til å mistrives voldsomt..), et gammelt epletre som stikk i strid med selgers påstander nesten ikke har epler på seg..., rabarbra, og et plommetre som ble mishandlet såpass av hjorten av jeg ikke vet om det noen sinne kommer seg.. gressløk, litt krydderuter, og ville blåbær. Skulle helst kvittet meg med epletreet, da det uansett ikke gir noe frukt (seriøst, det var 5 epler i fjor, og i år ser det ut til å bli maks syv..). Anonymkode: 97a77...129
Pia Sofia Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 Jeg ville ha flyttet, orker ikke ta vare på hage. 2
Rumle Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: --- Skulle helst kvittet meg med epletreet, da det uansett ikke gir noe frukt (seriøst, det var 5 epler i fjor, og i år ser det ut til å bli maks syv..). Anonymkode: 97a77...129 Litt off topic, men hvor gammelt er epletreet? Det kan ta ganske mange år før det produserer mye
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 2 minutter siden, Rumle skrev: Litt off topic, men hvor gammelt er epletreet? Det kan ta ganske mange år før det produserer mye Det er gammelt. Tror de sa de plantet det da de bygget huset, og det var på søttitallet.. Og så påsto de at det ga maaaasse epler, så da løy de jo. Anonymkode: 97a77...129
Rumle Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 (endret) Jeg ville hatt masse fruktrær og en isolert kjøkkenhageavdeling til å dyrke grønnsaker og urter, med et stort vakkert drivhus midt i ❤ Ellers en stor og vill hage med mange vakre trær som gir nydelige høstfarger, grusstier som leder til forskjellige rom i hagen. Store sorte vannspeil på uventede steder. Det samme med kunst (om økonomi ikke var et problem). Masse, masse roser, klematis, stauder og spennende busker, greiner og strå for hele året. Fine malte tremøbler på ujevne steinhelleplattinger her og der. Og masse fine krukker strødd rundt omkring. Endret 16. august 2019 av Rumle 4
Rumle Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er gammelt. Tror de sa de plantet det da de bygget huset, og det var på søttitallet.. Og så påsto de at det ga maaaasse epler, så da løy de jo. Anonymkode: 97a77...129 Det er også mulig at det er så gammelt at det ikke gir noe særlig lenger, eller at det ikke finnes trær i nærheten for pollinering.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 Jeg skulle gjerne hatt en karpedam også! Men ventet til avkommet ble så stort at jeg ikke bekymret meg for at de skulle drukne i det.. Anonymkode: 97a77...129
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Skrevet 16. august 2019 Akkurat nå, Rumle skrev: Det er også mulig at det er så gammelt at det ikke gir noe særlig lenger, eller at det ikke finnes trær i nærheten for pollinering. Ja, men litt merkelig at det skulle skje akkurat det året vi tok over, liksom.. Anonymkode: 97a77...129
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 Jeg ville delt av til en ganske liten overkommelig hage med bærbusker, også ville jeg hatt en viltvoksende eng på resten av tomta. Anonymkode: 18e66...ff6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #11 Skrevet 17. august 2019 Hva jeg ville gjort? Solgt! Det er mitt livs mareritt å forelske meg i en mann med odelsrett😬 Anonymkode: f086a...58f 2
Ullvott Skrevet 17. august 2019 #12 Skrevet 17. august 2019 Siden jeg er vokst opp på denne måten, med enorm hage, masse frukttrær og bærbusker, poteter, sukkererter, salat, reddiker, kål og andre nyttevekster og mange mål med plen som skal klippes er mitt svar: solgt det og kjøpt meg noe lettstelt. For meg er det et mareritt når det ALLTID er noe som skal lukes, beskjæres, tildekkes, reddes fra frost, reddes fra at fugler eller skadedyr forsyner seg+++ Høstingen er bare en brøkdel av alt. Et slikt liv koster mye mer enn det smaker.
absinthia Skrevet 17. august 2019 #13 Skrevet 17. august 2019 Jeg bor slik. Jeg har ripsbusker som var plantet her fra før, rabarbara, bringebærkratt langs åkerkantene, litt jordbær, en masse markjordbær som kom flyttende inn i hagen, da jeg røsket bort litt ugress og kratt. Hadde potet og grønnsaker, men kuttet det ut, fordi det er mye stress å ta opp alt, i tillegg til full jobb og barn som har ting de skal drive på med, - gubben er så mye borte i jobb, at jeg kan ikke regne med at han skal være hjemme. Tjente ikke noe på å ha grønnsaker selv, da det koster for settepotet, frø, utstyr til oppal, jordfreser, gjødsel mm. - de smaker veldig godt da. Hadde også agurk, squash, tomat, basillikum mm i et veksthus med armert plastduk, men skal investere i et ordentlig et som passer til klimaet her, senere. Har en veldig anvendelig hage, da og mange fine sitteplasser, krydderurter, roser, andre busker, trær, stauder og andre blomster. Skal få noen høns og et par hester, når fjøsen er restaurert og justert etter hvordan en stall bør være nå til dags og de minste ungene ikke krever så mye oppmerksomhet. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #14 Skrevet 17. august 2019 På 16.8.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev: Det er gammelt. Tror de sa de plantet det da de bygget huset, og det var på søttitallet.. Og så påsto de at det ga maaaasse epler, så da løy de jo. Anonymkode: 97a77...129 Beskjær treet slik at dere sikrer at det bruker mest mulig næring på frukten og ikke på å vokse ut greiner som ikke setter frukt. Anonymkode: 1ff84...500 1
MissPierce Skrevet 17. august 2019 #15 Skrevet 17. august 2019 Bygget store katte gårder og kanin gårder , og tatt i mot så mange katter og kaniner fra Dyrebeskyttelsen som mulig i fosterhjem. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #16 Skrevet 17. august 2019 Prisgitt at det er langt til naboer! Driver å kikker på småbruk med svære tomter akkurat nå. Anonymkode: 9058b...1bc
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #17 Skrevet 18. august 2019 Jeg er ingen hestejente, aldri vært det heller, men syns det ser så koselig og staselig med stall, masse hester og liv. Kunne leid ut ridebane og stallplasser. Evt ett skikkelig jakt og hundesenter. Det er drømmen. Der jeg hadde hatt kurs med dressur og lydighet. Kunne brukt ett av områdene i skogen rundt til frislipp og utleie. Ville og hatt ett samlingslokale i låven. Leid ut til bryllup osv. Ellers ville jeg dyrket masse frukt og grønt. Kanskje hatt en liten kafe til turister og ett lite anneks jeg kunne leid ut via airdnb. Anonymkode: 6e950...f67
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #18 Skrevet 18. august 2019 På 16.8.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev: Det er gammelt. Tror de sa de plantet det da de bygget huset, og det var på søttitallet.. Og så påsto de at det ga maaaasse epler, så da løy de jo. Anonymkode: 97a77...129 Jeg har et epletre som ble planta sist på 40 tallet eller begynnelsen på 50 tallet. Det har ikke fått det "stellet" det burde hatt. Men det er masse epler hvert år. Om det blir epler, spørs jo om noen i nabolaget har epletrær og om humlene gjør jobben sin 😉 Anonymkode: 71d38...5e9
Zienna Skrevet 18. august 2019 #19 Skrevet 18. august 2019 Da ville jeg helst hatt en kupert hage med knauser, og minst mulig plen og villnis. I en del av hagen, nærmest huset, ville jeg hatt staudebed med singelganger i mellom. Trenger bare få bærbusker, rips og solbær. En jordbæråker er et must, men den krever stell, og må ikke være for stor. Ved siden av persille, gressløk, salat, timian o.a. i et par plantekasser. Det viktigste er at man ikke har anlagt mer hage enn man synes er koselig å stelle med. Når det å holde orden ute blir et krav og en forpliktelse, må ambisjonene reduseres. Da må naturen heller overta, og kanskje stusses litt på.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2019 #20 Skrevet 19. august 2019 På 16.8.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev: Ja, men litt merkelig at det skulle skje akkurat det året vi tok over, liksom.. Anonymkode: 97a77...129 Nå har det vært ett par år med lite epler hos mange da, så det kommer nok mer enn dere kan spise seinere. Anonymkode: 58e60...30e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå