AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #1 Skrevet 16. august 2019 Jeg har fastrenteavtale på boliglånet, så jeg risikerer overkurs/underkurs dersom jeg betaler for mye. Har allerede fått lagt på 20 000kr pga dette, da jeg betalte noen litt mye, litt for fort. Avtalen utløper desember 2024. Jeg har per dags dato ca halvparten av lånebeløpet i form av sparepenger, og har mulighet til å spare resten frem til 2014 og ønsker å cash'e ut lånebeløpet den dagen avtalen går ut. Hvordan burde jeg plassere sparepengene frem til da? Har idag pengene litt i globalt indeksfond, resten i høyrentekonto i Nordax. Med såpass kort sparehorisont, er det risikabelt å ha pengene i fond? Hva ville pengekyndige folk gjort? Anonymkode: 46443...015
Økonomisk sans Skrevet 16. august 2019 #2 Skrevet 16. august 2019 Tidshorisonten er litt i grenseland, men jeg ville satset på høyrentekonto, sjekk den beste renten på finansportalen.no. De beste rentene er ikke så veldig mye lavere enn renten boliglånet, så tapet blir begrenset. Det er betydelig større risiko på fondsparing på så kort sikt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #3 Skrevet 16. august 2019 35 minutter siden, Økonomisk sans said: Tidshorisonten er litt i grenseland, men jeg ville satset på høyrentekonto, sjekk den beste renten på finansportalen.no. De beste rentene er ikke så veldig mye lavere enn renten boliglånet, så tapet blir begrenset. Det er betydelig større risiko på fondsparing på så kort sikt. Vil du si indeksfond er høyrisiko? Er det ikke noen mellomting som kan være et alternativ? Anonymkode: 46443...015
Økonomisk sans Skrevet 16. august 2019 #4 Skrevet 16. august 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du si indeksfond er høyrisiko? Er det ikke noen mellomting som kan være et alternativ? Anonymkode: 46443...015 Det vil alltid være svingninger i aksjemarkedet, og sånn sett er risikoen større desto kortere tidshorisont du har. 20-30 år er i de alle fleste tilfeller regnet som lav risiko for indeksfond/aksjefond, men mindre enn 5 års horisont kan slå begge veier, og har sånn sett høy risiko. Rentefond er et annet alternativ med mye lavere risiko, men der er forventet avkastning såpass lav at du like godt kan sette pengene på en god sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #5 Skrevet 16. august 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vil du si indeksfond er høyrisiko? Er det ikke noen mellomting som kan være et alternativ? Anonymkode: 46443...015 Du kan risikere å ha 20-30% mindre penger når du skal ta dem ut. Om det er høyrisiko er relativt. Den beste mellomtingen er å sette noe i banken og noe i fond. Anonymkode: 2e430...6ea
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du si indeksfond er høyrisiko? Er det ikke noen mellomting som kan være et alternativ? Anonymkode: 46443...015 En mellomting er halvparten i cash og halvparten i aksjefond. Eventuelt trygge selskapsobligasjonsfond, som forhåpentlig gir 2,5% i året eller noe. Anonymkode: 978e1...f92
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 Dersom fastrenten du betaler er høyere enn det banken tilbyr som fastrente til nye kunder taper banken penger på at du betaler inn ekstra. Dette tapet må du dekke – og det er dette som kalles overkurs. Hva er disse to fastrentene da, sikker på at det ikke lønner seg å bare betale overkursen ? Ville regnet på det jeg , sammenlignet med f.eks 2.2% bankinnskudd rente, også valgt det beste alternativet, kan du ikke regne på det selv kan du vel spørre KG eller banken om å regne for deg Å gå all inn i aksjefond etter 10 års oppgang, i et 5 års perspektiv, er sikkert lønnsomt i snitt men veldig høy varianse/risiko personlig ville ikke jeg gjort det men spørs hvor redd du er for å miste en stor andel av pengene det 😛 lykke til Anonymkode: c2c6a...95e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå