Gå til innhold

omsorgsovertakelse osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 20 år som bor hos mine foreldre, og fikk bekymrings melding pga barneautisme (virket apatisk).. da jeg va ca 28 uker på vei med mitt første barn.

datteren min er nå 7 mnd gammel frisk og veldig glad jenta, hun på helsestasjonen sier hun utvikler seg bra og ser ganske sa frisk ut og våken, men så er det disse brevene fra barnevernet der det alltid står 4-12 (omsorgsovertakelse) er oppfylt osv på alle..  og mine foreldre er kjempe ressurs! og blitt truet av barnevernet at vis jeg flytter så går de for akuttvedtak.. noe som er kjempe trist for noen som ønsker seinere og leve med barnet sitt i eget hus.. men kan barneverne ta akuttvedtak/omsorgsovertakelse mens jeg bor med mine foreldre?  

Anonymkode: 53f8a...704

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis de har sagt det, så stemmer nok det. Jeg tror nok de kan det, også hvis du bor med dine foreldre, men det kommer helt an på om de er oppegående og hvilken kapasitet de har i hverdagen. Jeg vil uansett oppfordre deg til å samarbeide med barnevernet. Husker andre tråder du har skrevet her.

Anonymkode: 1b90b...ecf

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Om barnet er frisk, glad, trygg og utvikler seg normalt så viser det at du hittil har taklet morsrollen fint, men om det avhenger av at du har foreldre som stiller opp 100% så er det noe annet enn å bo helt alene om du har en diagnose som gjør at du ikke burde ha ansvar for et barn alene.

Men du skriver at du fikk diagnose barneautsime da du var 28 uker på vei? Eller mente du at du har autisme og fikk diagnose før fylte 4 år?

Nå vet jeg alt for lite om deg og hvor på spekteret du ligger om det er autisme det er snakk om. Mange med autisme sliter med sosialt samspill og har mye utfordringer mht dette i hverdagen og det kan bli et stort hinder for et barn i utvikling da austister ofte begrenser seg selv noe som ikke er anbefalt i oppdragelse av et lite barn som skal utvikle seg og utfordre grenser.

I tillegg så er mange autister sensitive for støy og klarer ikke alltid å se to sider av en sak noe som kan bli veldig utfordrende med et lite barn som vil utfordre deg til et punkt der man bare har lyst å skrike. Men det kan du ikke. Du må være rasjonell, rolig, tålmodig, se og veilede barnet.

Og en del av utfordringene med autsime er å lese andre mennesker og deres behov. Et lite barn vil ikke kunne forklare hva det vil, hva det føler, hvorfor det ble frustrert eller lei seg osv. Spørsmålet er da om du vil kunne ivareta barnet på det emosjonelle plan.

Igjen kommer det an på hvor på spekteret du er og om du f.eks har en funksjonsfrisk partner som også er tilstede for barnet. Men om du er alene og sliter med overnevnte så ser jeg hvorfor barnevernet er bekymret. Det er ikke at du er et dårlig menneske eller en dårlig mor som ikke elsker barnet ditt, men at du har utfordringer som vil kunne hinder at barnet utvikler seg normalt både psykisk og emosjonelt. 

Av og til er ikke kjærlighet nok.

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Barnevernet kan fatte akuttvedtak når som helst, og kommer sannsynligvis å gjøre det også. Sooner or later. Men mest sannsynligvis ganske tidlig da babyer er veldig ønsket.

Anonymkode: ed2fe...605

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de har sagt det, så stemmer nok det. Jeg tror nok de kan det, også hvis du bor med dine foreldre, men det kommer helt an på om de er oppegående og hvilken kapasitet de har i hverdagen. Jeg vil uansett oppfordre deg til å samarbeide med barnevernet. Husker andre tråder du har skrevet her.

Anonymkode: 1b90b...ecf

Skaff deg advokat 

Anonymkode: 32e44...f8e

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne på 20 år som bor hos mine foreldre, og fikk bekymrings melding pga barneautisme (virket apatisk).. da jeg va ca 28 uker på vei med mitt første barn.

datteren min er nå 7 mnd gammel frisk og veldig glad jenta, hun på helsestasjonen sier hun utvikler seg bra og ser ganske sa frisk ut og våken, men så er det disse brevene fra barnevernet der det alltid står 4-12 (omsorgsovertakelse) er oppfylt osv på alle..  og mine foreldre er kjempe ressurs! og blitt truet av barnevernet at vis jeg flytter så går de for akuttvedtak.. noe som er kjempe trist for noen som ønsker seinere og leve med barnet sitt i eget hus.. men kan barneverne ta akuttvedtak/omsorgsovertakelse mens jeg bor med mine foreldre?  

Anonymkode: 53f8a...704

Dette må du jo snakke med barnevernet om. Det er ikke bra for deg å leve i usikkerhet og være redd. Kjempeviktig at du ringer barnevernet og spør om dette. Brevene er kanskje skrevet på et vanskelig språk, ikke alltid det er lett å forstå slike brev. 

Noe annet er at du bør ta imot veiledning og hjelp fra bv så du kan få ressurser til å være en mor for jenten din alene senere. Etterhvert som du blir eldre og mer moden kan du få endret situasjonen. Du er bare 20 år så du kan sikkert bo med foreldrene dine noen år. Men du må jo se behovene til barnet ditt når du bor alene og det må du vel bevise for bv at du kan? 

Anonymkode: ea5bc...0fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...