Gå til innhold

Håndtering av facebookforespørsler fra pasienter/klienter i helse og omsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange ganger lurt på hvordan det er med helsearbeidere som jobber som f.eks. psykologer, eller annen type omsorg hvor man har mange regelmessige én-til-én samtaler med de samme pasienter. Etterhvert vil man kanskje bli godt kjent og mange vil kanskje enten sende venneforespørsel, eller spørre om de kan legge til i et møte. Eller kanskje spørre om å finne på ting på fritiden. Generelt blir man vel litt mer eksponert for at klienter prøver å finne informasjon, enn når man jobber i andre yrker som ikke involverer samme tette samarbeid.

Hvordan responderer dere? Har dere faste rutiner på dette på arbeidsplassen, eller er det opp til hver enkelt? Pleier dere å godta slike forespørsler for å involvere dere mer med klientene, eller foretrekker dere å ha privat- og jobb adskilt? Og til dere som avviser med en begrunnelse for dette, hvordan pleier folk å ta det?

Jeg vet ikke hvorfor jeg egentlig spør, men jeg ble bare litt nysgjerrig.

Anonymkode: a01a2...e9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mange ganger lurt på hvordan det er med helsearbeidere som jobber som f.eks. psykologer, eller annen type omsorg hvor man har mange regelmessige én-til-én samtaler med de samme pasienter. Etterhvert vil man kanskje bli godt kjent og mange vil kanskje enten sende venneforespørsel, eller spørre om de kan legge til i et møte. Eller kanskje spørre om å finne på ting på fritiden. Generelt blir man vel litt mer eksponert for at klienter prøver å finne informasjon, enn når man jobber i andre yrker som ikke involverer samme tette samarbeid.

Hvordan responderer dere? Har dere faste rutiner på dette på arbeidsplassen, eller er det opp til hver enkelt? Pleier dere å godta slike forespørsler for å involvere dere mer med klientene, eller foretrekker dere å ha privat- og jobb adskilt? Og til dere som avviser med en begrunnelse for dette, hvordan pleier folk å ta det?

Jeg vet ikke hvorfor jeg egentlig spør, men jeg ble bare litt nysgjerrig.

Anonymkode: a01a2...e9e

Klarer ikke pasienten eller klienten å skille mellom privatlivets fred og den faglige kontakten man har selv etter at dette er tatt direkte opp så må klienten bytte behandler. 

Når man er profesjonell, så er man profesjonell og blander ikke privatlivet med jobben. 

Anonymkode: 44f19...216

• Liker 11
Skrevet

Vi har skjulte profiler alle mann,  Evt blokkerer.

Anonymkode: 6a42f...e4f

• Liker 11
Skrevet

Er det virkelig pasienter som sender venneforespørsel til behandleren sin? 

Jeg kunne aldri sendt forespørsel til kvinnen med godis fra Godtekungen.👸

Anonymkode: 95777...4fb

• Liker 4
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Jeg bare avviser. Snakker med med vedkommende forklarer jeg hvorfor.

Skrevet

Min tidligere fastlege var venn med flere pasienter. Jeg snoket bare litt på profilen hans en gang og så at iallefall 2 av de var noen orgienaler fra lokalmiljøet. Hun ene er viden kjent for å være en hissigpropp hvis noe ikke går hennes vei. I og med at jeg vet godt hvordan denne dama er så er det pinlig å se hun skriver på profilen hans «God helg, XX og kos deg med familien din. Hilsen XX og Nusse og Nasse (2 dyr hun har)

Nå har legen flyttet langt avgårde for 3 år siden, men måtte faktisk sjekke nå og de er fremdeles venner 😂

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke lov å legge til pasienter. 

• Liker 1
Skrevet

Som oftest blokkerer jeg dem umiddelbart, eventuelt bare lar jeg forespørselen stå ubesvart.

• Liker 3
Skrevet

Hvis man har pasienter som gjør sånt, bør man vel for pasientens sosiale fungerings del forklare dem at dette ikke er passende og hvorfor?

Anonymkode: 05638...386

• Liker 8
Skrevet
14 timer siden, EvaLena skrev:

Min tidligere fastlege var venn med flere pasienter. Jeg snoket bare litt på profilen hans en gang og så at iallefall 2 av de var noen orgienaler fra lokalmiljøet. Hun ene er viden kjent for å være en hissigpropp hvis noe ikke går hennes vei. I og med at jeg vet godt hvordan denne dama er så er det pinlig å se hun skriver på profilen hans «God helg, XX og kos deg med familien din. Hilsen XX og Nusse og Nasse (2 dyr hun har)

Nå har legen flyttet langt avgårde for 3 år siden, men måtte faktisk sjekke nå og de er fremdeles venner 😂

Det har ikke falt deg inn at han kjente disse menneskene privat? 

• Liker 13
Skrevet
14 timer siden, Hubbie skrev:

Det er ikke lov å legge til pasienter. 

Jøss, hvilken paragraf i det norske lovverket regulerer dette? :)

Legen på mitt hjemsted er da venn på Facebook med store deler av lokalbefolkningen, herunder mange av sine pasienter, uten at vedkommende av den grunn har gjort seg skyldig i noe lovbrudd :)

• Liker 7
Skrevet

Psykologen min vil ikke ha pasienter som venner på Facebook, de som eventuelt spør blir avvist! Men det er likevel greit å sende henne en melding der inne om det skulle være noe ekstraordinært når hun er på kurs eller har ferie f.eks.

• Liker 1
Skrevet

Helsepersonell har venner, de òg. Noen ganger er fastlegen venn med noen av pasientene sine. På veldig små steder er det nesten uunngåelig, men også i mindre og mellomstore byer kan det fort forekomme. Da er man selvsagt også venn på sosiale medier. I en ideell verden, hvor alle fastlegestillinger var besatt, og alle fastleger hadde ledige plasser på lista si, hadde det vært enklere å unngå. 

Når det er sagt: en pasient burde forstå at man ikke legger til behandleren sin på Facebook hvis de ikke kjenner hverandre på andre måter, men samtidig kan det godt hende at sårbare folk med hjelpebehov har mistet litt av det naturlige filteret sitt, og ikke helt har samme grenser som friske. 

• Liker 16
Skrevet
48 minutter siden, Ullvott skrev:

Helsepersonell har venner, de òg. Noen ganger er fastlegen venn med noen av pasientene sine. På veldig små steder er det nesten uunngåelig, men også i mindre og mellomstore byer kan det fort forekomme. Da er man selvsagt også venn på sosiale medier. I en ideell verden, hvor alle fastlegestillinger var besatt, og alle fastleger hadde ledige plasser på lista si, hadde det vært enklere å unngå. 

Når det er sagt: en pasient burde forstå at man ikke legger til behandleren sin på Facebook hvis de ikke kjenner hverandre på andre måter, men samtidig kan det godt hende at sårbare folk med hjelpebehov har mistet litt av det naturlige filteret sitt, og ikke helt har samme grenser som friske. 

Enig.😊

Anonymkode: 95777...4fb

• Liker 2
Skrevet

Man skal være profesjonell 

Anonymkode: 9baf0...1eb

• Liker 1
Skrevet

Det har hendt at jeg har akseptert forespørsler når hjelperforholdet er avsluttet. I tilfelle gir jeg «begrenset» tilgang til disse. Det er helt innafor. De som jeg står i en hjelperrolle for her og nå og som legger meg til forklarer jeg at jeg ikke kan ha som venn så lenge jeg skal hjelpe. 

Anonymkode: e357c...d68

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Marihønepøne skrev:

Det har ikke falt deg inn at han kjente disse menneskene privat? 

Tviler, men skal ikke vedde på det. 

Skrevet

Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede, og vi har i hvert fall ikke lov til å være venner med brukerne på facebook. :)

• Liker 3
Skrevet

Her får ikke psykologen lov til å si hei først om man møter de på butikken. Det er en regel. Langt mindre omgåes på sosiale medier. 

Anonymkode: fad06...60c

• Liker 7
Skrevet

Avviser alltid, og har stengt profil (andre enn mine venner får ikke se mer enn navn og profilbilde). Holder jobb og privatliv adskilt, på samme måte som jeg aldri gir ut privat mobilnr feks. 

Anonymkode: 81012...109

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...