VinterRose Skrevet 17. august 2019 #41 Del Skrevet 17. august 2019 (endret) Jeg synes DAB+ fungerer utmerket, i hvert fall i bilen som er der vi hører mest på radio. Synes det generelt er bedre enn hva FM var. Når det skal tas avgjørelser slik som overgang til DAB -> DAB+ så vil det alltid være mange meninger, ting tar tid og teknologien utvikler seg mens tiden går. Jeg tror likevel DAB+ er bedre for de fleste enn hva FM var. Det sagt, det er mulig det finnes noe enda bedre. Endret 17. august 2019 av VinterRose 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #42 Del Skrevet 17. august 2019 7 timer siden, -Missi- skrev: Har det hjemme på privaten men på hytta er det ikke strøm, trenger jo det for å lade telefonen. Egentlig er mye av sjarmen med hytte for min del å ikke ha telefon. Slippe unna mas og jag fra samfunnet. Jeg er en sånn som liker å være alene på hytta og legge all teknologi igjen hjemme, men radio det likte jeg å høre på og før kunne jeg jo det uten å være avhengig av annet enn et batteri. Var veldig kjekt når man skulle beise eller gjøre annet arbeid. Den gamle radioen overlevde liksom alt helt til fm ble slukket. Vi hadde nye radioer i blant men de ble fort ødelagt til arbeidsbruk, men gamlingen han sviktet aldri ! Skaff et eksternt batteri og skru på viderekobling. Da kan du bruke telefonen som radio, ingen kommer til å få tak i deg, og du har muligheten til å lade den. Anonymkode: 28aa1...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2019 #43 Del Skrevet 17. august 2019 1 hour ago, Druid said: Skal vi se: vanlig fasttelefon var også ubrukelig uten strøm. Grunnen til at den ofte virket om strømmen gikk, var fordi den fikk strøm over egen kontakt. Hvis sentralen den var koblet til ble strømløs, var den død. På lik linje som mobil, som også fungerer en stund etter at huset ditt mister strøm, men er avhengig av at sentralen får strøm og du klarer lade telefonen. Smartmålere er ikke usikre og de er begrenset verdi på hacking. Det er en glorifisert mobiltelefon som sender en MMS en gang i døgnet. Kommunikasjon før gikk på telelinjer; generelt krevde gårsdagens kommunikasjonsformer mere strøm og sikrere strømkilder enn i dag. Den store endringen er at mye av strømforbruket på dagens teknologier er bedre fordelt mellom deg og nærmeste sentral. Jeg er veldig enig i kritikken av sårbarheten. Og jeg er ekstremt kritisk til denne delen, for den gjennomsyrer hele samfunnet. Dette handler ikke om teknologi: mobil , DAB og pengekort er ikke reelt sett mer sårbare en fasttelefon, FM og sedler; det er at vi i overgangen mellom teknologiene som samfunn aktivt velger høyere sårbarhet for å spare penger. Og DET er ett alvorlig samfunnsproblem! Det betyr at hvis strømmen går hos meg så virker en fasttelefon fortsatt fordi den får strøm fra sentralen om det fortsatt er strøm der? Det vil si at om strømmen går lokalt enkelte steder, og over lang tid, så mister alle som har mobiltelefon forbindelsen etter en viss tid, men fasttelefon kan fortsatt fungere. Det står her at det såkalte "smarte" nettet er mer utsatt for hacking: https://www.tv2.no/a/9648298/ Ja er det egentlig for å spare penger...et problem er det helt klart. Anonymkode: 12ad6...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 17. august 2019 #44 Del Skrevet 17. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at hvis strømmen går hos meg så virker en fasttelefon fortsatt fordi den får strøm fra sentralen om det fortsatt er strøm der? Det vil si at om strømmen går lokalt enkelte steder, og over lang tid, så mister alle som har mobiltelefon forbindelsen etter en viss tid, men fasttelefon kan fortsatt fungere. Det står her at det såkalte "smarte" nettet er mer utsatt for hacking: https://www.tv2.no/a/9648298/ Ja er det egentlig for å spare penger...et problem er det helt klart. Anonymkode: 12ad6...4b4 Når det gjelder fasttelefon mot mobil, vil man typisk se at over en statistisk tid, vil mobil være mer stabil enn fasttelefon. I de fleste tilfeller er du koblet til flere uavhengige sentraler ved mobil, og mobiler er enklere å gi reservestrøm. Artikkelen din sier ikke egentlig det. Den sier at der er risikoområder som må ivaretas. Og at måten det er forvaltet i Norge er gjort en risiko vurdering og avgrensing. I praksis har de sikret smartavleseren bedre enn den fysiske infrastrukturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2019 #45 Del Skrevet 18. august 2019 On 8/16/2019 at 1:54 AM, Sliten&kjørt52 said: DAB Er, OG HAR ALLTID VÆRT Søppel... Alle som vet en dritt om -Radio, -Lyd, -Samfunnssikkerhet har alltid visst DETTE. ... En FM løsning krevde EN Fungerende sender, -og Radioen din... FM Radio kan formiddle full CD Kvalitet, -DAB... Glem det, -Komprimert MP3 er hva det klarer... DAB trenger MYE MER, For å Funke... -OG Griselett å hacke, for Russere, eller andre med peil. ... Fuck DAB. ... PS, -Har du en fungerende Kortbølgemottager... Norge hadde Trolig værdens Beste Kortbølgenett, -SJØMANNSsENDINGEN... Nå er ¨¨vi¨ nakne, -når Internetten blir tatt ut. -Ikke jeg da, har plenty med radio, -Aggregat... Edit... Seff Batteri-bank. Saueflokken kan glede seg, -sitte i mørket, helt uten INFO... a. Hvor i alle dager har du dette fra? DAB+ gir suverent mye bedre lyd enn FM, selv med den kompresjonsgraden NRK har valgt (det er naturligvis journalistene som har valgt den relativt dårlige lydkvaliteten, for å skvise inn flest mulig kanaler). Du må naturligvis ha en høykvalitets DAB-mottaker for å få bra lyd, for lyden som kommer ut av høyttalerne er selvsagt analog. Anonymkode: 99750...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå