Gå til innhold

DAB er død: – Vi ble skikkelig lurt!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører du mye på DAB radio? Hva skal vi egentlig med DAB når vi har internett-radio (og podcaster, så man slipper søppelmusikken)?

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAlz3o/dab-er-doed-vi-ble-skikkelig-lurt

For 2-3 år siden måtte alle nordmenn kjøpe nye DAB-radioer. Saken er at Norge er helt alene om slukking av sitt nasjonale FM-nett. 

Lyttertallene svikter for alle. I dag er det bare 37 % av landets befolkning som daglig lytter til NRK radio.

DAB-skammen burde være en klamp om foten til en rekke norske politikere. Det Dabianske eksperimentet vil gå på trynet, og det er ingen vei tilbake.

Anonymkode: e4fd6...115

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette med DAB er veldig merkelig, jeg har det heller ikke siden jeg nekter å kjøpe nye radioer i bil og hus på grunn av et innfall som staten fikk. Trist at jeg ikke kan boikotte noen andre ting også, som 5G og smartmålerne.

Anonymkode: 12ad6...4b4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører du mye på DAB radio? Hva skal vi egentlig med DAB når vi har internett-radio (og podcaster, så man slipper søppelmusikken)?

For 2-3 år siden måtte alle nordmenn kjøpe nye DAB-radioer. Saken er at Norge er helt alene om slukking av sitt nasjonale FM-nett. 

Lyttertallene svikter for alle. I dag er det bare 37 % av landets befolkning som daglig lytter til NRK radio.

DAB-skammen burde være en klamp om foten til en rekke norske politikere. Det Dabianske eksperimentet vil gå på trynet, og det er ingen vei tilbake.

Bare? Høres ut som veldig mange lyttere, nesten "urealistisk" mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DAB døde sammen med FM nettet. DAB + lever i beste velgående. 

Men DAB+  er helt unødvendig så lenge man har nettradio. 

Anonymkode: c0a4d...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, norw skrev:

Bare? Høres ut som veldig mange lyttere, nesten "urealistisk" mange.

Kommer an på hva de mener med lytte. Jeg har radio i bilen som står på når jeg kjører. Gidder ikke sette på egen musikk for korte turer, så om noen spurte ville jeg sagt jeg hører på radio. Men jeg hører jo ikke på radio. 

Anonymkode: 28aa1...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DAB Er, OG HAR ALLTID VÆRT Søppel... 

Alle som vet en dritt om -Radio, -Lyd, -Samfunnssikkerhet har alltid visst DETTE. ...

En FM løsning krevde EN Fungerende sender, -og Radioen din...

FM Radio kan formiddle full CD Kvalitet, -DAB... Glem det, -Komprimert MP3 er hva det klarer...

DAB trenger MYE MER, For å Funke... -OG Griselett å hacke, for Russere, eller andre med peil. ...

Fuck DAB. ... PS, -Har du en fungerende Kortbølgemottager... Norge hadde Trolig værdens Beste Kortbølgenett, -SJØMANNSsENDINGEN...

Nå er ¨¨vi¨ nakne, -når Internetten blir tatt ut. -Ikke jeg da, har plenty med radio, -Aggregat... Edit... Seff Batteri-bank.

Saueflokken kan glede seg, -sitte i mørket, helt uten INFO...

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var litt kjipt det der. På hytta hadde vi en radio helt fra 50 tallet, en svær kloss i tre men den var koslig og en del av både min og mammas barndom. Selv om den ikke fungerer nå lenger har jeg den der oppe som et minne og antikvitet. Hva skal jeg bruke der oppe nå da? Vi har verken strøm eller nett. I den kommunen er det elendig telefon dekning også. Vurderer å ta med en gammel cd spiller som går på batteri og alle de gamle cdplatene man ikke bruker lenger. Men hvor kan jeg finne en gammel cd spiller som tåler en trøkk ?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor forandre på noe som fungerer utmerket?"

Har aldri skjønt hvorfor myndighetene heller forbedrer det som er dårlig.

Men neida, de skal alltid "forbedre" det som er bra.

Som den nasjonale topp-karakter-skolen som ble tuklet med. Sikkert fordi de var bra. Og bra er fysj. Da føler de makthavende seg truet, fordi det er jo BRA! Og bra er FYSJ!

Skjønner ikke hvorfor de ikke tar tak i taper-prosjektene. Kan de bety at de er tapere selv? Det er jo taper-prosjektene som trenger et løft.

Så ja, tapermennesker går etter vinnerne, og luker ute likesinnede tapere.

Anonymkode: 6d656...56f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google...

Sangean SW, -Sony SW etc. for bra Kort \ Mellombølge ¨Reiseradioer¨ Finner du en brukt Grundig er det mulig å få kvalitet...

Edit... SW betyr Kortbølge, -MW betyr Mellombølge. ...

Som ¨beredskap¨ ser det ut som Lithium-batterier kan være bra. En lang ledning koblet rett på antenna kan gjøre små under med en liten Kortbølgeradio, ledningen vil plukke opp signaler best fra siden. 

Krokodilleklemme

https://www.clasohlson.com/no/Krokodilleklemme/36-1027

-Mellombølgeantennen er ofte \ normalt bygget inn i radioen, -så vri på selve radioen når du søker, -prøver å få bedre signal.

DX er gøy, -nyheter og Musikk fra ¨hele værden¨. Lydkvalitet og mottak avhenger av mange ting, bla. ¨Rom-vær¨, Årstid, m.m.m.

https://www.dummies.com/programming/ham-radio/10-handy-ham-radio-websites/

DIN BEREDSKAP https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/

a.

Endret av Sliten&kjørt52
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klo:

Var det noen (utover norske politikere) som lot seg lure?

At dette var en dårlig ide ble da godt dokumentert og dekket i media lenge før folk rakk å kjøpe seg DAB-radio.

Jeg er for øvrig usikker på om politikerne lot seg lure, eller om dette var en sånn vanlig sak med vennetjeneste-korrupsjon som styrer norsk politikk. Vi er tross alt et av verdens mer korrupte land, så det gjelder å ikke være naiv på hvorfor politikere «kar seg lure». Noen av dem tjener nok mer på vennetjenester enn de får i lønn.

Anonymkode: 4747a...d33

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å høre på radio da FM ble slukket. Eller, hører litt på nærradio i bilen av og til, men aldri hjemme. Har alltid vært imot at dab skulle overta for FM og kommer aldri til å skaffe meg dab+radio hverken i bilen eller noe annet sted. Dessverre er ikke radio det det en gang var, det har det ikke vært på mange år. Savner den tiden da de spilte mer variert musikk og ikke samme 20 drittlåtene om og om igjen. Savner også de gamle nærradiostasjonene som Radio Oslo, Radio Oslofjord, Radio Pluss, Radio Nero osv. *mimre*

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ventet på DAB-opprøret, det kommer mer etterhvert! Når politikerne også ser at det er utrangert teknologi.

Og jeg var faktisk en av de første til å kjøpe DAB-radio her i landet for 15 år siden eller deromkring. Den måtte kastes da FM slukka, for da var det jo DAB+ som gjaldt og min radio var bare DAB..

Så jeg har slutta å høre på radio. Samtidig har jeg slutta å se på NRK. Jeg tipper jeg ikke er alene om det heller? Det var ikke planlagt fra min side, men har bare blitt slik; det ene tok det andre med seg.

Anonymkode: afe8b...64f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hører kun radio i bilen men har ikke noe DAB, men jærradioen er enda på FM 👍🏻 

Men blir som oftest spotify gjennom aux frem til den dagen jeg får en bil med DAB. 

Hvorfor fortsatte de å lage biler med fm når de hadde bestemt seg at om x år skulle de slukke fm nettet 😕 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FM radio hadde man synlige frekvenser, som ga et slags mentalt bilde over hvor de ulike radiostasjonene var. 

NRK var til venstre, de store nærradioene var på midten, mens de ideelle var mot høyre på radioen min.

Selv om det er teknisk enklere på DAB radioen oppleves radiostasjonene å ligge tilfeldig strødd utover. Kanskje jeg bare begynner å bli gammel, men det var bedre før 🙂

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hørte på FM radio på mobilen via handsfree. Men så slutta eg, kjem ikkje til å bruka radio igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel litt lokale tilpasninger, men det var vel b6re de store som slikka fm? NRK, p4, radio Norge? Jeg hører fortsatt på fm i bilen. 

Men innrømmer at det har blitt mye mindre etter at p3 og p1 slukka fm. Hørte på radio hver dag før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriterer ikke penger på dab radio, hører på musikk på mobilen min. Ikke veldig bra lyd, men hva skal man gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører på DAB radio hver dag. Hjemme eller i bilen. 

Anonymkode: 3aa1c...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Sliten&kjørt52 skrev:

1.DAB Er, OG HAR ALLTID VÆRT Søppel... 

Alle som vet en dritt om -Radio, -Lyd, -Samfunnssikkerhet har alltid visst DETTE. ...

2.En FM løsning krevde EN Fungerende sender, -og Radioen din...

3. FM Radio kan formiddle full CD Kvalitet, -DAB... Glem det, -Komprimert MP3 er hva det klarer...

4. DAB trenger MYE MER, For å Funke... -OG Griselett å hacke, for Russere, eller andre med peil. ...

Fuck DAB. ... PS, -Har du en fungerende Kortbølgemottager... Norge hadde Trolig værdens Beste Kortbølgenett, -SJØMANNSsENDINGEN...

Nå er ¨¨vi¨ nakne, -når Internetten blir tatt ut. -Ikke jeg da, har plenty med radio, -Aggregat... Edit... Seff Batteri-bank.

Saueflokken kan glede seg, -sitte i mørket, helt uten INFO...

a.

1. Jeg er ingen stor tilhenger av DAB, men nå er jeg ikke den store kringkastingsbrukeren i første omgang. Men gitt utfordringene som skulle løses, var DAB en god løsning.

2. Feil. Skulle man basert seg på få sendere, måtte man brukt andre løsninger. FM har lengre rekkevidde enn DAB, men gitt premissene er DAB den beste senderløsningen. Det er riktig at mottakeren er mer komplisert, men det er fordi senderen er forenklet.

3. Feil, på to ulike nivåer. FM kan ikke levere i nærheten av CD, kvalitet, og DAB kan. Vi leverer med vilje dårligere kvalitet på DAB, og det er ett bevisst valg knyttet til hvorfor man byttet nett.

4. Feil. DAB krever mer av mottaker, men sender er enklere enn FM. Den er nok lett å hacke, men den er vanskeligere å hacke enn FM, som ikke egentlig trenger hacking.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...