Gå til innhold

Kjenner du noen som har barn under barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og blir du i så fall nysgjerrig dersom du møter mennesker som viser seg å ha mindreårige barn, gjerne små, som ikke bor med dem? Hva blir du i så fall nysgjerrig på og hva tenker du? 

Anonymkode: 198c8...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og blir du i så fall nysgjerrig dersom du møter mennesker som viser seg å ha mindreårige barn, gjerne små, som ikke bor med dem? Hva blir du i så fall nysgjerrig på og hva tenker du? 

Jeg tenker at det er trist, en vil jo helst at barna skal vokse opp hjemme sammen med foreldrene sine.

Anonymkode: fc0fd...b27

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er trist, en vil jo helst at barna skal vokse opp hjemme sammen med foreldrene sine.

Ja, det var fint tenkt. Kjenner du noen selv personlig? Har inntrykk av at det er mest utbredt i enkelte miljøer, og mer blant unge..

Skrevet

Jeg kjenner ei. Barnet hennes er hos besteforeldrene sine og har vært det hele livet. Har allikevel god kontakt med mor. Alle inklussive mor er vel enige i at det var det beste for barnet. Barnet er modent for alderen og høflig. Og med tanke på morens fortid tror jeg vi kan si at riktig avgjørelse ble tatt. 

Jeg ble ikke nyskjerrig. Årsaken var rus og når du ser på mor er det egentlig ganske innlysende. Hun er preget av den gamle livsstilen sin på tross av at hun er rusfri nå. 

Anonymkode: f83fe...c49

• Liker 21
Skrevet

Kjenner til flere, og i samtlige tilfeller unntatt et, så var og er det pga rusmisbruk. Unntaket er alvorlig psykisk sykdom hvor hn var voldelig.

Jeg tenker at det handler om det om noen ikke har omsorgen for barna sine. Det er ikke så mye annet som gjør at BV tar over omsorgen. 

Anonymkode: 32021...c58

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei. Barnet hennes er hos besteforeldrene sine og har vært det hele livet. Har allikevel god kontakt med mor. Alle inklussive mor er vel enige i at det var det beste for barnet. Barnet er modent for alderen og høflig. Og med tanke på morens fortid tror jeg vi kan si at riktig avgjørelse ble tatt. 

Jeg ble ikke nyskjerrig. Årsaken var rus og når du ser på mor er det egentlig ganske innlysende. Hun er preget av den gamle livsstilen sin på tross av at hun er rusfri nå. 

Anonymkode: f83fe...c49

Det er stor forskjell på å få vokse opp hos besteforeldrene sine og å havne i ukjent forsterhjem

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var fint tenkt. Kjenner du noen selv personlig? Har inntrykk av at det er mest utbredt i enkelte miljøer, og mer blant unge..

Jeg kjenner flere ja. Ikke alle like personlig. 

Skrevet

Ja kjenner ei. Hun mistet sitt yngste barn når eldste sønnen hennes døde. Han fikk feil medisin på sykehuset og døde av det, mor slet så mye med dødsfallet at bv tok yngste barnet. Fryktelig trist hele saken. Og hun var en kjempe flink mamma, så forferdelig at det endte slik. 

Anonymkode: 7a6c2...3c0

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjenner ei. Hun mistet sitt yngste barn når eldste sønnen hennes døde. Han fikk feil medisin på sykehuset og døde av det, mor slet så mye med dødsfallet at bv tok yngste barnet. Fryktelig trist hele saken. Og hun var en kjempe flink mamma, så forferdelig at det endte slik. 

Anonymkode: 7a6c2...3c0

Det er trist, men ikke hennes feil. Det kan være mange årsaker til at barn ikke bor med mor eller er i fosterhjem under bv. Det behøver ikke å handle om verken vold, psykisk sykdom eller rusmisbruk. Faktisk vil jeg påstå at det i sjeldne tilfeller handler om det. Jeg er selv berørt av temaet.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er trist, men ikke hennes feil. Det kan være mange årsaker til at barn ikke bor med mor eller er i fosterhjem under bv. Det behøver ikke å handle om verken vold, psykisk sykdom eller rusmisbruk. Faktisk vil jeg påstå at det i sjeldne tilfeller handler om det. Jeg er selv berørt av temaet.

Enig, men ikke slik jeg forsto innlegget hennes heller. Heller hvor galt det kan gå i en av mange situasjoner. 

• Liker 5
Skrevet

Enig, men ikke slik jeg forsto innlegget hennes heller. Heller hvor galt det kan gå i en av mange situasjoner. 

Ja er en av mange situasjoner bv burde heller lagt til rette for mor så hun fikk beholdt barnet i stedet. Jeg har barn som ikke bor sammen med meg. Det verste er hvor lite samvær man får ved langtidsplasseringer

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er en av mange situasjoner bv burde heller lagt til rette for mor så hun fikk beholdt barnet i stedet. Jeg har barn som ikke bor sammen med meg. Det verste er hvor lite samvær man får ved langtidsplasseringer

Ts

Det har jeg ikke så mye erfaring med dessverre. Hvordan hadde du ønsket ting? Mtp tiltak i hjemmet osv? 

Skrevet

Det har jeg ikke så mye erfaring med dessverre. Hvordan hadde du ønsket ting? Mtp tiltak i hjemmet osv? 

For mitt tilfelle så hadde det vært nok med avlastning, evt økonomisk hjelp i starten og gode mennesker som støtter kommer man langt med, så er ikke mye som skal til. Dessverre er det sjelden folk får disse tingene. De yngste er ekstra utsatt mot bv

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For mitt tilfelle så hadde det vært nok med avlastning, evt økonomisk hjelp i starten og gode mennesker som støtter kommer man langt med, så er ikke mye som skal til. Dessverre er det sjelden folk får disse tingene. De yngste er ekstra utsatt mot bv

Jeg har selv avlastning, men ikke gjennom bv. Kjenner mange som har begge deler, enten i kommunen eller bv. 

Flertallet jeg kjenner til som har barn borte er fordi de ikke har klart foreldrerollen pga. Utfordringene som kom med barnet. 

Så det er jo også mange grunner til en kan slite med å være forelder. 

Jeg har en venninne som gikk i kjelleren. Pga ting i barndommen. Så det tok ikke lang tid før en i familien meldte henne og de hentet barnet uanmeldt før hun ante noe om saken selv. Det ble veldig brutalt. Barnet fikk flytte til far og hun fikk da ikke hovedomsorgen tilbake, og det ble en stor omvending fra å ha barnet 70% til 30%, men jeg klarer ikke å ha en mening om dette var helt nødvendig eller om de kunne løst det på en annen måte.

Det er jo bare dere som vet hvordan ting var før de tok denne avgjørelsen om å flytte barnet. 

• Liker 5
Skrevet

Ja flere, før var jeg nok nysgjerrig på hva de hadde gjort. F.eks om det var vold, manglede tilstedeværelse, omsorgssvikt osv. 

Nå undrer jeg meg over hva som skjedde med foreldrene. Hva var det som gjorde at det gikk så galt? Hvorfor fikk de det ikke til? Hvilke verktøy manglet i verktøykassa? 

Skrevet

Kjenner flere via nettverk med folk fra mitt opprinnelig land og forumer. Hærte styge detaljene som ikke kommer i offentlige nyheter men ryktes mellom medlemmer. Hørte om flere (høyutdannete oppegående) som måtte flykte fra landet med barna.

Anonymkode: 723f9...a5c

• Liker 2
Skrevet

Kjenner tre stykker, to av de har blitt fratatt ungene p.g.a. rus og vold.

Den tredje flyttet til et annet land med barna etter at kommunen og barnevernet ble oppmerksomme på tilstandene i hjemmet, ungene måtte ta vare på seg selv mens mor var mest opptatt av sminke, skuespill og bytte religion ettersom hvem hun var sammen med. De stakkars ungene gikk fra å ha normale Norske navn til å bytte til muslimske navn, nå har de vist blitt veldig troende katolikker og har byttet til øst-europeiske navn...

Anonymkode: 904fe...2eb

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere via nettverk med folk fra mitt opprinnelig land og forumer. Hærte styge detaljene som ikke kommer i offentlige nyheter men ryktes mellom medlemmer. Hørte om flere (høyutdannete oppegående) som måtte flykte fra landet med barna.

Anonymkode: 723f9...a5c

Hvilket land er det snakk om?

Anonymkode: 1ab12...629

• Liker 1
Skrevet

Kjenner 4 stk som har barn, hvor barnet har blltt satt i fosterhjem. 

Den ene personen 38 år, er lettere psykisk utviklingshemmet, hun er derfor ikke egnet som mor.

De andre er et samboerpar på 29 og 34 år, som har to barn i fosterhjem. Hun har fin omsorgsevne. Han derimot kan kun klare å være evt leke kamerat med barna. Han er umoden og barnslig, og tåler ikke selv kritikk. Han ignorerer folk om han ikke får viljen sin, og tolker alt som personangrep om enn ikke er enig med han. Denne personen har asperger. Hun på sin side, ser ikke at dette kan være et problem når det gjelder omsorgsevnen.

Tredje person, sliter med ME.

....

Om barna er rettmessig tatt fra foreldrene eller ikke blander jeg meg ikke bort i. I noen av tilfellene ovenfor kunne det kanskje vært mer egnet med veiledning, eller avlastningshjem ved behov. Ofte tar bv barna uten at alt annet har vært prøvd ut først har jeg inntrykk av. 

• Liker 2
Skrevet

Må si jeg reagerer litt på hvor detaljert enkelte av dere skriver om andre. Håper ikke noen av de det gjelder leser det.

Anonymkode: 2eaf0...6f0

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...