Gå til innhold

mennesker med Asperger syndrom

bmw44

Anbefalte innlegg

mennesker med Aspergers har overveldede og frustrerte ?

har dem humørsvingninger ?

kan dem blir trist eller deprimert raskt enn andre folk?

Endret av bmw44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lever med en med asberger. Han er meget følelsesløs ovenfor meg og barna. Men har sett at han kan føle noe i visse situasjoner. Ting som kun angår han. Sinne/glede. Frustrasjon også.

Asberger kommer i flere forskjellige grader. Noen merker man det veldig på, andre nesten ingenting. Som med min, han gir nok muligens ett greit førsteinntrykk på de aller fleste. Men det tar ikke så lang tid før folk irriterer seg over han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bmw44 said:

kan mennesker med Aspergers har overveldede og frustrerte ?

har dem humørsvingninger ?

kan dem blir trist eller deprimert raskt enn andre folk?

2 minutter siden, bmw44 said:

kvordan?

Enda en Asperger-tråd. Kan ikke folk google litt også? Andre steder enn på KG da :P 

Svarene på de første spørsmålene dine er kort og enkelt ja. Når det kommer til det siste spørsmålet, så er svaret at alt er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, iiis skrev:

Jeg lever med en med asberger. Han er meget følelsesløs ovenfor meg og barna. Men har sett at han kan føle noe i visse situasjoner. Ting som kun angår han. Sinne/glede. Frustrasjon også.

Asberger kommer i flere forskjellige grader. Noen merker man det veldig på, andre nesten ingenting. Som med min, han gir nok muligens ett greit førsteinntrykk på de aller fleste. Men det tar ikke så lang tid før folk irriterer seg over han. 

Hvorfor folk irriterer seg over han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bl.a er han er ikke interessert i å høre på hva andre forteller, og det merkes. Har null medfølelse og innlevelse. Bryter inn i samtalen for å fortelle og fremheve seg selv.  

Tja.. må tenke litt. Er så vant til det. 

Ja, han har ingen han kan kalle for en venn. For det går enveis. Ligger kronisk i han å vente på at folk tar kontakt. 

Kommer jeg på mer så skriver jeg igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi med Asperger er forskjellige som alle andre. Tenker dere Asperger så fort en person er ustelt?

Kanskje dette er litt kjønnsbetinget? For min bror kler seg ikke akkurat opp. Men han kommer ikke med svette og joggeklær i sosiale settinger lenger. 

Selv har jeg vært veldig på mote, men dette har gitt seg med alderen. Nå er jeg også blitt veldig miljøbevisst og jeg takler ikke fulle skap. Bruker sjelden sminke. Putter mascara av og til. Jeg kan børste brynene og napper de hvis de vokser for mye. Håret må børstes. Jeg bruker id pudder for å få litt farge. Jeg bruker solkrem fordi jeg er livredd for unødvendige tidlige rynker. Jeg er veldig kroppsfokusert. Så mye at det nok er usunt. Jeg er tynn fra naturens side og har ikke et eneste fett som henger over noe sted. Jet får fort magemuskler fordi jeg er så tynn. Så jeg trenger ikke mye trening hvis jeg vil se fit ut. Jeg hater aldring. Gruer meg noe forjævlig på å passere 35 for da er det umulig å se 20 ut omtrent. Kommer helt sikkert til å begynne med fillers. 

Så det at vi med As ikke er utseendefiksert er noe tull. 

Jeg farger ikke håret. Ser på det som undøvendige penger og etterveksten kommer jo og da blir det kjempe stygt! Har fint nok hår som jeg har. Jeg har langt naturlig hår, gidder ikke og ser ikke vitsen med disse kreative frisyrene. 

Jeg liker å kle meg enkelt. Dette følte jeg nok litt på i forbindelser med fest før. De andre jentene brukte timesvis foran speilet og byttet kjole mye fordi de ikke kunne bestemme seg. Jeg var så irritert. Det er da vel egentlig ingen som bryr seg mer enn de selv om hvilken kjole de går i. Jeg hadde kanskje to kjoler å velge mellom. Om ikke brukte jeg blazer og dressbukse 😛 har aldri likt å gå med hæler, fordi jeg føler meg fanget. Føler ikke man løpe hvis man skulle trenge det, selv om det stort sett ikke har vært særlig farlig der jeg skulle befinne meg. 

Anonymkode: 63389...92f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, iiis skrev:

Vel, bl.a er han er ikke interessert i å høre på hva andre forteller, og det merkes. Har null medfølelse og innlevelse. Bryter inn i samtalen for å fortelle og fremheve seg selv.  

Tja.. må tenke litt. Er så vant til det. 

Ja, han har ingen han kan kalle for en venn. For det går enveis. Ligger kronisk i han å vente på at folk tar kontakt. 

Kommer jeg på mer så skriver jeg igjen. 

Takk, jeg har fant ut at jeg har Asperger.

Jeg har problemer når jeg diskuterer med mennesker
folk sier til meg at jeg liker diskusjon om små ting 

jeg bryte samtalen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi med Asperger er forskjellige som alle andre. Tenker dere Asperger så fort en person er ustelt?

Kanskje dette er litt kjønnsbetinget? 

Hmm.. interessant. Jeg selv har ikke lest om dette med asberger og at de er kjent for å være ustelt.

Her stemmer det ihvertfall veldig godt. Det har vært ett stort problem i 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bmw44 skrev:

Takk, jeg har fant ut at jeg har Asperger.

Jeg har problemer når jeg diskuterer med mennesker
folk sier til meg at jeg liker diskusjon om små ting 

jeg bryte samtalen også.

Man bør ikke selvdiagnostisere. Om du sliter med noe bør du oppsøke hjelp. 

Det er utrolig vanlig at folk avbryter når noen snakker. Og av egen erfaring (selv AS), så liker mange av oss ikke å snakke om små ting (small talk). Vi har en tendens til å gå rett på sak, og liker å snakke om større teamer. FYI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, iiis skrev:

Hmm.. interessant. Jeg selv har ikke lest om dette med asberger og at de er kjent for å være ustelt.

Her stemmer det ihvertfall veldig godt. Det har vært ett stort problem i 10 år. 

Definer ustelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, frk.Helene Hare skrev:

Definer ustelt. 

Gjerne.

Dusjer ikke hver uke. Anslår 2-3 ganger i mnd. Gidder ikke bruke deodorant, jeg har kjøpt mange til han. Har satt som regel at den skal være på servanten så han husker å bruke den. Men han bryr seg bare ikke. Faktisk gjelder det hygiene generelt. Freser snørr over vasken på badet, og det spruter jo som en bakteriedusj. Skrubber aldri skitmerker nedi doen etter seg. Stinker tåfis og svett konstant. Har sin egen stil. Stygge lurvete bukse. Blir kjempesur hver gang jeg tar opp hygienepraten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iiis skrev:

Gjerne.

Dusjer ikke hver uke. Anslår 2-3 ganger i mnd. Gidder ikke bruke deodorant, jeg har kjøpt mange til han. Har satt som regel at den skal være på servanten så han husker å bruke den. Men han bryr seg bare ikke. Faktisk gjelder det hygiene generelt. Freser snørr over vasken på badet, og det spruter jo som en bakteriedusj. Skrubber aldri skitmerker nedi doen etter seg. Stinker tåfis og svett konstant. Har sin egen stil. Stygge lurvete bukse. Blir kjempesur hver gang jeg tar opp hygienepraten. 

Har du As? Hvorfor er du sammen med han? Hva ser du i han? Ikke rart han ikke tiltrekker så mange folk kanskje når han er alik

Anonymkode: 63389...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, iiis skrev:

Gjerne.

folk some har Asp har hygieproblemer

dem blir deprimert hvis noe de ikkje like skjer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest commeilfaut
8 minutter siden, iiis skrev:

Men dette behøver ikke være Aspergeren som biter. Kjenner Aspergere som har et nesten tvangsmessig forhold til renhold og orden.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke asberger. Min samboer har. 

Du som spør om hva jeg ser i han. Vel, vi har barn sammen. Diagnosen fikk han etter de ble født. Jeg har såklart følelser for han og håper vi har en fremtid sammen.  Men skal innrømme at det er svært vanskelig å leve med han. Det ser ikke lyst ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, commeilfaut skrev:

Men dette behøver ikke være Aspergeren som biter. Kjenner Aspergere som har et nesten tvangsmessig forhold til renhold og orden.

.

Det er ikke sikkert det nei. Men meget sannsynlig at det er en del av diagnosen. Hygienen er ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
Akkurat nå, iiis skrev:

Det er ikke sikkert det nei. Men meget sannsynlig at det er en del av diagnosen. Hygienen er ille. 

Ja du lever vel med dette og ser dette bedre enn andre, var ikke meningen å være bedreviter. Synes bare mye av det du kommer med er det jeg tenker på som "selvopptatt gris" og mulig jeg har vært heldig, men det er ikke det jeg vanligvis tenker på Asperger.

De har sine ting de blir opphengt i, er ute av stand til small talk eller snakke om noe de ikke er interessert i, sliter med øyekontakt og lese sosiale koder. Dårlig hygiene har jeg opplevd men da mer i retning av "har så mye tanker i hue at glemte pusse tennene eller ta på deo", ikke slik omfattende hygienesvikt som du beskriver. Huttertu, og min sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...