Gå til innhold

Plassering av penger- fond eller boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har den æren å ha fått 40 000 igjen på skatten. Føler at det er veldig mye penger og samtidig veldig lite. 

Har nettopp begynt å spare i indeksfond, og er fascinert av tanken på at hvis jeg plasserer de 40 000 i et av fondene der, som i et 10- årsperspektiv har hatt ca 10% rente, så vil det i henhold til 72-regelen ha fordoblet seg til 80 000 i løpet av 7,2 år. https://www.helomvending.no/2019/04/26/tiden-tar-sparepengene-dobler/

Det er jo veldig trendy med fondssparing nå til dags, men...

Alternativet er å putte alle pengene inn på boliglånet mitt. Boligen er i Oslo og har siden jeg kjøpte i 2015 steget i verdi med ca. en halv million, dvs. 19% etter mitt regnestykke. Nå har jo verdistigningen flatet ut og jeg har lest her https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/873-boligprisutvikling at min type bolig nå stiger med ca 6,5% i året. Men her tar banken 3% rente, så i realiteten er vel ikke verdistigningen så høy heller?

I løpet av et 5- årsperspektiv må jeg ha ny bolig. Hva vil sikre meg høyest mulig lån om 5 år? 40 000 mer sikkerhet for banken i et boliglån som da vil være nedbetalt til 20% av boligens verdi. Samt at boligens verdi også vil ha steget. Eller vil det være best med penger plassert i fond. 

Anonymkode: edde8...a4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du ikke tatt med skatt på fondsavkastning?

Gevinst på bolig er skattefri + skattefordeler + ingen risiko = Ville puttet pengene i boligmarkedet.

Anonymkode: 2e954...e36

• Liker 1
Skrevet

Om sparehorisonten din er 5 år, ville jeg definitivt brukt det til å betale ned på boliglånet. 10% avkastning på fond er sånt man får om man sparer i fond med høy risiko, og det er sånt som anbefales om man har langsiktig perspektiv. For bare 5 år, anbefales ikke høyrisikofond. 

Anonymkode: 9e06a...892

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal ha ny bolig innen noen få år, er nok det beste å satse på nedbetaling på lånet. Skal du sette de i fond, bør du i tillegg sette pengene inn gradvis inn over en tidsperiode, slik at du ikke risikerer å sette alt på en topp i markedet. Dette taler også for at nedbetaling av boliglån er fornuftig her. 

• Liker 2
Skrevet

Legg pengene i boliglånet før renta stiger

• Liker 1
Skrevet

Boliglån. Alt du har av EK  til neste boligkjøp er gull.

Anonymkode: 9cb98...b81

Skrevet

Er du fleksibel med tidspunktet for kjøp av ny bolig? Fond kan bli mer lønnsomt men risiko er jo at om 5 år kan fondet være "på bunn" og er en dårlig tidspunkt for å selge. Du må da enten akseptere tap eller avvente med kjøp av ny bolig. 

Generelt, sparing i boliglån er mindre risikabelt, sparing i fond er mer riskkabelt men kan bli mer lønnsomt. 

Anonymkode: 548b4...b1e

• Liker 1
Skrevet
On 8/15/2019 at 11:11 PM, AnonymBruker said:

Har den æren å ha fått 40 000 igjen på skatten. Føler at det er veldig mye penger og samtidig veldig lite. 

Har nettopp begynt å spare i indeksfond, og er fascinert av tanken på at hvis jeg plasserer de 40 000 i et av fondene der, som i et 10- årsperspektiv har hatt ca 10% rente, så vil det i henhold til 72-regelen ha fordoblet seg til 80 000 i løpet av 7,2 år. https://www.helomvending.no/2019/04/26/tiden-tar-sparepengene-dobler/

Det er jo veldig trendy med fondssparing nå til dags, men...

Alternativet er å putte alle pengene inn på boliglånet mitt. Boligen er i Oslo og har siden jeg kjøpte i 2015 steget i verdi med ca. en halv million, dvs. 19% etter mitt regnestykke. Nå har jo verdistigningen flatet ut og jeg har lest her https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/873-boligprisutvikling at min type bolig nå stiger med ca 6,5% i året. Men her tar banken 3% rente, så i realiteten er vel ikke verdistigningen så høy heller?

I løpet av et 5- årsperspektiv må jeg ha ny bolig. Hva vil sikre meg høyest mulig lån om 5 år? 40 000 mer sikkerhet for banken i et boliglån som da vil være nedbetalt til 20% av boligens verdi. Samt at boligens verdi også vil ha steget. Eller vil det være best med penger plassert i fond. 

Anonymkode: edde8...a4c

Sett de ekstra pengene inn på boliglånet, og opprett heller fast spareavtale med månedlig trekk til indeksfond.  Ved å sette et stort engangsbeløp inn på indeksfond er risikoen mye større enn ved ha hå en fast avtale.

Anonymkode: 01887...ff1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...