Gå til innhold

Konstant hvilepuls på 85-120, legen bryr seg ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så lenge jeg har hatt pulsmåler (ca 5 år) hatt en konstant hvilepuls på over 85, men som regel rundt 100. Akkurat nå er den på 120, og jeg sitter bare her. Har sjekket med flere pulsmålere.

Jeg har tatt dette opp med legen, men hun sjekket blodtrykket mitt, og når det viste seg å være fint, var det ikke mer å snakke om. 

Men er det ikke litt vel høyt? Jeg forstår ikke helt hvordan det kan være bra. 

Anonymkode: ea1a6...690

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk høre av en hjertelege at pulsmålere kan være veldig unøyaktige. Kan du ikke be legen telle pulsen din manuelt eller lytte? Eller ta et EKG? Vil ikke legen gjøre det en gang tror jeg at jeg ville vurdert å bytte.

Anonymkode: e7282...061

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har så lenge jeg har hatt pulsmåler (ca 5 år) hatt en konstant hvilepuls på over 85, men som regel rundt 100. Akkurat nå er den på 120, og jeg sitter bare her. Har sjekket med flere pulsmålere.

Jeg har tatt dette opp med legen, men hun sjekket blodtrykket mitt, og når det viste seg å være fint, var det ikke mer å snakke om. 

Du klarer fint å tenke på deg både høyt blodtrykk og høy hvilepuls, særlig når du har fokus på saken. 

Ellers er ikke den hvilepulsen du oppgir noe alarmerende. Finn noe annet å fokusere på. 

Anonymkode: b4bec...d79

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke være noe galt med hjertet selv om man har høy puls. Jeg har normalt en hvilepuls på rundt 130. Fastlegen målte plutselig hvilepulsen til 187, og sendte meg rett inn på EKG-rommet. Der ble det tatt sju avlesninger mens fastlegen ringte til hjerteavdelingen på Ahus for å høre om hun bare skulle sende meg dit i ambulanse med en gang eller hva hun skulle finne på. Hun var livredd for hjerteflimmer, jeg var 16 år, hadde for høy hvilepuls til vanlig og nå var den skummelt høy, og hadde hjertebank daglig. Overlegen der ba henne sende hastehenvisning til ultralyd, ny EKG og 24 timers EKG hos spesialist, men sa at hun og foreldrene mine skulle ha lav terskel for å ringe 113 om det var noe som kunne være hjerterelatert. Ultralyd var perfekt, EKG var fin, 24 timers EKG var fin og viste ikke avvik de klokkeslettene jeg hadde rapportert om hjertebank. Det eneste hjertespesialisten kunne påpeke var at mange sikkert hadde vært sjalu på makspulsen min. Ved en tilfeldighet ble folat-verdien i blodet målt (helt ærlig så ble det krysset av i feil rute på blodprøve-arket), og den var altfor lav. Det er ikke noe galt med hjertet, jeg har bare kronisk folatmangel.

Anonymkode: 9fecc...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepuls (at du altså slapper av og ikke sitter å maks stresser) på 130 er ikke normalt. For å si det på en enkel måte så bruker du opp hjerteslagene dine ueffektivt. 

Men om blodprøve, EKG og utredning eller nytt fastlege. 

Anonymkode: 11f33...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde 120 i puls hos legen min, sendte han meg inn på EKG. Jeg var gravid, så mulig det var grunnen. Også fordi han var veldig fin. 😹

Bytt lege, dette hørtes ikke greit ut for deg. Lykke til. Stressende for deg også, ikke minst. 

Anonymkode: 8e2ff...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville oppsøkt en annen lege, da høy hvilepuls er symptom på fremtidig hjertesykdom

https://www.lommelegen.no/hjerte-og-kar/hjertesvikt/artikkel/hoy-puls---takykardi/68995496

Anonymkode: 8d46c...781

Det er også et av de vanligste symptomene på helseangst. 

Anonymkode: a09cb...c7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke bra. Det er mange sløve leger rundt om fordi de har alt for mange pasienter på listene og har ikke tid til noe. Leger med førre på listene sine har bedre tid og rekvirerer videre. Her må det forlanges mer sjekk/flere prøver - og bytte fastlege.

Anonymkode: c99a0...2a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også et av de vanligste symptomene på helseangst. 

Anonymkode: a09cb...c7f

Ingen andre tegn på helseangst her i gården, men skjønner at du tenker tanken. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 130 i "hvilepuls" jeg også, men da kun når jeg var hos fastlegen min. Når jeg var hjemme var den på rundt 55/59. Han tok EKG, uten at det ble funnet noe. Jeg fikk på meg en døvnmåler, den viste lav hvilepuls. Så han undret da over hvorfor jeg alltid fikk det hos han😄 hvilepuls må nesten måles når man er i ro hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls er pulsen du har når du sover, IKKE da du sitter i en stol. Tror ts bør gå til psykolog. Tror du stresser deg opp unødvendig, da vil sittepulsen bli veldig høy. Har selv 94 nå og har sittet i sofaen i 30 min. Helt normalt for meg, ikke noe farlig

Anonymkode: cb952...09a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilepuls er pulsen du har når du sover, IKKE da du sitter i en stol. Tror ts bør gå til psykolog. Tror du stresser deg opp unødvendig, da vil sittepulsen bli veldig høy. Har selv 94 nå og har sittet i sofaen i 30 min. Helt normalt for meg, ikke noe farlig

Normalt for deg kanskje, men nå vet ikke jeg alderen din. En hvilepuls bør helst ligge mellom 55-90. Over 90 kalles forhøyet hvilepuls. Man kan sitte i ro i sofaen og alikavel ikke være rolig. Hvis man er opptatt av måling av puls, kan pulsen bli høyere av bare stresset rundt det. Høy hvilepuls ligger ofte latent til folk som trener lite. Det er utrolig hvor lite man trenger å trene for å få lavere hvilepuls. Det å gå fort i 30min hver dag hjelper☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Normalt for deg kanskje, men nå vet ikke jeg alderen din. En hvilepuls bør helst ligge mellom 55-90. Over 90 kalles forhøyet hvilepuls. Man kan sitte i ro i sofaen og alikavel ikke være rolig. Hvis man er opptatt av måling av puls, kan pulsen bli høyere av bare stresset rundt det. Høy hvilepuls ligger ofte latent til folk som trener lite. Det er utrolig hvor lite man trenger å trene for å få lavere hvilepuls. Det å gå fort i 30min hver dag hjelper☺

Jeg er kvinne, 30 år. Utrent. Hvilepuls 58. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde hvilepuls på rundt 120-130 de siste 3 mnd av svangerskapet. Det var ikke farlig men bare utrolig slitsomt. Var andpusten hele tiden og alle på jobb lurte på om jeg stadig løp i trapper siden jeg var så andpusten at jeg ikke greide å føre en normal samtale. 

Men siden du ikke har noe forklaring på hvorfor den er så høy er det lurt å få tatt et EKG. 

Regner med du ikke har en pågående infeksjon? Da er det vanlig med høy puls. 

Anonymkode: 64fab...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne 32, utrent og hvilepuls på 70 her.

Anonymkode: 75847...334

Det kan ligge genetisk. 

Uansett er aktivitet bra for alle og de som har høy puls, da for å få hvilepulsen ned noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hvilepuls på rundt 120-130 de siste 3 mnd av svangerskapet. Det var ikke farlig men bare utrolig slitsomt. Var andpusten hele tiden og alle på jobb lurte på om jeg stadig løp i trapper siden jeg var så andpusten at jeg ikke greide å føre en normal samtale. 

Men siden du ikke har noe forklaring på hvorfor den er så høy er det lurt å få tatt et EKG. 

Regner med du ikke har en pågående infeksjon? Da er det vanlig med høy puls. 

Anonymkode: 64fab...022

Helt normalt med høyere puls hos gravide. Jeg måtte inn på eget rom hos legebesøk, kun for å få pulsen ned da min var på 130. Nå er hvilepulsen min på 58 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...