Gå til innhold

Hvor mye er det realistisk å spare i løpet av fem år som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye klarte dere å spare i løpet av studietiden? Og hvordan fikk dere det til?

Anonymkode: eb26d...8dc

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye klarte dere å spare i løpet av studietiden? Og hvordan fikk dere det til?

Anonymkode: eb26d...8dc

Det kommer jo helt an på. Studenter er jo ikke en homogen gruppe mennesker med lik økonomi.

Anonymkode: 4e659...87a

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns det er realistisk å kun leve på støtten fra lånekassen og spare resten. 

Anonymkode: a8788...91a

Skrevet

Hvordan man klarer det? Man jobber ved siden av.. sparer 50 000 ca, men kunne vært mer. Drar på ferier og tenker ikke veldig mye på sparing 

Skrevet

Jeg synes du burde kunne klare 100.000 i året ved å jobbe ved siden av. .

Anonymkode: 6b266...5da

Skrevet

For å reellt klare spare penger som student, bør en droppe studielån helt og tjene mer en det en trenger til livsopphold på jobb, i tillegg til studier. Mao: det krever hard jobbing eller at man bor gratis hos foreldre f.eks og har deltidsjobb. 

Anonymkode: 32052...19c

Skrevet

Det kommer helt Ann på inntekter og utgifter. 

Sett av et fast beløp til sparing hver mnd. Når en mnd er ferdig/du får penger tar du å deler overskuddet i to og setter halvparten settes på sparekontoen og andre halvparten på en bufferkonto. 

Sparekontoen rører du aldri og bufferkontoen bruker du i kriser. 

Har du utgifter i forbindelse med hjemreise så anbefaler jeg at du har en egen reisekonto der du overfører et lite beløp hver mnd. 

Anonymkode: c36e3...da1

Skrevet

Ingen ting :)

Sørg heller for å få gode karakterer. Lev på studentbudsjett i noen år etter at du er ferdig, og har fått jobb. Da kan du lett spare flere hundre tusen i året.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har spart ca. 25 000 per år de første to årene av studiet hvis man tenker fra begynnelsen av studieåret til slutten. Jobber som vikar i tiden før jul og før sommeren så tjener litt ekstra penger der. Hadde spart mer men studielånet har også gått til å betale studietur (ca. 40 000) og andre diverse ting!

Anonymkode: ef2da...da3

Skrevet

Jobbet, masse. Hadde på et punkt tre forskjellige deltidsjobber. Har spart ca. 50.000 hvert år, spiser og lever behagelig og vært på ferie i utland flere ganger i året. Har jobbet mellom 30% og 80% stilling, varierende etter hvor mye jeg hadde å gjøre på skolen. Kunne sikkert spart 250.000 hvis jeg hadde begrenset levestandarden og spart på absolutt alt, men ser ikke poenget i å lide for å spare mest mulig. 

Anonymkode: 5ab11...740

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobbet, masse. Hadde på et punkt tre forskjellige deltidsjobber. Har spart ca. 50.000 hvert år, spiser og lever behagelig og vært på ferie i utland flere ganger i året. Har jobbet mellom 30% og 80% stilling, varierende etter hvor mye jeg hadde å gjøre på skolen. Kunne sikkert spart 250.000 hvis jeg hadde begrenset levestandarden og spart på absolutt alt, men ser ikke poenget i å lide for å spare mest mulig. 

250.00 i løpet av tre år altså... sitter med 150.000 på BSU nå etter endt bachelor 😊

Skrevet

Jobbet ved siden av fra vg.s. hadde 600.000 i egenskap. Etter studiet, pluss hele studielånet som jeg hadde spart. 

Anonymkode: ec4f0...10b

Skrevet

Jeg jobbet mye, og sparte omtrent alt derfra. Hadde vel 200 000 på BSU etter studietiden (6 år). Bodde billig i studenthybel gjennom studentsamskipnaden, og brukte ikke mye penger på klær og slikt - det jeg brukte var på øl og fest, og det rakk studielånet til når jeg bodde såpass billig.

Anonymkode: b94b2...e81

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å reellt klare spare penger som student, bør en droppe studielån helt og tjene mer en det en trenger til livsopphold på jobb, i tillegg til studier. Mao: det krever hard jobbing eller at man bor gratis hos foreldre f.eks og har deltidsjobb. 

Anonymkode: 32052...19c

Uenig. Man bør ta fullt studielån uansett, og spare det. Det er det billigste lånet man får, og er det spart kan det brukes til egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...