Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet sykepleier og tenker å rette meg mot en doktorgrad etter å ha tatt master som psykiatrisk sykepleier. Eller omskolere meg til psykolog.. Det innebærer at jeg må ta opp noen fag også. Hva tror dere? Jeg er så usikker. Føler at det er så sett ned på å ha doktorgrad som sykepleier, men jeg må jo tenke på hva jeg trives best som. Kan absolutt se for meg selv forske selv.. Åå, så usikker! Er bare 25 år, men vil helst bestemme meg nå..

Anonymkode: 6bdf6...48a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sett ned på å ha en doktorgrad som sykepleier, men de som blir så teoretiske at de fjerner seg fra det virkelige liv når de fanges i akademia, de blir sett ned på. Men å ta en doktorgrad er ikke det samme som å melde seg opp til et fag, du må søke på et utlyst stipendiat og faktisk få stipendiatet før du kan starte. Hva som er best å gjøre avhenger av hva du vil jobbe med etterpå. 

Anonymkode: ef5ca...ebf

• Liker 2
Skrevet

Hvis noen ser ned på sykepleiere med doktorgrad, sier det mest om den dårlige selvtilliten til de som gjør dette... Kjenner flere sykepleiere med doktorgrad, og de er en kjemperessurs. Det trengs flere sykepleiere med doktorgrad, det bør ikke være slik at medisinsk forskning kun gjøres av leger (for nei, man trenger ikke holde seg kun innen typiske sykepleiefag). Det vil også være behov for mange sykepleiere med doktorgrad på universitetene. Der det mange sykepleiere som underviser uten å ha PhD, og det blir stadig strengere kompetansekrav. 

Minuset med forskning er lønna og at det kan være veldig vanskelig å få fast jobb. Pluss selvsagt - som anon her er inne på - man må faktisk få en stipendiatstilling! Det er ikke nødvendigvis enkelt. Du bør nok også kanskje ha skrevet masteroppgave før du tar en beslutning om at du ønsker PhD, siden du ikke aner hva du går til før du har tatt master. En doktorgrad er enda mye mer jobb, mye høyere nivå, og høyere grad av selvstendighet. Hvis du sliter med master, kan det være lurt å finne på noe annet enn PhD. 

Mtp lønn og jobbmuligheter er nok psykolog et tryggere valg. 

Anonymkode: df2c8...325

• Liker 3
Skrevet

Dersom du tenker på din egen faglige utvikling får du finne ut av hva du interesserer deg mest for.

Dersom du tenker på fremtidig lønnsnivå så holder du deg unna doktorgraden. Sykepleiere med doktorgrad tjener ikke så mye at det er verdt tiden/innsatsen. 

Anonymkode: 26287...bda

Skrevet

Takk for innspill. Jeg skrev bachelor på 3 dager og fikk B, så jeg regner med at master og deretter PhD blir noe vanskeligere selvsagt. Trist å høre at det ikke er verdt det med tanke på lønn! Det er jo ganske mye og hardt arbeid.. Nå er jeg mer mot å satse på å bli psykolog.

-TS

Skrevet

Altså jeg skrev bachelor på en uke og fikk A, men master var beint frem jævlig og kan ikke sammenlignes. Jeg fikk tilbud om stipendiat og takket nei. Det kan ikke sammenlignes med en bachelor som strengt tatt ikke inneholder noe selvstendig arbeid. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan nok ikke sammenlikne bachelor og master, og i hvert fall ikke master og PhD. En doktorgrad er et langvarig, stort og krevende arbeid som ikke gjøres på noen få dager. Det virker nesten som om du ikke forstår forskjellen, ts...

Var jeg deg hadde jeg heller blitt psykolog. Men hvorfor ikke jobbe litt "på gulvet" som sykepleier først? Du er jo ung og bør få noe praksis før du planlegger å bli forsker eller over i et annet yrke?

Anonymkode: eaf59...d7b

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill. Jeg skrev bachelor på 3 dager og fikk B, så jeg regner med at master og deretter PhD blir noe vanskeligere selvsagt. Trist å høre at det ikke er verdt det med tanke på lønn! Det er jo ganske mye og hardt arbeid.. Nå er jeg mer mot å satse på å bli psykolog.

-TS

Dette gjelder ikke bare for sykepleie. Dette gjelder også andre helseprofesjoner. Doktorgraden gir ikke noe særlig bedre lønn. 

Vet om flere innen mitt fagfelt (odontologi) med doktorgrad, og denne i seg selv kan gi mulighet for en førsteamanuensisstilling på universitetet, men lønnen er dårligere enn for mange nyutdannede tannleger i den offentlige tannhelsetjenesten. 

Anonymkode: 5157b...503

• Liker 1
Skrevet

Du legger jo frem en rekke alternativer her, men jeg får ikke helt frem hva du ønsker å jobbe med samt på hvilken måte. Det å ta doktorgrad i sykepleie og omskolere seg til psykolog er jo en ganske stor forskjell (med mindre du ønsker å drive med forsking og undervisning som psykolog). Eller ønsker du å ha et behandleransvar? Hva er det du egentlig vil her? 

Selv om det ikke er så vanlig er det ikke sett ned på å ta doktorgrad i sykepleie, men det bør jo ha en hensikt. 

Anonymkode: 73b3a...c01

• Liker 1
Skrevet

Å "vite" at man ønsker å ta doktorgrad er ganske vanskelig før man faktisk har skrevet en masteroppgave. Og en masteroppgave er rene pikniken i forhold! 

Så det er litt vanskelig å gi råd på akkurat det, siden du ikke har forskningserfaring. Du bør heller vurdere masteren opp mot psykologi og tenke på hva som frister mest av de to. Hold doktorgraden utenfor inntil videre. Du er jo ikke garantert noen stipendiatstilling uansett. 

Skrevet

Lønna er 445.000 for stipendiat. Denne er fastsatt av Staten for statlig ansatte.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

-TS

Folk som skriver doktorgrad skriver nok kun fordi de er interessert, pluss eventuell status man får eller kan få. Hvis det er penger som betyr noe bør du heller velge psykolog.

Men som flere andre her har skrevet, du vet egentlig ingen ting om dine forutsetninger for å skrive phd bare fordi du fikk B på bachelor. Phd er forskning, ikke bare å skrive en lang oppgave.

Anonymkode: 92b03...a89

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg skrev bachelor på en uke og fikk A, men master var beint frem jævlig og kan ikke sammenlignes. Jeg fikk tilbud om stipendiat og takket nei. Det kan ikke sammenlignes med en bachelor som strengt tatt ikke inneholder noe selvstendig arbeid. 

Signerer dette. Jeg har PhD selv, så jeg har prøvd... Bacheloroppgave og PhD kan på ingen måte sammenlignes.

Synes det var veldig gøy å være stipendiat, og har fått relevant jobb, men du bør vite hva du går til. 

Anonymkode: df2c8...325

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...