AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #1 Del Skrevet 15. august 2019 Vi elsker turer i utland og turer i Norge, gjerne på høye topper og sove i telt. Hvor enkelt er dette å få til med baby? Kan vi håpe på å fortsette med det? Virker jo som man trenger så mye utstyr.. men så lenge man ammer, hva trenger man egentlig? Anonymkode: 1afeb...eeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #2 Del Skrevet 15. august 2019 Har ikke vært på telttur med baby selv, men mye fjellturer. Tenker man ikke trenger så mye, jeg! Godt med klær og skift, lue, solhatt, solbriller, evt solkrem, også bruke vognposen som sovepose? Sørge for at baby er godt isolert undenfra, altså har godt liggeunderlag og evt skinn hvis dere bruker det 😊 Anonymkode: e78a0...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #3 Del Skrevet 15. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi elsker turer i utland og turer i Norge, gjerne på høye topper og sove i telt. Hvor enkelt er dette å få til med baby? Kan vi håpe på å fortsette med det? Virker jo som man trenger så mye utstyr.. men så lenge man ammer, hva trenger man egentlig? Anonymkode: 1afeb...eeb Så lenge en baby får mat, ren bleie, ikke fryser eller er for varm så kan man gjøre det meste dersom man selv er løsningsorientert. Anonymkode: 8da4e...92e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #4 Del Skrevet 15. august 2019 Hadde jeg aldri orket. Ikke pga utstyret, men pga alt annet som må tilrettelegges. Babyer regulerer temperatur mye dårligere enn oss voksne, og det er viktig å kle riktig. Man må også være forsiktig med sola. Babyer under 6 mnd skal ikke ha solkrem, men holdes i skyggen. Babyer sover mye på dagen, som kanskje kan være utfordrende på tur uten vogn? Og det å skifte bæsjebleier hørest heller ikke fristende ut i fjellet. Jeg hadde venta til barnet i hvertfall kunne gå, men helst også var ferdig med bleier. Men nå er jeg bare helt gjennomsnittlig glad i fjellturer også da, og ikke en entusiast. Anonymkode: fa571...67a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sariou Skrevet 15. august 2019 #5 Del Skrevet 15. august 2019 Det er ikke mer stress enn man gjør selv. Temperatur regulerer man godt ved å bruke bæretøy med klær som er egnet til det, så utveksler baby og forelder kroppsvarme. Hvorfor skulle det være problematisk å skifte bleier på fjellet? Så lenge det ikke er dårlig vær, er det ikke vanskelig det. Det går jo ganske fort, stort sett. De fleste babyer sover veldig godt i bæretøy så lenge det er ergonomisk, og solskjerming er heller ikke vanskelig. Turene blir gjerne kortere, men det å være på fjellet og i naturen med babyer og barn er veldig, veldig fint. Absolutt ingen grunn til å vente til de går selv eller har sluttet med bleier. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sliten&kjørt52 Skrevet 15. august 2019 #6 Del Skrevet 15. august 2019 (endret) https://www.jerven.no/jervenduk/fjellduken-mini-hunter#&variation=192400 Min har den tynneste vatteringen, blir kondens uten noe foring. Ja, koster litt, -men er helt fantastisk. Vil tro helt genial til amming \ ¨spisepause¨. Stell. Jeg er en liten sprett, så ¨mini¨ funker for meg. Stikker evt. beina inni ryggsekken, om jeg må \ vil rette ut beina. ALLE burde ha en... a. Endret 15. august 2019 av Sliten&kjørt52 Kos OG Morro. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #7 Del Skrevet 15. august 2019 Helt enig med Sariou, AB 67a synes jeg bare ramset opp ikke-problemer 😊 Alle babyer trenger ikke vogn for å sove, de fleste sover supert i bæretøy. Solskjerming løser vi med solhatt, tynn farget ull som dekker hele kroppen og bæretøy med sovehette - den gode, gamle ergobabyen har sovehette med uv-beskyttelse 50+. Ellers tar du med vognposen (hvis den er god og varm), nok varme klær (og tynne hvis det er varmt ute), bleier og sørger for god isolasjon undenfra 😊 Ville hvertfall gitt telting med baby et forsøk! Anonymkode: e78a0...c0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #8 Del Skrevet 16. august 2019 Dere kan fortsatt dra på telttur og fjellturer, men start i det små og se hvordan det går. Babyer er også veldig forskjellige. Noen er enkle å ha med på tur, mens andre er veldig krevende, f.eks. når det gjelder soving. Ikke start med vinterturer, og det bør være finvær, kort veg til bilen og helst ganske myggfritt på den første turen. Går den turen bra, er det bare å utvide. Når barnet kommer, vil dere etter hvert få en følelse av hva som kan gå. God tur! Anonymkode: 64c40...fe8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #9 Del Skrevet 16. august 2019 Det kommer nok an på både dere selv og babyen. Vi hadde gulpebaby deluxe.. om du snakker fjelltur på noen timer, så hadde det nok gått, men om vi skulle sovet i telt og full pakke, måtte vi drasset på ørten skift med utgulpede klær, både til oss selv og småen.. I tillegg er det ikke slik at alle babyer godtar bæretøy. Vår gjorde det IKKE. Vi brukte en liten formue på ulike varianter, men han skulle kun bæres i armene, over skulderen.. Så er det noe med å være innesperret i et telt med en kolikkbaby som hyler og hyler og hyler og hyler, og det ikke akkurat er voldsomt med plass å komme seg vekk på (hjemme kan ene sove på gjesterommet og så får man byttet på det i det minste...). Hva gjør man med bæsjebleier? Man må jo bære de med seg, man kan ikke grave ned plastbleier i naturen. Og for vårt tilfelle var det overhodet ikke tilfellet at "babybæsj lukter jo ikke". Jo. Det gjorde den... Og det med å sove i vognpose: Nei. Det skal ikke babyen, det er ikke trygt mtp krybbedød. Babyen kan skli nedover i posen. Det finnes dun-soveposer, som er laget for å sove om natten i. Kjøp heller en sånn, om du trenger noe sånt, eller en annen vattert nattpose, som er beregnet for nattsoving. Så se an babyen din.. og deg selv. Jeg kjenner noen som fikk en rolig sovebaby, som trivdes veldig godt med å bli bært, og som ikke gulpet eller hadde kollik, og de gikk en god del på fjelltur. Mens jeg hadde raknet om jeg skulle gått nedgulpet i fjellet i dagesvis og ikke fått sove for jeg hadde tilbragt nettene innesperret i et telt med en kollikbaby som skrek timesvis i strekk.. Anonymkode: fe7a9...a33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Del Skrevet 16. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer nok an på både dere selv og babyen. Vi hadde gulpebaby deluxe.. om du snakker fjelltur på noen timer, så hadde det nok gått, men om vi skulle sovet i telt og full pakke, måtte vi drasset på ørten skift med utgulpede klær, både til oss selv og småen.. I tillegg er det ikke slik at alle babyer godtar bæretøy. Vår gjorde det IKKE. Vi brukte en liten formue på ulike varianter, men han skulle kun bæres i armene, over skulderen.. Så er det noe med å være innesperret i et telt med en kolikkbaby som hyler og hyler og hyler og hyler, og det ikke akkurat er voldsomt med plass å komme seg vekk på (hjemme kan ene sove på gjesterommet og så får man byttet på det i det minste...). Hva gjør man med bæsjebleier? Man må jo bære de med seg, man kan ikke grave ned plastbleier i naturen. Og for vårt tilfelle var det overhodet ikke tilfellet at "babybæsj lukter jo ikke". Jo. Det gjorde den... Og det med å sove i vognpose: Nei. Det skal ikke babyen, det er ikke trygt mtp krybbedød. Babyen kan skli nedover i posen. Det finnes dun-soveposer, som er laget for å sove om natten i. Kjøp heller en sånn, om du trenger noe sånt, eller en annen vattert nattpose, som er beregnet for nattsoving. Så se an babyen din.. og deg selv. Jeg kjenner noen som fikk en rolig sovebaby, som trivdes veldig godt med å bli bært, og som ikke gulpet eller hadde kollik, og de gikk en god del på fjelltur. Mens jeg hadde raknet om jeg skulle gått nedgulpet i fjellet i dagesvis og ikke fått sove for jeg hadde tilbragt nettene innesperret i et telt med en kollikbaby som skrek timesvis i strekk.. Anonymkode: fe7a9...a33 Det er klart, man må jo se an egen baby 😊 hadde heller ikke dratt på telttur med feks kolikkbaby! Og begynner helt i det enkle med kort vei fra bil osv, og evt øker derfra. Det er jo også et must at baby må trives i bæretøy hvis man skal gå fjelltur også 😊 Anonymkode: e78a0...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Del Skrevet 16. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er klart, man må jo se an egen baby 😊 hadde heller ikke dratt på telttur med feks kolikkbaby! Og begynner helt i det enkle med kort vei fra bil osv, og evt øker derfra. Det er jo også et must at baby må trives i bæretøy hvis man skal gå fjelltur også 😊 Anonymkode: e78a0...c0e Ja, det beste er nok å ta det som en bonus om man får det til, heller enn å drømme om og se for seg hvordan man skal være Super-Fjellmamma. Begynne litt og litt, og ta hver lille ting som funker som en seier. Og ikke høre på de som sier ting som "alt er et problem hvis du vil det skal være et problem", og påstår at det er "din feil" og du som problematiserer og gjør det feil om det ikke funker for dere... Det er så utrolig mange som er helt ute av stand til å skjønne at babyer er ulike, og foreldre er ulike, og at det at det funket for dem overhodet ikke betyr at det er noe galt med dem som ikke får det til å funke... "Herregud, det er et ikke-problem" himlemedøynene, har jeg hørt så mange ganger, fra folk som IKKE har kollikunger, som aldri har opplevd "litervis" med gulping om dagen, osv... Anonymkode: fe7a9...a33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #12 Del Skrevet 16. august 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det beste er nok å ta det som en bonus om man får det til, heller enn å drømme om og se for seg hvordan man skal være Super-Fjellmamma. Begynne litt og litt, og ta hver lille ting som funker som en seier. Og ikke høre på de som sier ting som "alt er et problem hvis du vil det skal være et problem", og påstår at det er "din feil" og du som problematiserer og gjør det feil om det ikke funker for dere... Det er så utrolig mange som er helt ute av stand til å skjønne at babyer er ulike, og foreldre er ulike, og at det at det funket for dem overhodet ikke betyr at det er noe galt med dem som ikke får det til å funke... "Herregud, det er et ikke-problem" himlemedøynene, har jeg hørt så mange ganger, fra folk som IKKE har kollikunger, som aldri har opplevd "litervis" med gulping om dagen, osv... Anonymkode: fe7a9...a33 Absolutt! Babyer ER forskjellige, og jeg hadde nok aldri prøvd meg på telttur selv i din situasjon! Ts - føler du at har en baby som er grei å ta med seg ut på tur, synes jeg du skal gi det forsøk 😊 Det er ikke så veldig mye ekstra de trenger om du ammer og har en «lettvin» (i mangel på bedre ord 🙈) baby Anonymkode: e78a0...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #13 Del Skrevet 16. august 2019 Riktig bæretøy er alfa omega. Dra på bæretreff, finn en god sele du føler deg komfortabel med - eller enda bedre, lær deg å bruk sjal. Baby kan sove i bæretøy så lenge hen ønsker, så fremst det brukes riktig. (apropo, styr unna Baby Bjørn.) Da er det lite til ingen hindring, i allefall de første månedene baby ikke er mobil. Så klart kan du få kolikkbaby, men de fleste får ikke det. Noen har låsninger, men de fleste har ikke det. Noen har refluks, men de fleste har ikke det. Ikke begrens dere før dere er der. Prøv en kort tur ikke langt hjemmefra første gang, så kan dere ombestemme dere uten problemer. Men kanskje ikke for nært heller slik at man gir seg for tidlig, ved første motstand? Så lenge du ammer trenger dere akkuratvdet samme som om dere skal hvor som helst ellers, pluss en god soveplass for lille når hen ikke er i bæretøyet. Dere vet nok bedre enn de fleste her inne hva som er lurt og praktisk på tur. Anonymkode: 8cbdd...de8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #14 Del Skrevet 16. august 2019 Psykolog med sovepose på Instagram! Hun camper mye med babyen sin og deler råd og tips og alt som er å dele når det kommer til campingliv med barn! (Baby født des 2018) Anonymkode: 7fdfa...cc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå