Gå til innhold

Aap, vgs og stipend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 20 år som pga sykdom og sykehusinnleggelser ikke fikk gjort ferdig vgs på vanlig måte, men har utvidet rett på 5 år og skal nå ta 1 fag. Jeg bor for meg selv og mottar aap, men lurer på hvordan det blir nå med stipend og dette med at foreldre har forsørgerplikt når man går på videregående under ungdomsrett, noen som vet hvordan dette er? Jeg fikk stipend hver måned da jeg gikk på skolen, vil jeg få det nå også? Vil jeg få lavere aap + stipend/vanlig aap + stipend/ikke noe stipend? Har prøvd å lese meg opp, men fant ikke så mye som tilsvarer min sak. Vi har navkonsulenter på skolen som jeg skal snakke med neste uke, men lurer sånn på dette og blir veldig glad hvis noen har peiling :) 

Anonymkode: d1f36...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger vel ikke stipend når du mottar aap? 🙂

Anonymkode: 2579a...b5f

• Liker 2
Skrevet

Har du fått tillatelse av nav til å gå på skole? Er det din aktivitet?  Hvis ikke kan du miste AAP. 

Du kan få alt, men stipendet blir gjort om til lån, da du vil gå over inntektsgrensen.

Anonymkode: 1852a...ce5

• Liker 3
Skrevet

Jeg var i samme situasjon for ti år siden. Fikk kun AAP, ikke bidrag fra foreldre fordi jeg var over 19år og ikke noe fra Lånekassen. Vet ikke om reglene er endret siden. 

Anonymkode: 23031...19d

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 20 år som pga sykdom og sykehusinnleggelser ikke fikk gjort ferdig vgs på vanlig måte, men har utvidet rett på 5 år og skal nå ta 1 fag. Jeg bor for meg selv og mottar aap, men lurer på hvordan det blir nå med stipend og dette med at foreldre har forsørgerplikt når man går på videregående under ungdomsrett, noen som vet hvordan dette er? Jeg fikk stipend hver måned da jeg gikk på skolen, vil jeg få det nå også? Vil jeg få lavere aap + stipend/vanlig aap + stipend/ikke noe stipend? Har prøvd å lese meg opp, men fant ikke så mye som tilsvarer min sak. Vi har navkonsulenter på skolen som jeg skal snakke med neste uke, men lurer sånn på dette og blir veldig glad hvis noen har peiling :) 

Selvfølgelig har ikke foreldrene dine forsørgelsesplikt på den måten nå

Anonymkode: 39fb9...6af

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Du vil ikke få bidrag fra foreldrene dine om du mottar minstesatsen på AAP. Du vil bli ansett som selvforsørgende på grunn av så høy inntekt. Bidraget er ment som en støtte til de barna som må flytte ut hjemmefra på grunn av lang avstand og bo alene uten noen form for inntekt fra før av eller evt. en liten deltidsjobb ved siden av støtten fra Lånekassen. Å ha minstesats på AAP er og burde være mer enn nok. 

2) Fribeløpet for å få fullt stipend mens man har AAP er på 100.000 per år. Minstesatsen til AAP er på det doble. Dette beløpet gjelder ved fulltid. Du sier ikke noe om hvor stort dette faget er. Norsk - om du tar det over et halvår - vil telles som 94 % studiebelastning, men engelsk - om du tar det over et halvår - vil telles som 33 %. For å få en ytelse fra lånekassen så må du ha en studiebelastning på minst 50 %. 

3) Siden du mottar AAP, så må denne aktiviteten være avtalt med NAV på forhånd. Om den ikke er avtalt med NAV, eller godkjent fra NAV sin side, så har du ikke rett på AAP og vil miste hele ytelsen den dagen du begynner på skole. Om du mister ytelsen så vil du ha rett på bidrag fra foreldrene dine, men det er såpass små summer i forhold til hva du får på AAP. 

Anonymkode: 44634...517

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...