Gjest Låntaker Skrevet 11. mai 2005 #1 Skrevet 11. mai 2005 Jeg lurer på hvor mange prosent av årsinntekten din du/dere har i lån (inkludert studielån) når du eier egen bolig? Hører om folk som er på over tre... Hvordan får dere det til sånn rent økonomisk? Vi har omtrent to ganger samlet årsinntekt i lån (jeg litt mer, han litt mindre), og synes ikke vi har noe særlig til overs i det hele tatt.
nyibyen Skrevet 11. mai 2005 #3 Skrevet 11. mai 2005 litt over tre på huslånet. Pluss studielånet som er på litt under en årsinntekt. Har inntrykk av at det er de daglige utgiftene som er viktigst når man beregner hva man har å rutte med. Jeg er alene, har så stort lån jeg kunne få overhode, og det går kjempefint. Jeg spiser billig og abonnerer ikke på noe, verken treningskort eller avis, kjøper klær på salg. Har ikke bil. Og da har jeg nok til overs for de tingene jeg prioriterer! (utepils, musikk og bøker, og en spennende reise i ny og ne)
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #4 Skrevet 11. mai 2005 Vi har ca 2 ganger årsinntekten vår i huslån i tillegg til at vi har to biler, reiser på ferie 2-5 ganger i året, spiser ute minst en gang i uka etc, så vi kunne nok klart mye mer lån om vi ville.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #5 Skrevet 11. mai 2005 Vi har gjeld rett i overkant av vår totale årsinntekt. En tommelfingerregel i bankene var i hvert fall tidligere at totalt lån over 2,5 total årsinntekt ikke burde innvilges. Med dagens rente går det nok fint å betjene betydelig mer, men hvem vet hva som skjer i løpet av to-tre år? Tenk så nervøse bankene blir når hvis man igjen får en heterofil finansminister og en statsminister uten aktiv bruk av beroligende medikamenter...
Gjest SumoBryter Skrevet 11. mai 2005 #6 Skrevet 11. mai 2005 Utenom lånekasse lånet har vi ikke lån, men lånekasselånet er ganske uoverkommelig stor nå som jeg ikke har arbeid.
Gjest Anonymous Skrevet 11. mai 2005 #7 Skrevet 11. mai 2005 lånekasselånet er ganske uoverkommelig stor nå som jeg ikke har arbeid. I en sånn situasjon er vel betalingsutsettelse et alternativ..?
Gjest Madeline Skrevet 11. mai 2005 #8 Skrevet 11. mai 2005 Utenom lånekasse lånet har vi ikke lån' date=' men lånekasselånet er ganske uoverkommelig stor nå som jeg ikke har arbeid.[/quote'] Hvis du er uten jobb (og uten / lav inntekt) og har omsorg for barn under 10 år (jeg mener å ha lest en plass at du har barn?), kan du få både betalingsutsettelse og rentefritak (avhenger av den samlede inntekten til familien). Jeg betalte ikke renter i det hele tatt på mitt studielån i tilbakebetalingsperioden (ble nedbetalt i løpet av 11,5 år).
Gjest SumoBryter Skrevet 11. mai 2005 #9 Skrevet 11. mai 2005 Jepp,jepp. I de siste tre år har jeg søkt om det der hver 3dje måned... Men en gang jeg ringte til lånekassen og snakket med en av de sure arbeiderene der, jeg var helt hyggelig men hun sa til meg at Neei, slik kan du ikke fortsette, du må jo finne deg jobb en gang.... vel er det noe jeg ønsker mer her i verden enn en jobb som jeg har råd til :-( så nå har jeg helt angst for de...
jordbær Skrevet 11. mai 2005 #10 Skrevet 11. mai 2005 Tja.. Ikke så mye heldigvis. Har 65.000kr i studielån. Blir vel mer snart, hvis jeg får meg fast jobb. Da skal jeg kjøre opp og kjøpe meg en bil!
Gjest Madeline Skrevet 11. mai 2005 #11 Skrevet 11. mai 2005 Jepp' date='jepp. I de siste tre år har jeg søkt om det der hver 3dje måned... Men en gang jeg ringte til lånekassen og snakket med en av de sure arbeiderene der, jeg var helt hyggelig men hun sa til meg at Neei, slik kan du ikke fortsette, du må jo finne deg jobb en gang.... vel er det noe jeg ønsker mer her i verden enn en jobb som jeg har råd til :-( så nå har jeg helt angst for de...[/quote'] Jeg sente bare søknad og jeg søkte for flere forfall om gangen ( tror jeg sente 1-2 ganger i året). Jeg vil råde deg til å ikke ringe hvis det er slik de svarer. Send bare søknad. Jeg benyttet meg av det i 11 år og det er fullt lovlig, så hvorfor i all verden skal du ikke benytte deg av det? Har du råd til å betale avdrag, ville jeg gjort det men søkt om å få rentefritak. Har du betalt renter og har rett til fritak, vil disse trekkes fra det totale lånet ditt.
Hilde Skrevet 11. mai 2005 #12 Skrevet 11. mai 2005 Vi har foreløpig ikke annet enn studielån, men planlegger å kjøpe bolig om ikke altfor lenge. Siden vi vil bo midt i Oslo så koster det jo penger, og vi har derfor begynt å sette av penger hver måned. Denne sparingen + det vi betaler i husleie tilsvarer et lån på 4,5 ganger årsinntekten. Så høyt vil vi nok ikke gå, men det blir nok betydelig mer enn 2,5 i alle fall, om banken sier ja.
Gjest Leola Skrevet 11. mai 2005 #13 Skrevet 11. mai 2005 Vi har litt over to ganger samlet årsinntekt i lån. Tjener ca. 1 million til sammen og har ca. 2.1 mill. i lån. Har heldigvis lav rente pga at lånet ligger innenfor 60% av taksten på huset.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 12. mai 2005 #14 Skrevet 12. mai 2005 Jeg tjener 220 000(sambo 350 000),og vi har 3,1 mill i lån.
Furstina Skrevet 12. mai 2005 #15 Skrevet 12. mai 2005 Vi har bara lån på lägenheten och det ligger på ca 2,2 ggr årsinkomsten.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #16 Skrevet 12. mai 2005 Samlet inntekt er ca 800 000 kr og vi har ca 1 100 000 kr i lån totalt.
Gjest SumoBryter Skrevet 12. mai 2005 #17 Skrevet 12. mai 2005 Jeg sente bare søknad og jeg søkte for flere forfall om gangen ( tror jeg sente 1-2 ganger i året). Jeg vil råde deg til å ikke ringe hvis det er slik de svarer. Send bare søknad. Jeg benyttet meg av det i 11 år og det er fullt lovlig, så hvorfor i all verden skal du ikke benytte deg av det? Har du råd til å betale avdrag, ville jeg gjort det men søkt om å få rentefritak. Har du betalt renter og har rett til fritak, vil disse trekkes fra det totale lånet ditt. Åh fint å vite at jeg ikke er en så fæl skurk alikevel... Jeg har jo små barn så jeg skal jo ha rett til å gjøre det, men de sender meg regning hver 3 eller 4 måned, og jeg må svare de hver 3 eller 4 måned. Har sluttet å ringe de om jeg ikke har et problem der og da som må løses, men når jeg må ringe, blir jeg på deffensiven og skikkelig nervøs... Syns de har mange ganger behandlet meg dårlig, men et par ganger bra også. Jeg kommer sannsynligvis til å måtte utsette i hvertfall i 5 år til og har så dårlig samvittighet for det... :dagensrose:
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #18 Skrevet 12. mai 2005 Drøyt tre ganger samlet inntekt nå som jeg jobber halv stilling. Det blir mindre når jeg begynner å jobbe mer fordi jeg er ferdig med studiene.
Gjest Porselen Skrevet 12. mai 2005 #19 Skrevet 12. mai 2005 Langt under årsinntekten heldigvis....... det er ikke stort igjen, vi kjøpte hus på et veldig gunstig tidspunkt og fikk dekket kjøpesummen med salgssummen. Lånet skyldes bil og oppussing........
Cronos Skrevet 12. mai 2005 #20 Skrevet 12. mai 2005 Rundt 0,5. Altså, tjener ca. dobbelt så mye som samlet lån. Pluss - minus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå