Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei du

Jeg går nå førsteåret på grunnskoleutdanningen 5-10, og er allerede i gang med å se for meg hvilke fag jeg ønsker å undervise i.

Fagene er følgende: norsk, gym og profesjonsrettet pedagogikk. Profesjonsrettet pedagogikk kan gå ut på å gi råd til vanskeligstilte barn med gjerne barnevern, BUP, og ligende innblandet. Virker spennende og viktig. Er dog usikker på om denne utdanningen faktisk er ettertraktet. 

Så, er dette en god fagkombo? Vil det lett kunne gi meg en 100% stilling på en ungdomsskole? Norsk er et stort fag, gym er et lite fag. No clue.

Blir glad for svar!

Anonymkode: b7e20...655

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Norsk har enten fire eller fem timer i uken, kommer an på årstrinnene. Gym har to eller tre. Du kommer enten til å bli kasteball mellom trinn for å fylle opp, eller du kommer til å få fag du ikke har for å fylle opp. Å undervise i norsk innebærer mye forberedelse og enda mer etterarbeid, store rettebunker og mye tid. Jeg har to klasser i norsk på ungdomsskolen. Det utgjør 10 timer i uken, og jeg har 50 elever til sammen. Jeg jobber meg halvt ihjel med kun dette ene faget, og det utgjør under 50% av min stilling. Ergo har jeg flere andre fag i tillegg. 

Profesjonsrettet pedagogikk gir deg en fin ballast, men du kan ikke undervise i det. Det gir deg ingen fagkompetanse. Det er nyttig når du er kontaktlærer og skal samhandle med barn, men rektorer ser først og fremst på hva du kan undervise i. 

Kroppsøving er et populært fag å undervise i. «Alle» har kroppsøving, det er absolutt ingen mangel på kroppsøvingslærere. Du vil ikke bli ansatt på grunn av at du har dette faget. Norsk er mer ettertraktet, men du må ha noe mer enn som så. 

Som rektor hadde jeg ikke ansatt deg basert på dine fag. 

Anonymkode: c24df...17a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Norsk har enten fire eller fem timer i uken, kommer an på årstrinnene. Gym har to eller tre. Du kommer enten til å bli kasteball mellom trinn for å fylle opp, eller du kommer til å få fag du ikke har for å fylle opp. Å undervise i norsk innebærer mye forberedelse og enda mer etterarbeid, store rettebunker og mye tid. Jeg har to klasser i norsk på ungdomsskolen. Det utgjør 10 timer i uken, og jeg har 50 elever til sammen. Jeg jobber meg halvt ihjel med kun dette ene faget, og det utgjør under 50% av min stilling. Ergo har jeg flere andre fag i tillegg. 

Profesjonsrettet pedagogikk gir deg en fin ballast, men du kan ikke undervise i det. Det gir deg ingen fagkompetanse. Det er nyttig når du er kontaktlærer og skal samhandle med barn, men rektorer ser først og fremst på hva du kan undervise i. 

Kroppsøving er et populært fag å undervise i. «Alle» har kroppsøving, det er absolutt ingen mangel på kroppsøvingslærere. Du vil ikke bli ansatt på grunn av at du har dette faget. Norsk er mer ettertraktet, men du må ha noe mer enn som så. 

Som rektor hadde jeg ikke ansatt deg basert på dine fag. 

Anonymkode: c24df...17a

Takk for svar. Skjønner helt klart hva du mener. Tror jeg dropper gym, og heller tar matte eller naturfag. Syns også engelsk virker kjekt, men har hørt at å undervise i norsk og engelsk kan bli tungt mtp arbeidsmengde og planlegging. Samfunnsfag frister også, men dette faget har jo alle føler jeg. Skal sies at jeg er ganske fleksibel, så finner interesse i de aller fleste fag. Vil dog ikke være den studenten som velger fag basert på at det faget er "chill" og har en lett eksamensform, som feks gym.

Kanskje, norsk, naturfag og matte?

Anonymkode: b7e20...655

Skrevet

Jeg har norsk, engelsk og kunst og håndverk. Skal ta spes ped på deltid i år. Jeg får ikke jobber kasta etter meg, men når jeg har vært på intervju har de vært mest interessert i at jeg har norsk og engelsk. Jeg har fått et vikariat nå, og 50% av stillingen min er som norsklærer. Det er mange timer, så man får fyllt opp en del med det faget. 

Mange skoler trenger mattelærere vet jeg. Engelsk også, men der er det ikke så fryktelig mange timer.

Norsk, naturfag og matte er nok en bra kombo :). Også er det bare å videreutdanne seg senere, om du vil det!

Anonymkode: 888e6...77c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...