Gå til innhold

Spørmål til mødre med betydelig lavere inntekt enn far.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan deler dere utgiftene med barnefaren når han tjener betydelig mer? Interessert i å vite hvordan andre løser den biten. 

Her er det en skev fordeling og jeg vet ikke hvordan ta tak i det uten at det ender i konflikt. Håper derfor noen kan gi meg noen seriøse svar og tips.  

Anonymkode: 3a547...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg får en regning eller har en utgift til barna, så ringer jeg til far og snakker om det. Da forteller jeg hva det gjelder også blir vi enig om at enten jeg overfører til ham eller han overfører til meg. Klarer ikke dere å snakke sammen?

Anonymkode: 93e2e...0fc

Skrevet

Dere er sammen? 

Jeg tjente en del mer en eksen, så jeg bidro mest. Jeg tjener nå også mer en ny samboer så jeg betaler mest, spesielt siden han har flere barn og jeg har en. 

Hvis du ikke klarer å forsørge deg og barnet i mens dere bor sammen så er det grunnlag for brudd spør du meg. Jeg hadde gått. 

Anonymkode: e0533...f4c

• Liker 3
Skrevet

Vi har kranglet endel, og nå sier jeg fra når det er mest rettferdig å dele en utgift, får ellers en gre sum pr mnd til barn og matutgifter (etter mange krangler!.

Anonymkode: 8a442...23c

Skrevet

Vi deler likt på alle utgifter bortsett fra huslånet, der betaler han mest. 

Anonymkode: 35f74...3ad

Skrevet

Vi er gift, og har det slik at alt mitt er hans og omvendt. Jeg gjør det jeg kan med tanke på å søke på bedre jobber, samtidig som at jeg jobber til jeg stuper. Likevel er det en kjensgjerning at jeg aldri kommer til å få hans nivå på lønningene mine, til og med hvis jeg skulle få en lederstilling.

Jeg er opptatt av at jeg skal være fornuftig i pengebruken min på alle områder. Jeg skal virkelig ikke være den som folk antar er en "golddigger", i og med at jeg absolutt ikke er det. Her er det gjenbruk så langt det går.

Anonymkode: d652d...15d

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere er sammen? 

Vi bor ikke sammen. 

Lurer på hvordan dere deler utgifter når en har dobbel pluss inntekt i forhold til den andre. Ingen mottar bidrag fra den andre. Samvær 50/50. Hvordan gjør dere det? Tenkte å sjekke litt hva som er vanlig?

-TS

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor ikke sammen. 

Lurer på hvordan dere deler utgifter når en har dobbel pluss inntekt i forhold til den andre. Ingen mottar bidrag fra den andre. Samvær 50/50. Hvordan gjør dere det? Tenkte å sjekke litt hva som er vanlig?

-TS

Hvis det er samvær 50-50 så deles alle utgifter 50/50. Hva han tjener har vel ikke du noe med?

• Liker 6
Skrevet

Hvis dere har 50/50 kan du ha krav på bidrag hvis han tjener mye mer enn deg. Prøvd bidragskalkulatoren?

Anonymkode: 22568...b17

• Liker 6
Skrevet
41 minutter siden, Loff77 said:

Hvis det er samvær 50-50 så deles alle utgifter 50/50. Hva han tjener har vel ikke du noe med?

Tror du missforsto spørsmålet mitt? Hvor mye jeg tjener har han ikke noe med og omvendt. Vi vet ca, både han og jeg. Differansen ligger på rundt 20k. Riktig å betale 50/50 da? Hva gjør man når det ikke er mulig for den med minst inntekt å få til det?

-ts

• Liker 1
Skrevet

Dere er ikke sammen hvis jeg forstår deg rett?

Ja selvfølgelig må dere da betale 50/50 av utgiftene uavhengig av om en tjener 100 000 mer i mnd.  Dette da av hverdagslige utgifter, hvis en ønsker å ta med barnet på en dyr ferie så må selvfølgelig ikke dette deles 50/50.

Er det noe en av dere ønsker å kjøpe som er dyrt så går det an å si; nei det har jeg ikke råd til. 

• Liker 1
Skrevet

Er alene mor, har ca 300 000,- i året og leve for, barnefar tjener ca 700 000,- per år, betaler 3800,- i bidrag per mnd, resten  av alle utgiftene må jeg jeg bare finne en løsning på selv.. Har dessverre ingen gode råd eller tips, det handler om å overleve bare, for meg og min sønn..

Anonymkode: ed20f...51a

• Liker 2
Skrevet

Får deg en bedre utdanning og jobb?
Snylting er ikke kult, bare så det er sagt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Loff77 skrev:

Dere er ikke sammen hvis jeg forstår deg rett?

Ja selvfølgelig må dere da betale 50/50 av utgiftene uavhengig av om en tjener 100 000 mer i mnd.  Dette da av hverdagslige utgifter, hvis en ønsker å ta med barnet på en dyr ferie så må selvfølgelig ikke dette deles 50/50.

Er det noe en av dere ønsker å kjøpe som er dyrt så går det an å si; nei det har jeg ikke råd til. 

Selv om det er 50-50 så må en fort betale bidrag - om mannen tjener 700,000 og dama 300,000.

Sjekk nav sin bidragskalkulator og henvender man seg så til nav så får man vedtak på det. En kompis har 50-50, 1 million i året og en x med 300,000 i året, han betaler typ 4000 kr i måneden for 2 unger under 16 år.

At noen dessverre ikke vet at de har krav på bidrag også ved 50-50 er dumt.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan deler dere utgiftene med barnefaren når han tjener betydelig mer? Interessert i å vite hvordan andre løser den biten. 

Her er det en skev fordeling og jeg vet ikke hvordan ta tak i det uten at det ender i konflikt. Håper derfor noen kan gi meg noen seriøse svar og tips.  

Mannen min tjener rundt 800 000,- per år, og jeg tjener ca. 200 000,- per år. Tidligere hadde jeg ca. 450 000,- i lønn, men nå jobber jeg kun 40%. Hos oss er det helt felles økonomi. Alle penger går til en konto, og alt betales fra en konto. Jeg kan ikke helt forstå hvordan det kan fungere bra med mitt og ditt når man er gift, har hus, barn og alt det. Og ærlig talt så synes jeg at man kanskje ikke helt elsker og stoler på sin partner hvis man ikke er ferdig til å dele og vil heller spare for seg selv. Jeg synes det er veldig merkelig og skal ha ingenting med ekteskap å gjøre. 

Anonymkode: 00eac...fe9

• Liker 3
Skrevet

Ser nå at du skrev i et annet innlegg at dere ikke er sammen. Synes det skal være slik at barnefar betaler mer i så fall. 

Anonymkode: 00eac...fe9

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Selv om det er 50-50 så må en fort betale bidrag - om mannen tjener 700,000 og dama 300,000.

Sjekk nav sin bidragskalkulator og henvender man seg så til nav så får man vedtak på det. En kompis har 50-50, 1 million i året og en x med 300,000 i året, han betaler typ 4000 kr i måneden for 2 unger under 16 år.

At noen dessverre ikke vet at de har krav på bidrag også ved 50-50 er dumt.

Jo man kan få bidrag men utgangspunkt er att de er likestilt. Skal store lønnsforskjeller til og hvis man krever dom på det så er det neimen ikke lett 

Skrevet
8 minutter siden, Loff77 skrev:

Jo man kan få bidrag men utgangspunkt er att de er likestilt. Skal store lønnsforskjeller til og hvis man krever dom på det så er det neimen ikke lett 

Skal ikke veldig store lønnsforskjeller til nei, og utgangspunktet er at man deler etter inntekt. Derav retten til bidrag fra den som tjener mest

Anonymkode: 545a6...af9

Skrevet

Her tjener eksen det dobbelte av meg (jeg tjener absolutt OK, men han er i en annen sektor). Vi betaler 50/50 på alt, unntatt fritidsaktiviteter som han dekker kontigenter for. Dermed er det tydelig at pengene går direkte til barna.  Hvis jeg handler noe så vippser han og omvendt. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du missforsto spørsmålet mitt? Hvor mye jeg tjener har han ikke noe med og omvendt. Vi vet ca, både han og jeg. Differansen ligger på rundt 20k. Riktig å betale 50/50 da? Hva gjør man når det ikke er mulig for den med minst inntekt å få til det?

-ts

Hvis han har 20k mer enn det i mnd så skal han garantert betale bidrag til deg hvis du søker gjennom navn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...