mammaemma Skrevet 15. august 2019 #1 Skrevet 15. august 2019 Gutten er 2 år og han har en lillebror på 1 år. De kommer jo snart til å bruke samme størrelse i klær. Men likevel.. Sliter så sinnssykt med å ikke kjøpe alt jeg syntes er fint. Så er det ofte de dyreste merkene jeg syntes har absolutt finest ting. Han trenger ikke mer klær, men nå kommer det så sjukt fine høstkolleksjoner.. Så snart flyr tusenlappene igjen hvis jeg ikke passer på. Vi har ikke såå mye penger.. Flere som har det sånn? Eller tips til hvordan man kan tenke for å slutte å være så frista?! 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #2 Skrevet 15. august 2019 Du må gjøre noe annet. Erstatte den aktiviteten med en annen aktivitet. Lag en liten liste over ting du kan finne på, så leser du gjennom den hver gang du føler for å gå på en nettside eller butikk. Å tilbringe tid med barna er et godt listepunkt, det er mye mer verdifullt enn klær de ikke passer neste år. Anonymkode: 493d3...384 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #3 Skrevet 15. august 2019 Ikke oppsøk fristelsene... Ikke gå inn på nettbutikker, meld deg av alle nyhetsbrev, osv. Det finnes ørten apper og programmer for å blokkere nettsider, så du ikke får til å gi etter for fristelsen. Anonymkode: d8629...c55 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #4 Skrevet 15. august 2019 Rydd heller i klærne gutta har, antakelig finner du ut at det er mye som er veldig fint, og du innser enda tydeligere at du ikke trenger mer på en stund. Hva med å sette av pengene du ikke handler barneklær for til noe annet. Kanskje du kan spare til noe? Neste års ferie? Anonymkode: 2f9fe...8ff 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #5 Skrevet 15. august 2019 Jeg liker også å shoppe barnetøy. Vi er heldige å arve mye fint, så jeg trenger egentlig ikke å kjøpe noe særlig. Merker at jeg handler mer når jeg ikke hr helt oversikt. Har derfor begynt å ha et notis på mobilen med hvor mye jeg har i denne størrelsen og neste (etter jeg har sortert ut det jeg ikke liker) Eks: 17 bukser, 24 langermede bodyer, 12 gensere, 32 pysjamaser etc. Når jeg er hvor mye vi har, blir jeg nesten kvalm av å kjøpe mer. Prøver å tenke på miljøet. Barna skal jo vokse opp på denne planeten, så det er for deres skyld også. Anonymkode: cee86...6d6 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #6 Skrevet 15. august 2019 Du gjør dem en bjørnetjeneste og ødelegger jo bare for dem på sikt Anonymkode: 3783c...64d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #7 Skrevet 15. august 2019 Fortell din mann hvor mye du bruker 😅 Anonymkode: 49473...03d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #8 Skrevet 15. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortell din mann hvor mye du bruker 😅 Anonymkode: 49473...03d Og hva skal det liksom hjelpe..? Antar du at det er mannen som tjener pengene, og gir ts lommepenger å handle for, eller? Anonymkode: d8629...c55 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #9 Skrevet 15. august 2019 1 time siden, mammaemma skrev: Gutten er 2 år og han har en lillebror på 1 år. De kommer jo snart til å bruke samme størrelse i klær. Men likevel.. Sliter så sinnssykt med å ikke kjøpe alt jeg syntes er fint. Så er det ofte de dyreste merkene jeg syntes har absolutt finest ting. Han trenger ikke mer klær, men nå kommer det så sjukt fine høstkolleksjoner.. Så snart flyr tusenlappene igjen hvis jeg ikke passer på. Vi har ikke såå mye penger.. Flere som har det sånn? Eller tips til hvordan man kan tenke for å slutte å være så frista?! Det er mye fint å få kjøpt. Særlig til de minste. Men du gjør det for din egen del. Barna blåser i om det er arveklær eller nytt, og hvertfall hva slags merke så lenge klærne er myke og gode å bevege seg i. Nå som barna er større så skjønner jeg ikke hvorfor jeg lot meg rive med og brukte så mye penger på klær fremfor å legge de til side til en ekstra ferietur, mer nyttige og varige ting og opplevelser med barna. Og du gir barna samme holdningen ved å la deg begeistre for fine klær. NÅ er de så søte og du kan få en fin ting til grei pris. Når de blir større så er merkeklær veldig dyrt og blir fort fravokst. Når 11 åringen din blir sur for ikke å få en jakke til 5000 + alt mulig annet så får du tenke på at du selv har lagt lista. Personlig ville jeg heller hatt en ekstra ferietur, svømmebasseng i hagen eller større hus fremfor å jevnt bruke penger på dyre klær. Men det er nå meg. Anonymkode: 4578b...bfb
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #10 Skrevet 15. august 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva skal det liksom hjelpe..? Antar du at det er mannen som tjener pengene, og gir ts lommepenger å handle for, eller? Anonymkode: d8629...c55 Når man er to om å drifte en familie så liker man vel ikke at partneren sløser uhemmet, enten det er på shopping, online gambling, røyk eller andre avhengigheter? Anonymkode: 1561d...9da 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #11 Skrevet 15. august 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hva skal det liksom hjelpe..? Antar du at det er mannen som tjener pengene, og gir ts lommepenger å handle for, eller? Anonymkode: d8629...c55 Selvfølgelig ikke. Men snakker man høyt om det er det lettere å tenke over hva man ellers kunne brukt pengene på. TS sier de ikke har overflod, så kanskje kunne de heller reist på en helgetur? Kjøpt en ny sofa de trenger? Spart til et eller annet. Min lønn er ikke bare mine penger, vi er en familie og prøver å ha en fornuftig fordeling på det vi har totalt (og en del er de pengene jeg kan bruke på tull) Anonymkode: 49473...03d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #12 Skrevet 15. august 2019 Feel ya! Brukte minst 10.000 i mnd da jeg bare hadde en.. Og ble sammen med en som har 3 barn.... De er ikke her like mye, men forbruket er skyhøyt. Det kan en trygt si. Men jeg har i det minste kom til ett punkt da barnet mitt startet på skolen, og det ble så mye snakk om merkepress så tenker mer over hva jeg drar med hjem, hvordan det ser ut og glorete logoer som Levis og Hummel orker jeg ikke en gang. Blir litt kvalm av og se Polo og Hilfilger ect. Når jeg skal åpne min lommebok. Men en en liten logo kan være innafor, diskré 😅 Så kjøper besteforeldrene de glorete logoene. Anonymkode: dfa5e...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #13 Skrevet 15. august 2019 Ah, du skulle slutte.... En mulig løsning er å finne lignende plagg som er inn på kjedebutikker, f.eks sennep gul stil osv. Og så må du være ærlig med seg selv om hvorfor du kjøpe plaggene. Jeg får inntrykk av at når folk tar bilde av barna sine så er nesten tøyet mer i fokus. Det jeg har gjort som har funket når jeg skulle redusere etter flere barn i hus var å legge alt jeg ville ha i en handlekurv... Og så når totalprisen kom så si den var på 12.000, og da måtte jeg tenke over hva som måtte bort. Og så var vi nedi 8000 tusen og begynte å få litt avsmak for det er mye penger... Så tok jeg å beholdt de plaggene som jeg likte aller best, og da var beløpet sånn 1800 og så tenker jeg, er det vits å bruke 2000 på egentlig på ingenting for ingenting trengs... Det har funket her, men er det sesongskifte så går det over stokk og sten. Så det funket til å redusere mengde. Noe du også kan gjøre er å ikke handle på salg. Kun kjøpe ordinnært når varene er nye. Da får du ikke for mye tøy og da har du heller ikke brukt penger forrige sesongs plagg når de nye kommer. Du vil jo alltid ha lyst på det nye. Anonymkode: dfa5e...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #14 Skrevet 15. august 2019 Og så må du melde av nyhetspost fra nettbutikker og sms. Ikke følge på insta eller Facebook. Du kan også ringe til Klarna, collector ect. og si de skal blokkere personnummeret ditt. Dette har jeg faktisk gjort selv som ett tiltak. Også slette lagrede kort, for jeg gidder sjeldent å finne frem lommeboken og taste inn alt. Da er det større sjanse for at det er noe nødvendig jeg kjøper eller at jeg bare dropper det og lukker siden. Også slette kundekontoer med kreditt. Den synes jeg er vanskelig for her gjemmer jeg mest av min shopping. For å ikke sponan shoppe så kan du kvitte deg med kort f. Eks. Jeg mistet mitt for ett par år siden og går nå kun med samboer sitt, vi har felles økonomi, så da fører over jeg penger jeg vil bruke på tull og tøys innpå der, fordi pengene som er fra før innpå er jo til å bruke på mat, bensin osv. Og da ser jo også samboer min aktivitet, hvis han vil. Han har aldri sagt noe, men jeg shopper så mye at jeg blir flau og ønsker ikke at han en dag skal sette seg ned og si hør her nå, dette er for mye eller lignende. Så liker best at ikke klesbutikker viser der. Også derfor handler jeg mest på nett fordi det etterlater minst spor 🤭 Anonymkode: dfa5e...bb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå