Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 2 dager i uka (desverre) og har fått en kontrolltime hos spesialist akkurat den dagen jeg har jobb og siden jeg må reise med tog tar det hele min arbeidsdag så jeg søkte om perm med lønn. Nå ringte leder for å få meg til å prøve å bytte timen. Jeg skjønner jo at det er sånn reglene er. Jeg jobber i kommunen og det skal jo ikke være så j... vanskelig. Jeg ser jo at det er enklere for meg å få timen når jeg har fri, men enn om det faktisk bli mer venting på meg nå.

Anonymkode: ebf00...9cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen mulighet for å bytte jobbedag da?
-du får bare ringe der du har time og høre... ganske ofte vil det bety at du må vente lenge på neste mulighet for kontrolltime. Spesialist-timer vokser ikke på trær... 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Kan du ikke bytte dag med noen andre ?

Skrevet

Jo det går jo selvfølgelig å bytte arbeidsdag. Jeg synes bare lederen er noe herk.. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber 2 dager i uka (desverre) og har fått en kontrolltime hos spesialist akkurat den dagen jeg har jobb og siden jeg må reise med tog tar det hele min arbeidsdag så jeg søkte om perm med lønn. Nå ringte leder for å få meg til å prøve å bytte timen. Jeg skjønner jo at det er sånn reglene er. Jeg jobber i kommunen og det skal jo ikke være så j... vanskelig. Jeg ser jo at det er enklere for meg å få timen når jeg har fri, men enn om det faktisk bli mer venting på meg nå.

Hvis man har spesialist time så er det ikke enkelt å bytte, og har rett til fri. Ihvertfall her jeg jobber. Mulighetene er bytte jobbdag, ta egenmelding eller spør fastlegen om en dags sykemelding for timen. Jeg gjorde det da jeg hadde en kontrolltime. Var ikke noe problem å få sykemelding. Fordelen er i tillegg at du ikke må jobbe den inn. Bytting er ikke så enkelt. Du risikerer å få ny time om flere uker el måneder. Burde ikke forsøke en gang. Så spør legen om sykemelding. 

Anonymkode: cb344...258

• Liker 4
Skrevet

Rett på fri varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Og reglene er som regel strengere for deltidsansatte, da de har større spillerom for å skaffe seg legetimer når de ikke jobber.

Kan du ikke ta en feriedag? Eller er de negative til det også? 

Anonymkode: d8450...098

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo det går jo selvfølgelig å bytte arbeidsdag. Jeg synes bare lederen er noe herk.. 

Så hva er problemet da? Du kan bytte dag = alle er happy! 

Eller..Du jobber to dager i uka, så mange dager du har fri, og ja, du kan også bytte vakt. Du vil heller ha fri med lønn, ikke sant?

Anonymkode: 4d0c5...606

• Liker 11
Skrevet

Først ringer man sykehus/spesialist, og hører hvilke muligheter de har. 

Krever det uker ekstra med venting for deg ringer man arbeidsplass/kollegaer, og får byttet arbeidsdag. 

Svikter det har du rett på fri uten lønn for legetime. 

Anonymkode: c859b...60a

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kan bytte arbeidsag, synes jeg ærlig talt det er du som er noe herk her.. Da gjør du deg vanskelig, om du absolutt skal ha velferdspermisjon og lage masse styr i stedet for å bare bytte dag. Det er helt normalt at man blir bedt om å prøve å legge legetimer og slikt til tider som er til minst mulig bry for arbeidsgiver. Det står det også at man skal i arb.miljøloven. 

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først ringer man sykehus/spesialist, og hører hvilke muligheter de har. 

Krever det uker ekstra med venting for deg ringer man arbeidsplass/kollegaer, og får byttet arbeidsdag. 

Svikter det har du rett på fri uten lønn for legetime. 

Nei, det har man ikke rett på. Det er opp til arbeidsgiver. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det har man ikke rett på. Det er opp til arbeidsgiver. 

Enig, det varierer sikkert fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg fikk fri uten lønn så mye jeg ville i forbindelse med legebesøk. 

Skrevet

Dersom du ønsker å jobbe meir enn to dagar i veka (tolkar deg dithen pga at du skriv "dessverre"), er jo slike situasjonar GULL mtp å vise leiar at du VIL. Ergo er det mykje lurare å ta kontakt for å be om å bytte arbeidsdag den aktuelle veka enn å søke om permisjon. Tips til neste gong. Fleksibilitet er noko av det mest attraktive som finns i arbeidslivet, og det går begge vegar.

• Liker 4
Skrevet

Sier som flere her, det første du gjør er jo å ringe sykehuset og forhøre deg om ny time. Deretter prøver du å bytte vakt med en kollega. Å be om perm må da være siste utvei? Men du søker perm først og synes lederen er noe herk? 

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva er problemet da? Du kan bytte dag = alle er happy! 

Eller..Du jobber to dager i uka, så mange dager du har fri, og ja, du kan også bytte vakt. Du vil heller ha fri med lønn, ikke sant?

Anonymkode: 4d0c5...606

Huffda.. sånne som deg altså..

• Liker 3
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man jobber 2 dager i uka, bør det kunne gå an å legge timene til de dagene du jobber. Ærlig talt. 

Anonymkode: 5ffcb...e39

Skrevet

Vanlige legetimer kan fint byttes, men spesialist timer er vanskeligere. Hvis du absolutt vil bytte så er det opp til deg, men spør om en dags sykemelding for dette. Jeg har fått det flere ganger, da Oslo er ca to timer unna, og når jeg har polikliniske timer der så har jeg fått sykemelding for dette. Det hører med at i starten så prøvde jeg å bytte timen, men det var alltid flere uker unna. 

Anonymkode: cb344...258

• Liker 3
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man jobber 2 dager i uka, bør det kunne gå an å legge timene til de dagene du jobber. Ærlig talt. 

Nei ikke når det er time til spesialist. Ærlig talt. Regner med du er en dårlig likt leder eller ikke har jobb

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for deg at verken du eller noen av dine nære har hatt behov for spesialister, da.. Nei, det er IKKE slik at man kan velge og vrake når man vil ha time til spesialist. Man står gjerne på venteliste i mange måneder, og om man så får tildelt en time, må man ta den, eller så rykker man bakerst i køen igjen. Min mor ventet i syv måneder på å komme til hos hjertespesialist, og fikk time en dag de skulle på ferie til utlandet. Da hun ringte for å bytte time, fikk hun beskjed om at det var den timen, eller minst et halvt år til med venting. Og det er helt normalt. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen grad enig, men det kommer an på hva timen er for og hvor alvorlig det er. For en relativt alvorlig greie så hadde jeg ikke nølt med å ta sykemelding, helsa kommer først, og det er ingen arbeidsgivere som takker deg for å unnlate behandling hvis det gjelder noe med en viss alvorsgrad.

Er det en mindre greie som ikke haster, så ville jeg nok heller forsøkt å utsette spesialisttimen. 

Anonymkode: 22572...1ba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...