Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hvorfor bruker mennesker med asperger briller?

Endret av bmw44
Skrevet

Noen mennesker med asperger finner øyekontakt vanskelig. Noen trenger kanskje solbriller for å klare se andre mennesker i ansiktet/øynene. Eller for å være bekvem i enkelte situasjoner. Solbriller kan oppfattes som en trygghet. 

Om du spør om vanlige briller med styrke er nok dette bare tilfeldig. 

Anonymkode: 07109...57c

• Liker 1
Skrevet

Hva faen? 

Nå har de med briller Asperger folkens!

Anonymkode: e977b...b8f

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg liker å bruke solbriller, fordi jeg også synes at lyset er sterkt. Mange av oss aspergere er lyssensitiv, i tillegg til å føle sterkt misnøye med øyekontakt. Mange synes at aspergere kler seg merkelig, og oppfører seg snodig, så ikke-aspergere synes det er ok å glo, noe jeg vil si at ikke er ok. Når en bruker solbriller, så føler en at det meste av ubehaget av å bli beglodd, forsvinner. Solbriller gir en en "escape-route" vekk fra situasjonen liksom.

Jeg synes aspergere skulle møtt opp utenfor stortinget, og krevd oppmerksomhet rundt dette problemet med at vi blir stirret på. Dessverre så tror jeg at det blir dårlig oppmøte, siden vi aspergere er lite sosial av oss, og skyr det sosiale. Slike arrangement er bare ikke ment å virke for oss.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, TrekStar skrev:

Jeg liker å bruke solbriller, fordi jeg også synes at lyset er sterkt. Mange av oss aspergere er lyssensitiv, i tillegg til å føle sterkt misnøye med øyekontakt. Mange synes at aspergere kler seg merkelig, og oppfører seg snodig, så ikke-aspergere synes det er ok å glo, noe jeg vil si at ikke er ok. Når en bruker solbriller, så føler en at det meste av ubehaget av å bli beglodd, forsvinner. Solbriller gir en en "escape-route" vekk fra situasjonen liksom.

Jeg synes aspergere skulle møtt opp utenfor stortinget, og krevd oppmerksomhet rundt dette problemet med at vi blir stirret på. Dessverre så tror jeg at det blir dårlig oppmøte, siden vi aspergere er lite sosial av oss, og skyr det sosiale. Slike arrangement er bare ikke ment å virke for oss.

bruker du bare solbriller eller noe annet briller?

kva slags lyssenstive har du?

har du problmer lys i lamp eller sola`?

Skrevet

Jeg føler meg trygg med solbriller på. Det blir som en beskyttelse mellom meg og verden. Bruker det ikke når det er gråvær da. Bortsett fra når jeg kjører bil. Da blir ofte lyset skarpt så det er behagelig å ha på solbriller. 

Jeg var en person som kun stirret ned i bakken når jeg gikk blant folk før, men jeg har øvd og trent på å gå med mer selvsikkerhet så jeg ser framover og har korte øyeblikk med øyekontakt med folk også. Ingen kan se på meg at jeg har AS. 

Anonymkode: d8c0d...52e

Skrevet

Fordi aspergere gjerne ikke er så opptatt av mote og det å "passe inn" som andre mennesker og derfor bruker de briller og ikke linser.

Anonymkode: 7c72b...187

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi aspergere gjerne ikke er så opptatt av mote og det å "passe inn" som andre mennesker og derfor bruker de briller og ikke linser.

For noe svada. Å passe inn er noe av det jeg ønsker aller mest og som har drevet meg til å jobbe svært hardt med å mestre det sosiale. Jeg var helt blå på mote før, men har lært meg til å være sånn ca opptatt av det også. Det vil si jeg kjøper ikke ting jeg liker bare fordi det er mote, men er opptatt av hvordan klær jeg har og hvordan de sitrer på toppen. Jeg har ikke et tonn med klær, da jeg bruker det jeg har kjøpt på rundgang til jeg kjøper noe nytt. Har ikke like masse valgmuligheter i skapet som mange andre da jeg ikke ser vitsen i det. Jeg sminker meg ikke heller. Fordi jeg har ikke interessen og jeg ser pen ut uten sminke. Innimellom tar jeg på mascara, men kun hvis det er noe spesielt jeg skal. Jeg er særdeles opptatt av kroppen min. Har spiseforstyrrelse. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere med Asperger som er nøye med å bruke linser i stedet for briller fordi brillene føles som et blikkfang. Når de bruker linser, føler de at folk stirrer mindre på dem siden mange har en tendens til å stirre på folk med briller.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er like individuelt som det er for oss uten asperger. Det er for øvrig mange grunner til at mange velger å ikke bruke linser, bare blant aspies og ikke-aspies. Både mennesker med apserger og mennesker uten asperger kan slite med tørre øyne og få vondt av linser, ha veldig ru hud på fingrene som ødelegger linsene lett, ha en rar størrelse eller krumning på øynene slik at det er vanskelig å finne linser som sitter riktig på øyet, ha veldig sterke styrker som det er vanskelig å få tak i, eller rett og slett ha en øyesykdom som blir verre av linser. Grønn stær kan for noen forverres av å bruke linser, og både de med og de uten asperger kan få grønn stær.

Anonymkode: 52150...0b2

Skrevet

Det er vanlig at man er mindre opptatt av utseende og å være moteriktig når man har autisme. Det står ramset opp som et av de mange symtpomene. Selvfølgelig finnes det unntak, men i de fleste tilfeller av asperger så er det dette med å ikke følge med på trender, ikke bruke sminke eller være opptatt av utseende som er noe av det man gjerne legger merke til ved aspergere ved første øyekast.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at man er mindre opptatt av utseende og å være moteriktig når man har autisme. Det står ramset opp som et av de mange symtpomene. Selvfølgelig finnes det unntak, men i de fleste tilfeller av asperger så er det dette med å ikke følge med på trender, ikke bruke sminke eller være opptatt av utseende som er noe av det man gjerne legger merke til ved aspergere ved første øyekast.

Jeg ser da ordentlig ut og velstelt ut selv om jeg ikke sminker meg. Man kan IKKE se på meg at jeg har AS ved første øyekast. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser da ordentlig ut og velstelt ut selv om jeg ikke sminker meg. Man kan IKKE se på meg at jeg har AS ved første øyekast. 

Å være velstelt handler da ikke kun om sminke heller. Det kan være at man går rundt med ugredd hår, fett hår, unappede øyenbryn, ikke dusjet, skitne klær eller klær som folk anser som ustelt (les joggebukse).

• Liker 1
Skrevet
På ‎15‎.‎08‎.‎2019 den 5.04, TrekStar skrev:

Veldig beskrivende og gjenkjennende- Jeg fikk diagnosen på min 51årsdag. -skulle ønske jeg hadde visst tidligere. Min desiderte styrke: Ekstremt tilpasningsdyktig -så en dag hadde jeg fått nok. Nå er jeg glad for å vite

Anonymkode: 428bc...d31

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være velstelt handler da ikke kun om sminke heller. Det kan være at man går rundt med ugredd hår, fett hår, unappede øyenbryn, ikke dusjet, skitne klær eller klær som folk anser som ustelt (les joggebukse).

Ja? Nettopp. Jeg er velstelt selv om jeg ikke sminker meg. Vet ikke hva du egentlig mente med å poengtere dette. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja? Nettopp. Jeg er velstelt selv om jeg ikke sminker meg. Vet ikke hva du egentlig mente med å poengtere dette. 

Det jeg mente var at det var vanlig for aspergere å ikke bry seg om å være så velstelte.

Å være velstelt har ikke noe med å bruke sminke å gjøre. Man er ikke ustelt bare fordi man ikke bruker sminke. Er mange som aldri bruker sminke selv om de er unge.. Er man sminket er man pyntet.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner en god del med Asberger, og ingen av de bruker briller. 

Anonymkode: f3023...6a8

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en god del med Asberger, og ingen av de bruker briller. 

Litt rart at du kjenner "en god del" med asperger. Asperger er ikke en SÅ vanlig diagnose. En person som har veldig stor omgangskrets vil kanskje kjenne 1 person med asperger, men "en god del" tror jeg ikke noe på. Og aspergere pleier gjerne ha en veldig begrenset omgangskrets og mange har ingen venner eller kjente i det hele tatt hvis man ser bortifra familien heller pga sosiale vansker.

Skrevet (endret)

Hva er det med KG og asberger? Er det en idiot som lager alle trådene?

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at du kjenner "en god del" med asperger. Asperger er ikke en SÅ vanlig diagnose. En person som har veldig stor omgangskrets vil kanskje kjenne 1 person med asperger, men "en god del" tror jeg ikke noe på. Og aspergere pleier gjerne ha en veldig begrenset omgangskrets og mange har ingen venner eller kjente i det hele tatt hvis man ser bortifra familien heller pga sosiale vansker.

Jeg har et barn med Asperger, og hans far har Asperger. Siden jeg har barn med Asperger, har jeg og møtt en del andre barn med Asperger, og da noen foreldre med samme diagnose. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn med Asperger, og hans far har Asperger. Siden jeg har barn med Asperger, har jeg og møtt en del andre barn med Asperger, og da noen foreldre med samme diagnose. 

Men ER de annerledes og "snåle"? Hva slags jobber har de? Merker du på dem ved første øyekast at det er noe eller blir du overrasket? 

Anonymkode: e977b...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...