AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Del Skrevet 14. august 2019 Noen som vet om dette er dumt? Altså å mate rett fra tuten uten å klemme ut på skje. Mtp motorisk utvikling osv... baby nekter å ta skje, men elsker i mat, får bare i mat på denne måten. Hjemmelaget mat på flerbruksposer jeg har kjøpt, altså. Baby er 6 mnd Anonymkode: d6377...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Del Skrevet 14. august 2019 Altså.. hva tror du skal skje? At han som konfirmant ikke kjører å spise med kniv og gaffel? Om to år ser du tilbake og ler av alle disse tankene.. svisj så er babytiden over.. Anonymkode: 156e4...e39 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #3 Del Skrevet 15. august 2019 Her var helsesøster veldig negativ til smoothie og yoghurt på poser. Det var jo så viktig at barnet fikk se og kjenne på konsistensen til maten og bruke alle sansene. Akkurat det brydde vi oss svært lite om. Vi brukte posene som mellommåltider på farten hvor det var litt deilig å ikke trenge fullt klesskift og nedvask for hvert måltid. Tenker det går fint jeg, TS. Kan ikke gjøre alt perfekt etter boka til helsesøster til enhver tid. Anonymkode: 92d4e...5c7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammahjarte Skrevet 15. august 2019 #4 Del Skrevet 15. august 2019 Det er ikkje annbefalt mtp språkutvikling og motorikk. Siden du spør altså. Har du vurdert å kjøpa f.eks ei myk silikonskei som bøyer seg, dei er gull. Ikkje meininga å hørast dømmande ut, sjølv har eg prøvd å gi ungen min klemmepose utan skei når vi var på ferja, var ingen skei i baggen. Og barnet fekk ikkje til å suga ut noke som helst. Det finnest og sånne små skeier du kan skru på posen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #5 Del Skrevet 15. august 2019 Vi gjorde det ikke før barnet var passert ett år (som er anbefalingen). Anonymkode: fe633...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #6 Del Skrevet 15. august 2019 Vi gjør det av og til på farten, men ville nok ikke gjort det konstant. Å lære ungen at skjei er kjedelig er ikke lurt. Med mindre dere planlegger å kjøre blw eller lignende og ungen "aldri" skal spise av skje, da. Mtp motorikk og språkutvikling hadde jeg derimot ikke vært veldig bekymret. Anonymkode: dddb3...6d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #7 Del Skrevet 15. august 2019 58 minutter siden, mammahjarte skrev: Det er ikkje annbefalt mtp språkutvikling og motorikk. Siden du spør altså. Har du vurdert å kjøpa f.eks ei myk silikonskei som bøyer seg, dei er gull. Ikkje meininga å hørast dømmande ut, sjølv har eg prøvd å gi ungen min klemmepose utan skei når vi var på ferja, var ingen skei i baggen. Og barnet fekk ikkje til å suga ut noke som helst. Det finnest og sånne små skeier du kan skru på posen. Ja, det er det med språk jeg har lest også... tror ikke silikonskje vil funke, baby åpner ikke munnen for skje og vil bare holde skjea selv og spise på. Kanskje jeg kan prøve skje man skrur på posen Anonymkode: d6377...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 15. august 2019 #8 Del Skrevet 15. august 2019 Hehe. Mine barn som i dag er i skolealder fikk klemmeposer i munnen som baby når vi var på farten. Fikk ingen varige men av det, altså. De spiser fint med bestikk i dag😊 Når vi var hjemme fikk de spise selv ved alle måltider og det gjorde underverker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 15. august 2019 #9 Del Skrevet 15. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er det med språk jeg har lest også... tror ikke silikonskje vil funke, baby åpner ikke munnen for skje og vil bare holde skjea selv og spise på. Kanskje jeg kan prøve skje man skrur på posen Anonymkode: d6377...fff Hvorfor får ikke baby holde skjea selv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #10 Del Skrevet 15. august 2019 5 minutter siden, Sinsiew skrev: Hvorfor får ikke baby holde skjea selv? "Holde skjea selv og spise på", skrev hun. Jeg antar hun da mener at babyen bare vil holde på og tygge på skjeen, og da får han jo ikke maten i seg.. I tillegg er det gjerne sånn at man ikke ønsker gris overalt når man er på farten, og derfor ikke vil at babyen skal kline maten utover alle veier. Anonymkode: fe633...ade 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinsiew Skrevet 15. august 2019 #11 Del Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Holde skjea selv og spise på", skrev hun. Jeg antar hun da mener at babyen bare vil holde på og tygge på skjeen, og da får han jo ikke maten i seg.. I tillegg er det gjerne sånn at man ikke ønsker gris overalt når man er på farten, og derfor ikke vil at babyen skal kline maten utover alle veier. Anonymkode: fe633...ade Ts skriver ingen ting om at hun er på farta, bare at det er poser med hjemmelaget mat. La ungen få holde skjea selv, med mat på da vettu Eller bruk ungens hånd til å dyppe skjea i maten. Mange muligheter. Ellers tviler jeg på at det går drastisk utover språkutviklingen om ungen får en klemmepose i ny og ne, ts. Bare ikke hele tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #12 Del Skrevet 15. august 2019 Siden det er hjemmelaget mat, hvorfor ikke bare ha det på tallerken og gi med skje? Evt. I liten matboks når man er på farten.. Skjønner ikke helt hvorfor man skal styre med å få det i klemmeposer når man alikevell skal gi det med skje.. Mine barn har fått både kjøpe-smoothie og -yoghurt. Har aldri brukt noe skje siden det for oss bare har vært mellommåltid en gang iblandt når vi er ute av huset.. Anonymkode: 92577...630 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #13 Del Skrevet 15. august 2019 Det står at det frarådes i et hefte vi fikk av helsestasjonen her også. Men vi ga maten rett fra posen innimellom, særlig når vi var på farta. Og også i en kortere periode med fullstendig skje-nekt, husker jeg, da i kombinasjon med at hun spiste annen mat selv med fingrene. Vi måtte forresten ha to skjeer når babyen skulle spise. En vi matet med, og en hun holdt i og lekte med selv. Og så måtte vi stadig bytte, for den vi hadde var mest spennende 😅 Anonymkode: cb8e9...b41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #14 Del Skrevet 15. august 2019 Vi bruker de posene ofte, og her spises det rett fra posen. Er sju måneder. Ikke noe problem med skje ellers, er bare så innmari praktisk å kun ha posen. Anonymkode: 9cb94...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lama_Drama Skrevet 15. august 2019 #15 Del Skrevet 15. august 2019 Vi ga mye mat rett fra posen og ungene er aldeles normale unger i skolealder. Ingen skader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #16 Del Skrevet 15. august 2019 Til alle over, det er helt umulig å få i baby mat med skje 😅 Har såklart latt baby holde skjea selv (i det uendelige), med mat på, men ingenting kommer inn i munnen. Prøvd å la baby holde mens vi styrer skjea inn i munnen, funker heller ikke. Vi får heller ikke mat inn i munnen når vi mater med skje uten å presse skjea inn i en lukket munn, og det vil vi såklart ikke! Trikset med å holde en annen skje i hånda funker heller ikke, for munnen er stadig like lukket 😂 Får bare prøve å finne litt alternative måter å få inn maten på, og bruke klemmeposer nå og da. Søl bryr jeg meg ingen verdens ting om, klemmeposene er kun i bruk fordi det er eneste måten vi har klart å få i babyen vår mat 🙈 Og han elsker mat og vil tydelig ha mer - når han får fra pose! 😂 Og ja, å bruke klemmeposer på farten innimellom har jeg ingen kvaler med! SÅ hysterisk er jeg virkelig ikke 😅 Men når det er snakk om jevnlig/daglig/evnt til hvert måltid (hvis det ikke hadde vært frarådet) ble jeg litt mer usikker. Anonymkode: d6377...fff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #17 Del Skrevet 15. august 2019 Takk for alle svar forresten! 🤗 - TS (og TS over) Anonymkode: d6377...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #18 Del Skrevet 15. august 2019 Har dere prøvd mat som kan holdes, og hvordan fungerer det? F.eks biter av kokt gulrot, banan, brødbiter med pålegg etc. Hva med most mat uten skje, altså slik at baby spiser med fingrene, eller at dere dypper en finger i maten og putter i baby sin munn? Noen babyer forstår ikke helt det at en skje også kan gi mat. Den ligner ikke i det hele tatt på pupp eller flaske, så det kan ta litt tid og tolmodighet. En klemmepose eller finger ligner mye mer på det baby er vandt med. Enkelte babyer kan også få aversjon mot skjeer dersom man er litt uforsiktig ved mating, for siden de har brekningsrefleksen så langt fram er det ikke så mye som skal til før det blir ubehagelig. Anonymkode: fc686...22a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 15. august 2019 #19 Del Skrevet 15. august 2019 5 timer siden, mammahjarte skrev: Det er ikkje annbefalt mtp språkutvikling og motorikk. Siden du spør altså. Har du vurdert å kjøpa f.eks ei myk silikonskei som bøyer seg, dei er gull. Ikkje meininga å hørast dømmande ut, sjølv har eg prøvd å gi ungen min klemmepose utan skei når vi var på ferja, var ingen skei i baggen. Og barnet fekk ikkje til å suga ut noke som helst. Det finnest og sånne små skeier du kan skru på posen. Hvordan skal det kunne påvirke språkutvikling? Jeg vil vel heller fokusert på å legge bort smokken på dagtid om jeg var bekymret for språket... Til ts, så ville jeg ikke hatt noen kvaler med å bruke klemmeposer på farta, men ikke som den vanlige måten barnet får i seg mat på. Dvs. jeg kunne fint gjort det i en periode, hvis det er den eneste måten å få i barnet mat, men med mål om å trene på å spise på vanlig måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #20 Del Skrevet 15. august 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere prøvd mat som kan holdes, og hvordan fungerer det? F.eks biter av kokt gulrot, banan, brødbiter med pålegg etc. Hva med most mat uten skje, altså slik at baby spiser med fingrene, eller at dere dypper en finger i maten og putter i baby sin munn? Noen babyer forstår ikke helt det at en skje også kan gi mat. Den ligner ikke i det hele tatt på pupp eller flaske, så det kan ta litt tid og tolmodighet. En klemmepose eller finger ligner mye mer på det baby er vandt med. Enkelte babyer kan også få aversjon mot skjeer dersom man er litt uforsiktig ved mating, for siden de har brekningsrefleksen så langt fram er det ikke så mye som skal til før det blir ubehagelig. Anonymkode: fc686...22a Kan prøve litt å gi most mat uten skje, og se hvordan det går! Har gitt litt mat som kan holdes, uten sånn kjempesuksess hvis man tenker på matinntak, nesten ingenting går i magen. Men ungen storkoser seg! Og det er jo kjempebra for utviklings også. Så det vil vi fortsette med Men hadde vært fint å ha noen måltider hvor jeg vet han får i seg litt også, hehe Anonymkode: d6377...fff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå