AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Jeg begynte å se på en Netflix-serie i dag som er ment for familier og barn. Serien heter Family Reunion (Familiesammenkomsten) og jeg ville se den fordi Tia Mowri (fra Sister Sister på 90-tallet) er med. Serien er også dubbet til norsk slik at barn små barn kan se på den. MEN første episode fikk meg litt til å undre hvor barnevennlig den er. Hvis man ser bort fra at det er litt seksuell kommunikasjon mellom foreldrene (ikke noe grovt og barn forstår kanskje ikke hva det er), så føler jeg at serien er litt likegyldig til fysiskavstraffelse. Serien handler om en familie som besøker bestemor og bestefar fordi de skal ha "family reuinion", og disse foreldrene er ganske "moderne" i sine metoder. Besteforeldrene støtter fysisk avstraffelse, og spesielt da bestemoren syns barna bør få seg en smekk. I slutten av episoden er eldste barnebarn frekk mot bestemoren (hun sier at hun skal "passe sine egne saker") og bestemoren tar henne med opp på soverommet for å slå henne med belte. Foreldrene støtter ikke fysisk avstraffelse, men de gjør ingenting for å stoppe bestemoren. Det ender med at barnebarnet slipper unna å bli pisket med belte FORDI hun blackmailer bestemoren som har vunnet en bakekonkurranse med en pai hun kjøpte på butikken. Istedenfor å rise henne, så later de sånn med å slå belte mot en bok mens barnebarnet hyler, noe som skremmer de andre barna i huset fordi tror søsteren får skikkelig juling. Selv om jeg syns programmet er stortsett morsomt, så syns jeg egentlig at dette i den første episoden var ubehagelig og litt upassende for norsk Netflix. Foreldrene, som sier de ikke tror på bruk av fysisk avstraffelse, prøver ikke å redde barnet sitt fra en voldelig bestemor, og den eneste grunnen til at hun slipper unna med straff er fordi hun har noe snusk på bestemoren. De kommer til enighet om at hun slipper unna med straff hvis hun ikke sier at bestemoren har gjort noe uærlig. Overreagerer jeg her? Anonymkode: 6f12d...b11 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Det er en helt annen type kultur for vold som oppdragelse i andre land, så der synes de fleste det sikkert bare er morsomt. Men jeg ville nok følt det veldig ubehagelig med en sånn scene. Anonymkode: 39d4a...bad 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Amerikansk kultur, spesielt afroamerikansk kultur har ofte et annet syn på fysisk avstraffelse. Det er ikke sett på som like grusomt som vi ser på det. Opp til 80% av amerikanere syns det er greit med fysisk avstraffelse. Anonymkode: 0577f...fd2 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Amerikansk kultur, spesielt afroamerikansk kultur har ofte et annet syn på fysisk avstraffelse. Det er ikke sett på som like grusomt som vi ser på det. Opp til 80% av amerikanere syns det er greit med fysisk avstraffelse. Anonymkode: 0577f...fd2 Jo, men vi snakker om en serie som norske barn finner på barnesiden på Netflix, og den er dubbet. Altså jeg tok ikke skade fra det, men samtidig føler jeg at jeg mister jo respekt fra foreldre som ikke beskytter barna sine fra vold i hjemmet. Anonymkode: 6f12d...b11 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Dr Phil sier at USA er 50/50 delt på om fysisk straff er OK, og de har en helt annen diskurs om det der borte. I Norge er diskursen slik at vi har nulltoleranse og det er skamfullt å være en som bruker denntypen disiplin. Anonymkode: a2d55...8dd
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #6 Skrevet 15. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dr Phil sier at USA er 50/50 delt på om fysisk straff er OK, og de har en helt annen diskurs om det der borte. I Norge er diskursen slik at vi har nulltoleranse og det er skamfullt å være en som bruker denntypen disiplin. Anonymkode: a2d55...8dd Men det vil da innebære fysisk avstraffelse generelt. Mange av disse mener nok at man bare skal bruke hånd og/eller bare gi én smekk. I dette programmet bruker de belte. Har sett litt mer og han ene gutten i familien endte opp med å få juling av bestemoren, men de viste det ikke da selvfølgelig. Anonymkode: 6f12d...b11
Gjest Albbas Skrevet 15. august 2019 #7 Skrevet 15. august 2019 (endret) Men på hvilken måte mener du det er skadelig for barn å se dette? Det er en episode av Albert Åberg som handler om noe lignende, far til Albert later som han slår Albert (de lager høye lyder og roper au), slik at noen gutter utenfor rommet skal tro at Albert får juling. Sønnen min på 3 stusset litt over dette, han skjønte egentlig ingenting, men han tar jo ikke skade av det. Jeg bare bruker anledningen til å forklare at det ikke er lov å slå, verken voksne eller barn. For større barn kan man benytte anledningen til å forklare at i noen land mener man det er greit å slå barn. Jeg leste masse Knoll og Tott da jeg var liten, de får jo juling hele tiden. Endret 15. august 2019 av Albbas
Jadzia Skrevet 15. august 2019 #8 Skrevet 15. august 2019 Se resten av serien. Ting endrer seg. Men jeg synes ikke serien i seg selv er for små barn. Kanskje fra 8-10 år og oppover. Og da kan man fint forklare at ulike land har ulike skikker og tradisjoner og legge det til det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #9 Skrevet 15. august 2019 9 minutter siden, Albbas skrev: Men på hvilken måte mener du det er skadelig for barn å se dette? Det er ikke nødvendigvis skadelig, men jeg vil jo ikke at barn skal tro at det er helt greit for foreldre å slå. Anonymkode: 6f12d...b11
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #10 Skrevet 16. august 2019 På 15.8.2019 den 9.20, Jadzia skrev: Se resten av serien. Ting endrer seg. Men jeg synes ikke serien i seg selv er for små barn. Kanskje fra 8-10 år og oppover. Og da kan man fint forklare at ulike land har ulike skikker og tradisjoner og legge det til det. Du mener at de endrer mening om å slå? 😕 Anonymkode: 6f12d...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå