Mia00 Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Hei! katten min på snart 1 år har alltid vær renslig, brukt kattedoen og aldri gjort noe ille i huset. Til og med ikke kloret på møbler. De siste ukene har hun tisset i sengen min 3 ganger og 1 gang inni tørketrommelen. Trenger råd om hvorfor dette skjer plutselig. Skal sies at jeg akkurat byttet til ny kattesand (som skulle være bedre), og at det et denne hun ikke liker. Har byttet tilbake i 3 dager nå, og ingen tissing. Men har også gjemt dynen i skapet hver dag etter jeg står opp.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Hannkatten min begynte plutselig å tisse i senga og på gulvmatter etc. Kunne ikke skjønne hva som var problemet. Da vi fikk katten brukte den kattedoen med en gang, og vi hadde fortsatt samme sand på den tiden han startet tror jeg. Han sluttet med en gang etter kastrering. Det skjedde nesten daglig før det. Katten var noen mnd. Ingenting funket som jeg prøvde før kastrering. Prøvde å ta med katten rett i kassen etter den hadde tissa hvis jeg var der da det skjedde, flytte sandkassen, mindre sand, mer sand, bære den til kassen da jeg så han satte seg til rette, men det resulterte i at han tisset hele veien til kassen... Hvis du har sterilisert henne (hvis det har samme funksjln for hunkatter), så prøv å ha sandkassa ved senga så du rekker å løfte henne over tid før det er for sent. Også lurt å kjøpe tisselaken til senga så dette kan kastes når hun forhåpentligvis slutter. Tisslukta setter seg i madrassen uansett hvor mye du vasker, ikke sikkert du kjenner det men katten. Jeg har hørt at da trekker de tilbake til samme sted. Men jeg vet at noen ting her ikke er vasket godt nok for at lukta skal bli borte for katten (for tingen som ble tisset på ikke tåler hard vasking), men ikke skjedd ettet han ble kastrert likevel. Anonymkode: e5ec6...2be 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Siden du skriver ingen tissing etter du byttet sand igjen så var det mest sannsynlig det, men lurt å gjemme dyna noen uker til i tilfelle. Ut ifra det du skriver så ser det ikke ut som hun gjorde det hver dag, så da kan du gå på en bom hvis du ikke venter litt. Glemte å skrive det på forrige Anonymkode: e5ec6...2be 3
Tvist Skrevet 15. august 2019 #4 Skrevet 15. august 2019 Om katten ikke er kastrert, er det første bud. Men om pus er kastrert, kan det være urinveisinfeksjon. Det er en typisk grunn til at de begynner å markere. Da må du ta med pus til dyrlege for sjekk. 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #5 Skrevet 15. august 2019 Høres veldig ut som UVI. Da oppsøker de gjerne noe mykt for å tisse. Anonymkode: e48d1...ba8
Mia00 Skrevet 15. august 2019 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2019 Tusen takk for alle svar! Har vasket dynen to ganger og hatt både eddik og sitron på den og lakenet nå (kjerringråd fra Internett). Har ikke blitt mer tissing i sengen. Skal også kjøpe inn tisselaken i tilfelle det skjer igjen. For ja, lukta setter seg. Kjente duften av kattetiss av dynen jeg hadde over meg etter første vask.... Har tenkt mye på om det er UVI, så ser an den neste uken om det var kattedoen eller om hun er syk. Har vasket doen og lagt i helt ny, annen sand, og ser ut som hun elsker det og tisser kun på doen nå. Vet at katter gjør fra seg andre steder dersom kattedoen er lite renslig. Har vært litt dårlig der tidligere i tillegg til at pusen min er veldig diva. Så takk for alle svar! Ser an hvordan det blir neste uke
Minya Skrevet 16. august 2019 #7 Skrevet 16. august 2019 Bytting av sand kan faktisk være årsaken til at enkelte katter velger å tisse et annet sted, enten fordi sanden lukter feil for dem, eller fordi den føles feil mellom tærne. Men en tur til veterinæren er likevel en lur ting, bare sånn i tilfelle rottefelle. Jeg ville byttet ut dyna i alle tilfeller, for det er utrolig vanskelig å få bort alle kattetissenzymer, med mindre du vasker dyna med spesialvaskemidler, og når det allerede lukter tiss av den (selv om du ikke nødvendigvis kjenner det, lukter katten hvor den har tissa før) så kan du risikere at pus tisser der igjen bare fordi det lukter do der. 1
FluffyJuggernaut Skrevet 16. august 2019 #8 Skrevet 16. august 2019 Når en katt plutselig blir urenslig så er min erfaring at katten er syk. Så jeg ville bestilt time hos vetrinær.
Mia00 Skrevet 17. august 2019 Forfatter #9 Skrevet 17. august 2019 Takk. Som sagt skal jeg se det an neste uke. Har heldigvis ordnet seg hittil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå