AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Er det juridisk korrekt at en person skriver et dokument hvor det står at han testamenterer bort alt sitt innbo til to av barna sine og at det skal gjelde fom underskriftsdato? De to andre barna har allerede fått mer enn sin andel av arven, og et av de to barna prøver å ta over alt innboet i tillegg. Er det da nok at forelderen har skrevet et slikt dokument/testament hvor det tydelig står at innboet skal tilfalle to av barna, og er underskrevet av to myndige vitner? Problemet er at forelderen har inngått rettsforlik med det ene barnet, hvor det står at alt innbo som er igjen i boligen innen en viss dato, skal tilfalle eier (som er mitt søsken). Men det betyr i så fall at jeg og mitt andre søsken ikke får noen arv....forelderen sitter i uskiftet bo med innboet, særeie fra min far. Da er vel er rettsforliket ugyldig når det gjelder delen om innboet, siden det går utover en tredjepart som ikke var del av rettsforliket. Anonymkode: 9e366...fc1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Man må gi bort gaver mens man lever, testament gjelder fra man er død. Men resten av dette... Her må dere nesten ta kontakt med en advokat ang. uskifteboet, kanskje det er best å skifte hele boet? Snakk med en advokat. Anonymkode: d58d4...949
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #3 Skrevet 15. august 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: ..forelderen sitter i uskiftet bo med innboet, Anonymkode: 9e366...fc1 Når man sitter i uskiftet bo har man ikke lov til å selge, eller gi gaver, som forringer boets verdi. Ut over dette er livsdisposisjon (å fordele arv mens man er i live) lov, men ikke hvis det går ut over pliktdelsarven. Det virker som om det er gjort mye galt her, og dette er advokatmat. Anonymkode: af464...909 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #4 Skrevet 15. august 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ut over dette er livsdisposisjon (å fordele arv mens man er i live) lov, men ikke hvis det går ut over pliktdelsarven. Man kan fordele eiendelene sine akkurat som man vil i levende live. Det har ingenting med pliktdelsarv å gjøre. Anonymkode: 44e51...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #5 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man kan fordele eiendelene sine akkurat som man vil i levende live. Det har ingenting med pliktdelsarv å gjøre. Anonymkode: 44e51...ef1 Egne eiendeler ja, men ikke boet i sin helhet (slik som beskrevet i startinnlegget) når man sitter i uskiftet bo. Anonymkode: af464...909 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #6 Skrevet 16. august 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Egne eiendeler ja, men ikke boet i sin helhet (slik som beskrevet i startinnlegget) når man sitter i uskiftet bo. Anonymkode: af464...909 Slik jeg forsto startinnlegget, er det snakk om innbo (møbler osv). Da er det fritt frem, så lenge det ikke er snakk om et maleri til flere 100 000 eller noe slikt, som vil nedsette verdien av arven vesentlig for øvrige arvinger (med tanke på farsarven). Men alminnelig innbo, kan man gi som gave som man vil. Anonymkode: 44e51...ef1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå