AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Hei. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan skaffe meg jobb på for eksempel Kaffebrenneriet og om noen vet hva lønna ligger på om man jobber fulltid? Jeg ser det tilbys mange ulike såkalte «barista-skoler» hvor du kan betale alt fra 3.000-12.000kr for å bli barista. Er det egentlig verdt det? MÅ man ha en slik «utdanning» for å kunne få jobb? Og vet noen for eksempel hva lønna til en daglig leder i en slik type kjede ligger på? Anonymkode: cd4de...a40 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Kjenner et par som jobber på Stockfleths, og de har får opplæring og kursing der etter at de fikk jobben. Anonymkode: d81c6...4c0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Det er (minst) to grader av utdanning/opplæring. Noen kaffebarer lærer bare de nyansatte opp til å betjene maskinene på et noenlunde greit nivå. Andre krever at du skal lære om kaffebønner, opprinnelse. Og hva man skal gjøre for å få maksimalt god kaffe utav maskinene. Jeg har vært på mange av kjede-kaffebarene. Og ser at mange såkalte "baristaer" ikke spyler ut vannet fra siste kaffen de lager. Da blir det besk og vond kaffe. Etter min erfaring (jeg har tidligere eid og drevet en kaffebar som ikke var kjede), så er kunnskapen og utførelsen til de fleste ansatte i kaffebarer i Norge alldeles begrederlig. Anonymkode: 34e64...874
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner et par som jobber på Stockfleths, og de har får opplæring og kursing der etter at de fikk jobben. Anonymkode: d81c6...4c0 Så man trenger altså ikke ha noen barista kurs eller erfaring fra før? 😀 Anonymkode: cd4de...a40
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er (minst) to grader av utdanning/opplæring. Noen kaffebarer lærer bare de nyansatte opp til å betjene maskinene på et noenlunde greit nivå. Andre krever at du skal lære om kaffebønner, opprinnelse. Og hva man skal gjøre for å få maksimalt god kaffe utav maskinene. Jeg har vært på mange av kjede-kaffebarene. Og ser at mange såkalte "baristaer" ikke spyler ut vannet fra siste kaffen de lager. Da blir det besk og vond kaffe. Etter min erfaring (jeg har tidligere eid og drevet en kaffebar som ikke var kjede), så er kunnskapen og utførelsen til de fleste ansatte i kaffebarer i Norge alldeles begrederlig. Anonymkode: 34e64...874 Ok, men vet du noe om hvordan det funker i en ansattelsesprosess? Altså ansetter de folk uten noen form for kompetanse, for så å kurse dem (i varierende grad)? Anonymkode: cd4de...a40
Gjest Sweet Ingrid Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 Jeg tok baristakurs i utlandet, og angret ikke. Jeg fikk mye kunnskap og jeg fikk lett jobb etterpå. Jeg fikk opplæring og trening i jobben også, men ikke så detaljert som på kurs.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjenner et par som jobber på Stockfleths, og de har får opplæring og kursing der etter at de fikk jobben. Anonymkode: d81c6...4c0 Samme på Kaffebrenneriet. De som ikke har erfaring fra yrket får opplæring internt. Det tar litt tid før man får begynne "på ordentlig". Anonymkode: 3eabe...6be
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer litt på hvordan jeg kan skaffe meg jobb på for eksempel Kaffebrenneriet og om noen vet hva lønna ligger på om man jobber fulltid? Jeg ser det tilbys mange ulike såkalte «barista-skoler» hvor du kan betale alt fra 3.000-12.000kr for å bli barista. Er det egentlig verdt det? MÅ man ha en slik «utdanning» for å kunne få jobb? Og vet noen for eksempel hva lønna til en daglig leder i en slik type kjede ligger på? Anonymkode: cd4de...a40 Jeg vet at Kaffebrenneriet gir alle nyansatte kurs. Innledningsvis får man kurs der man lærer det man trenger å kunne for å jobbe i deres kaffebarer. I tillegg har de et kursprogram som går over lengre tid. Det er minstelønn i den bransjen nå, så alle skal tjene minimum 168,- i timen (litt mindre hvis man er under 20 år). De ligger nok ikke særlig høyere enn det i noen av kjedene. Vil tippe ledere ligger på rundt 400.000 i året. Anonymkode: d877b...07c
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Etter ansettelse. Jeg fikk også jobb et slik sted, men kurset jeg ble lovet fikk jeg aldri.. 😛 Anonymkode: ba68e...d46
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #10 Skrevet 15. august 2019 Er veldig mange daglige ledere på kaffebarer som har absolutt 0% lidenskap eller kunnskap om kaffe, så mange kjeder har veldig middelmådige opplæringsrutiner. Andre steder har interne kurs med diplomutdeling. Har jobbet som barista i 6 år, og vil si at 90% av de som ansettes har aldri brukt en espressomaskin før. Lønna lå på 130 når jeg begynte, men er oppe i 160 nå. Jeg hadde bare betalt for et kurs dersom du er lidenskapelig interessert i kaffe, og ønsker en karriere innenfor nisje-kafeene. Hvis du bare vil ha en deltidsjobb er det ikke vits. Anonymkode: 01bfa...48a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2019 #11 Skrevet 16. august 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er veldig mange daglige ledere på kaffebarer som har absolutt 0% lidenskap eller kunnskap om kaffe, så mange kjeder har veldig middelmådige opplæringsrutiner. Andre steder har interne kurs med diplomutdeling. Har jobbet som barista i 6 år, og vil si at 90% av de som ansettes har aldri brukt en espressomaskin før. Lønna lå på 130 når jeg begynte, men er oppe i 160 nå. Jeg hadde bare betalt for et kurs dersom du er lidenskapelig interessert i kaffe, og ønsker en karriere innenfor nisje-kafeene. Hvis du bare vil ha en deltidsjobb er det ikke vits. Anonymkode: 01bfa...48a Dette var ganske kjipt å lese. Jeg har ingen utdanning, men får 197 kroner timen der jeg jobber nå og jeg syntes egentlig det er litt i minste laget :P Når det er sagt: jeg var på et intervju til en kafé (ikke i en kjede), og jeg nevnte at jeg ikke har erfaring fra før i søknaden. Da intervjuet var ferdig ville han som intervjuet meg at jeg skulle lage en cappuccino for han på maskinen. Jeg hadde NULL peiling på hva jeg skulle gjøre, men han ville så absolutt at jeg skulle prøve. Det gikk ikke bra for å si det sånn. Er det slik det funker hos kjedene også? Eller er man enig om at man får opplæring etter at man har fått jobben? TS Anonymkode: cd4de...a40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå