Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tin tin
Skrevet

Har ikke noe link til det men det var noe jeg hørte i forbifarten på radioen som et forslag...

Hva syns dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg er helt riktig! Jeg er utdannet førskolelærer, og vi snakket om disse tingene med de største på gruppen (dvs 5 og 6 åringene) i de 10 årene jeg jobbet i batnehage. Det er veldig viktig at de vet hva som kan skje og at det er lov til å si nei om noe ikke føles riktig!! Og at de vet litt om forskjellen på gode berøringer og de som ikke er det.

Som voksne vet vi jo at slike ting dessverre skjer, og da synes jeg det er riktig å gi barna et "forsprang" slik at de vet hva de bør gjøre. Tenk bare på alle de barna som er utsatt for incest, og som trues til ikke å si noe. Da kan det hjelpe at de vet at slike ting er den voksnes feil ikke deres, og at de alltid skal fortelle hva som har skjedd til en annen voksen.

Skrevet
Det synes jeg er helt riktig!  Jeg er utdannet førskolelærer, og vi snakket om disse tingene med de største på gruppen (dvs 5 og 6 åringene) i de 10 årene jeg jobbet i batnehage.  Det er veldig viktig at de vet hva som kan skje og at det er lov til å si nei om noe ikke føles riktig!!  Og at de vet litt om forskjellen på gode berøringer og de som ikke er det.

Som voksne vet vi jo at slike ting dessverre skjer, og da synes jeg det er riktig å gi barna et "forsprang" slik at de vet hva de bør gjøre.   Tenk bare på alle de barna som er utsatt for incest, og som trues til ikke å si noe.  Da kan det hjelpe at de vet at slike ting er den voksnes feil ikke deres, og at de alltid skal fortelle hva som har skjedd til en annen voksen.

Dette høres fornuftig ut syns jeg. Men samtidig lurer jeg på hvordan man klarer å snakke om slikt på barna's premisser. Man skal jo ikke skremme dem, eller på noen som helst måte sette griller i hodene deres. Samtidig som det er viktig at de skjønner... En vanskelig balansegang som jeg ikke helt forstår hvordan man får til...

Skrevet

Det går ganske greit egentlig, om en bruker fornuften. Det finnes også hefter og opplegg som en kan bruke for å få tips :-)

Det stopper jo heller ikke bare incest, men overgrep i det hele tatt!

Vi fikk tilbakemelding fra en mor som kunne fortelle at datteren hadde fortalt om en nabo som hadde gjort ting hun ikke likte. Nå var det ikke overgrep (heldigvis), men moren var kjempefornøyd med at datteren var blitt selektiv i forhold til hvordan voksne oppførte seg.

Skrevet

Synes egentlig dete er foreldres ansvar. Men man kan godt ha det litt hvis man lærer om kroppen og slikt.

Skrevet

Greit nok at det er foreldrenes ansvar, men hva om det er de som forbryter seg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Man må vel ikke akkurat fortelle i detalj om hva slags fryktelige ting som kan skje vel? Går det ikke an å si noe om at voksne koser og klemmer og tar på, som ikke barnet liker at noen gjør, bli dasket på rumpa eller kløpet i armen osv osv. Hovedsak er vel at barn forstår at det finnes grenser for alle!

En gjeng barnepedagoger har vel kompetanse til å vite rett fremgangsmåte?

Skrevet
Greit nok at det er foreldrenes ansvar' date=' men hva om det er de som forbryter seg?[/quote']

Begge to forbryter seg?

Ja, det er klart at det kan skej. Men det kan også skje i barnehagen. Og det kan skje selv om barnet på 6 år lærer om det på skolen.

Skrevet

melk sa:

"Begge to forbryter seg?"

Nei,men tenk deg at far (eller mor ) forbryter seg, tror du barnet vil klare å si det til den andre? Det vil antagelig bli ganske så tøft! Da er det godt å vite at det er galt og at en bør si det til en eller annen voksen!

Gjest sa:"Man må vel ikke akkurat fortelle i detalj om hva slags fryktelige ting som kan skje vel?"

Selvsagt er det ikke nødvendig med alle detaljer :-? Men, det er viktig at barna vet hva som er greit og hva som ikke er det, synes nå jeg ihvertfall!

Skrevet
melk sa:

"Begge to forbryter seg?"

Nei,men tenk deg at far (eller mor ) forbryter seg, tror du barnet vil klare å si det til den andre? Det vil antagelig bli ganske så tøft! Da er det godt å vite at det er galt og at en bør si det til en eller annen voksen!

Barn er lette å lure og lettpåvirkelige. De er lojale. Og jeg vet ikke om det blir så mye lettere å forklare det til den andre. De færreste barn har TO foreldre som forbryter seg

Fremdeles mener jeg at foreldre i hovedsak bør lære barn at dette er galt, fremfor en lærer stående foran 30 elever. Alt for mange foreldre mener at de ikke trenger å lære barn ting fordi det er skolens ansvar.

Og hva med de barna som blir misbrukt FØR de begynner på skolen?

Som sagt; jeg er ikke imot at man snakker litt om det på skolen. Men hvis det skulle bli en større del av undervisningen i 1. klasse, så ønsker jeg ikke det. Tror mange da begynner å rope ulv ulv.

Husker selv vi lærte masse om kidnappere, så vi trodde vi så kidnappere nesten daglig. Håper ikke barn lærer om misbruk slik at de ser misbrukere daglig, der dette ikke er tilfelle...

Skrevet

Melk sa:

"Fremdeles mener jeg at foreldre i hovedsak bør lære barn at dette er galt, fremfor en lærer stående foran 30 elever."

Greit nok det, men om 1 barn kan få hjelp av at skolen/barnehagen forteller det så synes jeg faktisk det er bryet verdt! (Og jeg har aldri nevnt at begge forbryter seg, men hva tror du barnet føler om en av dem gjør det???)

Melk sa:

"Og hva med de barna som blir misbrukt FØR de begynner på skolen?"

Nemlig! Derfor startet vi med info'en i barnehagen :-)

Skrevet
Melk sa:

"Fremdeles mener jeg at foreldre i hovedsak bør lære barn at dette er galt, fremfor en lærer stående foran 30 elever."

Greit nok det, men om 1 barn kan få hjelp av at skolen/barnehagen forteller det så synes jeg faktisk det er bryet verdt! (Og jeg har aldri nevnt at begge forbryter seg, men hva tror du barnet føler om en av dem gjør det???)

Melk sa:

"Og hva med de barna som blir misbrukt FØR de begynner på skolen?"

Nemlig! Derfor startet vi med info'en i barnehagen :-)

Før jeg diskuterer videre hadde det vært fint med en link, så jeg vet mer om hva det faktisk dreier seg om.

Skrevet

Beste kommentaren hittil :sjarmor: , men som du ser i starten av tråden: det ble sagt på radioen (vet ikke om trådstarter har en link?)

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror det kan være bra med informasjon så tidlig, fordi det da hadde blitt oppdaget flere overgrep samtidig som det nok hadde avverget overgrep i tillegg.

Men kanskje det kunne vært lurt med mer fokus på bevisstgjøring av at man "eier" sin egen kropp i stedet for detaljer om hva som kan skje?

Jeg aner ikke hva slags opplegg som har vært prøvd, bare gjør meg noen tanker rundt tema.

Skrevet

Takk skal du ha Tante Fiolett:

"Men kanskje det kunne vært lurt med mer fokus på bevisstgjøring av at man "eier" sin egen kropp i stedet for detaljer om hva som kan skje?"

Dette var nemlig det vi gjorde i barnehagen :P Det er viktig at barna vet at de bestemmer over sin egen kropp. Hva som kan skje finner de fort nok ut andre steder.

Skrevet

Det stopper jo heller ikke bare incest, men overgrep i det hele tatt!

.

Stopper og stopper fru Blom...

Gjest tin tin
Skrevet

Desverre har jeg ingen link. Men jeg hørte det som sakt i forbifarten på radioen: At incest de skulle informere barna om incest alerede i første klasse på skolen.

Jeg ble litt bekymret når jeg hørte det. Med tenke på hvor god fantasi barn har og "Bjugn saken" osv.

Vi hadde også en sak der noen var hentet i en hvit bil og blitt fotografert naken på en av de skolene der jeg har gått... Vi gikk å så etter hvite biler (de er det mange av) Så sprang vi for harde livet ut i skauen hvær gang det dukket opp en...

Det første jeg tenkte da jeg hørte dette var jo : Hvorfor satte de seg i bilen??

Jeg hadde streng beskjed hjemmefra at jeg ikke skulle bli med NOEN hjem.

Jeg viste også at klærne skulle beholdes på... :flekke:

:roll: Jeg syns det er viktig at barn lærer seg hvordan de skal forholde seg til fremmede og at de alltid kan komme med problemer til voksne- Og at det er greit å protestere på ting de ikke liker!

Men å forklare i detalj om incest syns jeg er litt for tidlig ....

Skrevet

Slettet. Hege (admin)

Gjest Gjesta
Skrevet

Ethvert incestoffer, eller offer for barnemishandling, sier at de skulle øsnke at noen hadde fortalt dem at det de ble utsatt for var forferdelig galt.

Bevisstgjøring av barn, og det å innarbeide et kontroll-forhold til egen kropp, tror jeg er viktig.

Å lære barn at det er barnet selv som skal sette egne grenser for alle typer berøring tror jeg kan være alfa omega. Det er så store mørketall når det gjelder alle typer barnemishandling, og jeg tror vi gjør barna våre en bjørnetjeneste ved ikke å informere dem.

Så er et naturligvis opptil de (oss) som arbeider med barn å finne et lurt sted å legge lista.

Mine barn har hele tiden blitt fortalt at ingen, ingen kan kose på dem, klemme, eller ta på dem om de ikke har lyst selv. Ikke mamma og pappa, mormor eller gamle tanter heller. Og vi voksne bør lære oss å tolke barnas signaler. Kommentarer som "skal ikke gamle tante Agda får en kos?" er overgrep i seg selv, om barnet ikke selv vil kose gamla.

Gjest anonym nå
Skrevet

Jeg skulle gjerne ha hørt noe om dette i første klasse, for da hadde jeg kanskje forstått hva som skjedde med meg og at det ikke var min feil........ men det begynte jo før jeg begynte på skolen da.............

Det hjelper ikke å fortelle den andre forelderen om det så lenge hun ikke vil høre og mener at du har for livlig fantasi.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...