AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Hei. Min bankdame er på ferie, så jeg ble satt i kontakt med en annen mann for å få lån. Dette skulle vise seg å være et problem. Selv med min far som medlånetaker. Her er tallene; Egenkapital (dersom jeg får solgt nåværende leilighet til prisantydning): 2 250 000 kr. Inntekt: 341 000 kr brutto. Ønsket lån: 2-300 000. Det er til selve innskuddet. Så kommer fellesgjelden i tillegg som banken tar med i beregningen. Det er jo variabelt ut fra hvilken leilighet/rekkehus, men typisk er rundt 900 000 kr. Noe som utgjør totalpris på boligen rundt 3 200 000/3 400 000 kr. Skal også sies at jeg kjøpte ny bolig for bare noen måneder siden. Da hadde jeg bare 250 000 i inntekt, 1 200 000 mindre i egenkapital og lånet fra banken var på 435 000 kr. Totalprisen på boligen var 2 600 000 kr. Da var min far medlånetaker. Så nå, hvor jeg ber om MINDRE i lån, har høyere egenkapital og 98 000 kr mer i året så er det altså et problem? Jeg forstår det ikke og håper det er gjort en feil. Venter på at min bank-kontakt skal komme tilbake fra ferie, men hører her om noen har peiling på dette. Jeg er ikke god på slikt, men all logikk tilsier jo at dette skal gå? Grunnen til at jeg selger så fort er fordi jeg kjøpte det jeg hadde råd til, men ikke det jeg virkelig hadde behov for. Nå har det blitt endring i økonomien på grunn av forsikring jeg har fått utbetalt og ønsker å ordne meg passende bolig. Jeg er for øvrig en kunde uten en eneste anmerkning i banken. Per nå har jeg ikke lån i det hele tatt da jeg betalte ut de 435 000 så fort jeg fikk inn penger på konto. Har også hatt et lån før det som jeg hadde før jeg ble syk og fikk inntekten min halvert. Måtte jo da selge fordi jeg ikke hadde råd til boligen, men nå har det ordnet seg igjen, selv om jeg ikke har en inntekt å skryte av akkurat. Egenkapitalen min derimot er ganske sterk tatt i betraktning at jeg er under 30 år. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Første gang lånte du 435 000 og hadde kausjonist, nå vil du låne (inkludert fellesgjeld) 1 200 000 og har ikke kausjonist? Anonymkode: 074d9...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Første gang lånte du 435 000 og hadde kausjonist, nå vil du låne (inkludert fellesgjeld) 1 200 000 og har ikke kausjonist? Anonymkode: 074d9...3d2 Jeg hadde medlånetaker. Jo jeg har mulighet til å ha han som medlånetaker nå også. Inkludert fellesgjeld så lånte jeg 435 000 + 909 000 i fellesgjeld. Altså 1 344 000 inkludert fellesgjeld. Altså mer enn jeg trenger nå. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min bankdame er på ferie, så jeg ble satt i kontakt med en annen mann for å få lån. Dette skulle vise seg å være et problem. Selv med min far som medlånetaker. Her er tallene; Egenkapital (dersom jeg får solgt nåværende leilighet til prisantydning): 2 250 000 kr. Inntekt: 341 000 kr brutto. Ønsket lån: 2-300 000. Det er til selve innskuddet. Så kommer fellesgjelden i tillegg som banken tar med i beregningen. Det er jo variabelt ut fra hvilken leilighet/rekkehus, men typisk er rundt 900 000 kr. Noe som utgjør totalpris på boligen rundt 3 200 000/3 400 000 kr. Skal også sies at jeg kjøpte ny bolig for bare noen måneder siden. Da hadde jeg bare 250 000 i inntekt, 1 200 000 mindre i egenkapital og lånet fra banken var på 435 000 kr. Totalprisen på boligen var 2 600 000 kr. Da var min far medlånetaker. Så nå, hvor jeg ber om MINDRE i lån, har høyere egenkapital og 98 000 kr mer i året så er det altså et problem? Jeg forstår det ikke og håper det er gjort en feil. Venter på at min bank-kontakt skal komme tilbake fra ferie, men hører her om noen har peiling på dette. Jeg er ikke god på slikt, men all logikk tilsier jo at dette skal gå? Grunnen til at jeg selger så fort er fordi jeg kjøpte det jeg hadde råd til, men ikke det jeg virkelig hadde behov for. Nå har det blitt endring i økonomien på grunn av forsikring jeg har fått utbetalt og ønsker å ordne meg passende bolig. Jeg er for øvrig en kunde uten en eneste anmerkning i banken. Per nå har jeg ikke lån i det hele tatt da jeg betalte ut de 435 000 så fort jeg fikk inn penger på konto. Har også hatt et lån før det som jeg hadde før jeg ble syk og fikk inntekten min halvert. Måtte jo da selge fordi jeg ikke hadde råd til boligen, men nå har det ordnet seg igjen, selv om jeg ikke har en inntekt å skryte av akkurat. Egenkapitalen min derimot er ganske sterk tatt i betraktning at jeg er under 30 år. Anonymkode: 65a15...fb9 Her er to åpenbare ting banken kan ha tatt hensyn til. Det ene er at vi 1. Juli fikk ett gjeldsregister. Har su kredittlån, kort eller annen usikret gjeld? Det andre er at du ved salg, etter å ha eid i mindre enn ett år, skal skatte av gevinsten av noligsalget. Begge deler må banken ta inn i sitt regnestykke. Han som ikke kjenner deg, kan og tenke annerledes enn hun som har hatt deg tidligere. Anonymkode: 6fec7...e61 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her er to åpenbare ting banken kan ha tatt hensyn til. Det ene er at vi 1. Juli fikk ett gjeldsregister. Har su kredittlån, kort eller annen usikret gjeld? Det andre er at du ved salg, etter å ha eid i mindre enn ett år, skal skatte av gevinsten av noligsalget. Begge deler må banken ta inn i sitt regnestykke. Han som ikke kjenner deg, kan og tenke annerledes enn hun som har hatt deg tidligere. Anonymkode: 6fec7...e61 Jeg har ikke noen øvrig gjeld nei. Kun et lite studielån, men det er fryst da det skal slettes i forbindelse med innvilging av uføretrygd. Så ved forrige lån ble ikke dette tatt med i beregning. Jeg er klar over at jeg må skatte av overskuddet, men her er målet å få det jeg gav for den. Den blir lagt ut for 10 000 mer enn jeg gav (jeg betalte noe over prisantydning). Ja, jeg har også tenkt at det går på at han ikke kjenner meg. Anonymkode: 65a15...fb9
Jytte Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noen øvrig gjeld nei. Kun et lite studielån, men det er fryst da det skal slettes i forbindelse med innvilging av uføretrygd. Så ved forrige lån ble ikke dette tatt med i beregning. Jeg er klar over at jeg må skatte av overskuddet, men her er målet å få det jeg gav for den. Den blir lagt ut for 10 000 mer enn jeg gav (jeg betalte noe over prisantydning). Ja, jeg har også tenkt at det går på at han ikke kjenner meg. Anonymkode: 65a15...fb9 Bankansatte er forskjellige, det går mye på trynefaktor og skjønn. Vent til din faste kontakt er ferdig med ferien. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke noen øvrig gjeld nei. Kun et lite studielån, men det er fryst da det skal slettes i forbindelse med innvilging av uføretrygd. Så ved forrige lån ble ikke dette tatt med i beregning. Jeg er klar over at jeg må skatte av overskuddet, men her er målet å få det jeg gav for den. Den blir lagt ut for 10 000 mer enn jeg gav (jeg betalte noe over prisantydning). Ja, jeg har også tenkt at det går på at han ikke kjenner meg. Anonymkode: 65a15...fb9 Om du har kredittkort, uten å bruke kortene så teller det ned når du skal ha lån. Derfor har vi gjeldsregister. 6 minutter siden, Jytte skrev: Bankansatte er forskjellige, det går mye på trynefaktor og skjønn. Vent til din faste kontakt er ferdig med ferien. Tror du på det du skriver selv her? Alle bankansatte har nemlig andre de forhører seg med, før de gir lån. Ingen av dem har behov for å se fjeset på den som skal ha lånet. Så den typen kommentarer sier mer om deg enn om dem i banken. Anonymkode: 6fec7...e61 6
Jytte Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: n du har kredittkort, uten å bruke kortene så teller det ned når du skal ha lån. Derfor har vi gjeldsregister. Tror du på det du skriver selv her? Alle bankansatte har nemlig andre de forhører seg med, før de gir lån. Ingen av dem har behov for å se fjeset på den som skal ha lånet. Så den typen kommentarer sier mer om deg enn om dem i banken. Anonymkode: 6fec7...e61 Javel? Jeg fikk innvilget boliglån, men saksbehandler sa at hun måtte snakke med banksjefen først. Jeg hadde beviselig lav betalingsevne men sterk betalingsvilje. Snakk for deg selv vesle frøken nesevis. Endret 14. august 2019 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har kredittkort, uten å bruke kortene så teller det ned når du skal ha lån. Derfor har vi gjeldsregister. Tror du på det du skriver selv her? Alle bankansatte har nemlig andre de forhører seg med, før de gir lån. Ingen av dem har behov for å se fjeset på den som skal ha lånet. Så den typen kommentarer sier mer om deg enn om dem i banken. Anonymkode: 6fec7...e61 Dette er ikke helt sant. Joda, det er møter om lånebevilgninger, men det er mye skjønnsbehandling. Det baseres på økonomi OG personlig erfaring. Og det er BRA). Vent på at din faste bankrådgiver er tilbake fra ferie, det er også mitt råd. Mvh, Lånerådgiver. Anonymkode: 0f9c6...bc8 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har kredittkort, uten å bruke kortene så teller det ned når du skal ha lån. Derfor har vi gjeldsregister. Anonymkode: 6fec7...e61 Har ikke kredittkort nei. Og jeg tror det ligger noe i det Jytte sier. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke helt sant. Joda, det er møter om lånebevilgninger, men det er mye skjønnsbehandling. Det baseres på økonomi OG personlig erfaring. Og det er BRA). Vent på at din faste bankrådgiver er tilbake fra ferie, det er også mitt råd. Mvh, Lånerådgiver. Anonymkode: 0f9c6...bc8 Ja, jeg får gjøre det. For en stressende tid dette er altså. 😛 De 200 000 er liksom det som skiller om jeg får en leilighet eller et rekkehus. Og jeg har da virkelig betalingsevne til det. 😛 Anonymkode: 65a15...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 Det blir vanskelig for oss her på KG å si om banken har tatt feil eller ikke. Vi vet ikke hvilke kriterier og regler for hva den banken har. Du får heller vente til din bankkontakt er tilbake. Anonymkode: 43625...fb7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #12 Skrevet 15. august 2019 Fikk svar fra bankdamen i dag og hun sa avgjørelsen er riktig. Jeg er så forbanna. Det er på grunn av forsikringsselskapet i samme selskap at jeg er i den situasjonen at jeg kjøpte denne dårlige leiligheten. For de anklagde meg for noe som ikke stemte og sa opp hele forsikringen. Jeg skrev en klage på dette, men regnet med jeg var sjanseløs mot et slikt stort selskap og stod dessuten uten bolig så jeg kunne ikke vente med å kjøpe. Kjøpte dermed det beste jeg hadde råd til. Så fikk jeg da medhold på klagen og fikk utbetalt forsikringssummen. Da hadde jeg allerede kjøpt. Og for å ivareta egen psykiske helse og andre forhold i livet mitt så måtte jeg da selge leiligheten etter kort tid. Har slitt nok som det er med å bo her. Hadde ikke de gjort feil i utgangspunktet så hadde jeg hatt pengene til å kjøpe rett bolig med en gang. Med det første unntaket de gjorde for at jeg skulle komme meg inn på boligmarkedet. Nå taper jeg også penger på å selge så fort (megler på 60 000 og dersom jeg ikke får det samme jeg gav for den). Også kommer de her og kan ikke gjøre et "unntak" for å gjøre opp for seg at DE gjorde en slik grov og anklagende feil. De kan ikke gjøre et unntak som har langt mindre risiko enn det unntaket de gjorde for noen få måneder siden. Det er helt bak mål og jeg kjenner jeg rister av forbannelse. Må vel starte prosessen med å søke i andre banker nå. Men det er NÅ jeg trenger å få lån for det er nå det er høysesong på boligmarkedet. Jeg er rystet av den dårlige behandlingen. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #13 Skrevet 15. august 2019 husk også at ved mellomfinansiering så tar banken høyde for at gammel bolig blir solgt ett stykke under verdivurderingen, og dem tar også med meglerutgifter og slikt. I min bank så sjekket jeg opp det, og med helt ny prisvurdering, så sa banken at dem trakk fra rundt 200 000 på antatt egenkapital etter salg, som sikkerhet i tilfelle boligen ble solgt til lavere pris. Anonymkode: 337d2...344 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #14 Skrevet 15. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: husk også at ved mellomfinansiering så tar banken høyde for at gammel bolig blir solgt ett stykke under verdivurderingen, og dem tar også med meglerutgifter og slikt. I min bank så sjekket jeg opp det, og med helt ny prisvurdering, så sa banken at dem trakk fra rundt 200 000 på antatt egenkapital etter salg, som sikkerhet i tilfelle boligen ble solgt til lavere pris. Anonymkode: 337d2...344 Ja, men det er ikke mellomfinansiering jeg skal ha. Det får jeg ikke. Jeg selger forhåpentligvis i neste uke, og forutsatt at jeg får den solgt til prisantydning så har jeg da 2 250 000 i egenkapital.. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #15 Skrevet 15. august 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min bankdame er på ferie, så jeg ble satt i kontakt med en annen mann for å få lån. Dette skulle vise seg å være et problem. Selv med min far som medlånetaker. Her er tallene; Egenkapital (dersom jeg får solgt nåværende leilighet til prisantydning): 2 250 000 kr. Inntekt: 341 000 kr brutto. Ønsket lån: 2-300 000. Det er til selve innskuddet. Så kommer fellesgjelden i tillegg som banken tar med i beregningen. Det er jo variabelt ut fra hvilken leilighet/rekkehus, men typisk er rundt 900 000 kr. Noe som utgjør totalpris på boligen rundt 3 200 000/3 400 000 kr. Skal også sies at jeg kjøpte ny bolig for bare noen måneder siden. Da hadde jeg bare 250 000 i inntekt, 1 200 000 mindre i egenkapital og lånet fra banken var på 435 000 kr. Totalprisen på boligen var 2 600 000 kr. Da var min far medlånetaker. Så nå, hvor jeg ber om MINDRE i lån, har høyere egenkapital og 98 000 kr mer i året så er det altså et problem? Jeg forstår det ikke og håper det er gjort en feil. Venter på at min bank-kontakt skal komme tilbake fra ferie, men hører her om noen har peiling på dette. Jeg er ikke god på slikt, men all logikk tilsier jo at dette skal gå? Grunnen til at jeg selger så fort er fordi jeg kjøpte det jeg hadde råd til, men ikke det jeg virkelig hadde behov for. Nå har det blitt endring i økonomien på grunn av forsikring jeg har fått utbetalt og ønsker å ordne meg passende bolig. Jeg er for øvrig en kunde uten en eneste anmerkning i banken. Per nå har jeg ikke lån i det hele tatt da jeg betalte ut de 435 000 så fort jeg fikk inn penger på konto. Har også hatt et lån før det som jeg hadde før jeg ble syk og fikk inntekten min halvert. Måtte jo da selge fordi jeg ikke hadde råd til boligen, men nå har det ordnet seg igjen, selv om jeg ikke har en inntekt å skryte av akkurat. Egenkapitalen min derimot er ganske sterk tatt i betraktning at jeg er under 30 år. Anonymkode: 65a15...fb9 Er boligen med prisantydning 2 250 000 helt uten lån? - hvis den ikke er det, så vil din egenkapital være den summen du har tilbake etter at beløpet du får solgt leiligheten, minus det beløpet du har i utestående lån på leiligheten. Er det leiligheten du sier du kjøpte for bare noen måneder siden som skal selges? Det er noe med regnestykket ditt, hvor du sier du har hatt en fortjeneste og økning i egenkapital på 1.2 millioner kroner på noen få måneder, som ikke høres riktig ut. Anonymkode: e155b...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #16 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er boligen med prisantydning 2 250 000 helt uten lån? - hvis den ikke er det, så vil din egenkapital være den summen du har tilbake etter at beløpet du får solgt leiligheten, minus det beløpet du har i utestående lån på leiligheten. Er det leiligheten du sier du kjøpte for bare noen måneder siden som skal selges? Det er noe med regnestykket ditt, hvor du sier du har hatt en fortjeneste og økning i egenkapital på 1.2 millioner kroner på noen få måneder, som ikke høres riktig ut. Anonymkode: e155b...2e6 Kan du ikke lese hele tråden, så slipper du å komme slik å dumme deg ut? Anonymkode: 0da03...6d3 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #17 Skrevet 15. august 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er boligen med prisantydning 2 250 000 helt uten lån? - hvis den ikke er det, så vil din egenkapital være den summen du har tilbake etter at beløpet du får solgt leiligheten, minus det beløpet du har i utestående lån på leiligheten. Er det leiligheten du sier du kjøpte for bare noen måneder siden som skal selges? Det er noe med regnestykket ditt, hvor du sier du har hatt en fortjeneste og økning i egenkapital på 1.2 millioner kroner på noen få måneder, som ikke høres riktig ut. Anonymkode: e155b...2e6 Leiligheten legges ut for 1 780 000 kr. I tillegg har jeg nesten 600 000 på konto. Jeg har ikke lån på leiligheten. Som sagt vil jeg sitte igjen med 2 250 000 kr etter megler er trekt fra hvis jeg får leilighet solgt til prisantydning. Jeg har mottatt et forsikringsbeløp på grunn av sykdom. I tillegg til et månedlig forsikringsbeløp som da gir meg økt årsinntekt. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #18 Skrevet 15. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fikk svar fra bankdamen i dag og hun sa avgjørelsen er riktig. Jeg er så forbanna. Det er på grunn av forsikringsselskapet i samme selskap at jeg er i den situasjonen at jeg kjøpte denne dårlige leiligheten. For de anklagde meg for noe som ikke stemte og sa opp hele forsikringen. Jeg skrev en klage på dette, men regnet med jeg var sjanseløs mot et slikt stort selskap og stod dessuten uten bolig så jeg kunne ikke vente med å kjøpe. Kjøpte dermed det beste jeg hadde råd til. Så fikk jeg da medhold på klagen og fikk utbetalt forsikringssummen. Da hadde jeg allerede kjøpt. Og for å ivareta egen psykiske helse og andre forhold i livet mitt så måtte jeg da selge leiligheten etter kort tid. Har slitt nok som det er med å bo her. Hadde ikke de gjort feil i utgangspunktet så hadde jeg hatt pengene til å kjøpe rett bolig med en gang. Med det første unntaket de gjorde for at jeg skulle komme meg inn på boligmarkedet. Nå taper jeg også penger på å selge så fort (megler på 60 000 og dersom jeg ikke får det samme jeg gav for den). Også kommer de her og kan ikke gjøre et "unntak" for å gjøre opp for seg at DE gjorde en slik grov og anklagende feil. De kan ikke gjøre et unntak som har langt mindre risiko enn det unntaket de gjorde for noen få måneder siden. Det er helt bak mål og jeg kjenner jeg rister av forbannelse. Må vel starte prosessen med å søke i andre banker nå. Men det er NÅ jeg trenger å få lån for det er nå det er høysesong på boligmarkedet. Jeg er rystet av den dårlige behandlingen. Anonymkode: 65a15...fb9 Ja, se der. Her kom det flere opplysninger som vi umulig kunne ta høyde for når du la ut HI ditt. Anonymkode: 43625...fb7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #19 Skrevet 15. august 2019 Nå har jeg fått et møte i banken hvor bankdamen også tar med seg sin leder. Jeg tviler på at det er fordi de ønsker å komme til en løsning, men for å komme med mange dårlige grunner til at jeg fikk lån med verre utgangspunkt for noen måneder siden og ikke får det nå. Blir helt nedtrykt av dette her. Er syk nok som det er og trenger bare hjelp til å få en grei plass å bo. Anonymkode: 65a15...fb9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #20 Skrevet 15. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, se der. Her kom det flere opplysninger som vi umulig kunne ta høyde for når du la ut HI ditt. Anonymkode: 43625...fb7 Hvilken betydning hadde det for dere å vite hva pengene kom av og hvorfor jeg vil selge så fort? Det endrer ikke på regnestykket og fraværet av logikk. Anonymkode: 65a15...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå