Mir22 Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 1. Er det mulig å ta vg1 på nytt hvis man har fått bestått vg1 men har vært alvorlig psykisk syk og har dokumentasjon? 2. Rådgiveren min sa at det går ikke å ta vg1 på nytt. Er det mulig å klage og hvem skal man klage til?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Jeg var alvorlig psykisk syk mens jeg gikk vg1 på tre linjer. Droppet ut av alle tre. Har god dokumentasjon, men dokumentasjonen hjelper ikke dessverre. Selv ikke en uttalelse fra PPT kan hjelpe deg med å få tatt året om igjen. Du kan gå vg1 på nytt, men da må du gå på en annen linje. Når du har droppet ut av en linje, uansett om du gikk vg1, vg2 eller vg3, mister du automatisk retten til å gå den linja på nytt. Da må du søke på en annen linje. Siden du har bestått vg1 på en linje, har du tre valg: 1. Du kan ta hele året om igjen som privatist, enten nå og begynne på vg2 senere, eller begynne på vg2 og ta fagene opp som privatist senere. 2. Du kan godta karakterene dine og begynne på vg2, og droppe å ta dem opp som privatist senere. 3. Du kan begynne på vg1 på en ny linje. Men da kan du støte på et nytt problem: Elever som har karakterer fra studiespesialiserende og begynner på en yrkesfaglig linje, får automatisk alle de beståtte fagene sine godkjent. Da får du kun ta programfagene for linja du velger, du kan ikke ta fellesfagene (norsk, matte, gym osv.) om igjen. Har du karakterer fra én yrkesfaglig linje og bytter til en annen, er det akkurat det samme. Fellesfagene dine står, og du får kun ta programfagene til den nye linja. Går du fra en yrkesfaglig linje til studiespesialiserende derimot, så er det andre boller. Da må du ta alle fagene på vg1 på nytt for å kunne begynne på vg2. Anonymkode: 7b82c...ec6 1
Mir22 Skrevet 14. august 2019 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var alvorlig psykisk syk mens jeg gikk vg1 på tre linjer. Droppet ut av alle tre. Har god dokumentasjon, men dokumentasjonen hjelper ikke dessverre. Selv ikke en uttalelse fra PPT kan hjelpe deg med å få tatt året om igjen. Du kan gå vg1 på nytt, men da må du gå på en annen linje. Når du har droppet ut av en linje, uansett om du gikk vg1, vg2 eller vg3, mister du automatisk retten til å gå den linja på nytt. Da må du søke på en annen linje. Siden du har bestått vg1 på en linje, har du tre valg: 1. Du kan ta hele året om igjen som privatist, enten nå og begynne på vg2 senere, eller begynne på vg2 og ta fagene opp som privatist senere. 2. Du kan godta karakterene dine og begynne på vg2, og droppe å ta dem opp som privatist senere. 3. Du kan begynne på vg1 på en ny linje. Men da kan du støte på et nytt problem: Elever som har karakterer fra studiespesialiserende og begynner på en yrkesfaglig linje, får automatisk alle de beståtte fagene sine godkjent. Da får du kun ta programfagene for linja du velger, du kan ikke ta fellesfagene (norsk, matte, gym osv.) om igjen. Har du karakterer fra én yrkesfaglig linje og bytter til en annen, er det akkurat det samme. Fellesfagene dine står, og du får kun ta programfagene til den nye linja. Går du fra en yrkesfaglig linje til studiespesialiserende derimot, så er det andre boller. Da må du ta alle fagene på vg1 på nytt for å kunne begynne på vg2. Anonymkode: 7b82c...ec6 Hei! Hvis jeg tar friår og tar eksamener som privatist og går da vg2 og vg3 vil jeg få førstegangsvitnemål?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå