Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp begynt å studere, og er veldig usikker på hvordan jeg skal organisere notatene mine.

Planen er å møte opp i alle forelesninger, men også skrive egne sammendrag fra hvert kapittel etter jeg har lest kapitlene selv.. hvordan organiserer dere dette?

Tenkte en perm til hvert fag/ringperm med skilleark for hvert fag, men føler det blir rot i hva som er forelesningsnotater og hva som er mine egne notater! Vil gjøre dette så ryddig som mulig

Anonymkode: b7651...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også brukt perm for hvert fag, og skilleark for hvert kapittel. Og så deler jeg hvert kapittel opp i forelesningsnotater (og PPT) først, så egne notater, så seminaroppgaver. Gjerne med et farget ark mellom forelesningsnotater og mine egne notater. Synes det er veldig lett å bla opp akkurat det jeg trenger da.

Anonymkode: 24162...c6d

Skrevet

På fag med én lærebok/noen få lærebøker og hvor omtrent alt er like viktig kan strategien din ha noe for seg dersom du ønsker å ha mye på papir. Hvis faget er stort: velg en perm per fag. Større fag har gjerne flere temaer: bruk skilleark og skill mellom forelesningsnotater (per tema) og pensumnotater (per tema). Hvis faget er mindre kan det bli plass til flere fag i per perm. 

Mange studier er ikke lagt opp på en slik måte at alt pensum er like viktig. Når man har mye vitenskapelige artikler er det ikke bestandig den lengste artikkelen er den viktigste. Da er det viktigere å få med seg hva kjernen i artikkelen er, enn å notere flittig. Selv har jeg rett og slett printet ut artiklene og satt dem i perm med skilleark. Når jeg leser artiklene markerer jeg det viktigste (men OBS OBS: vær kritisk når du markerer, ellers blir hele teksten tusjet ned). I margen på artiklene har jeg notert viktige stikkord, slik at jeg lett finner fram igjen. Har også notert i margen referanser til andre artikler. F.eks: «forfatter NN sier det motsatte - hvorfor det?», eller «dette skriver også forfatter XX om». 

Noen av de mest systematiske på studiet mitt hadde også et eget excelark, med en fane per fag. De systematiserte artiklene sine der, med kolonner for forfatter, tittel, lesedato og KORT hva den handlet om. Utrolig smart, særlig hvis man vil lete fram igjen ting senere i studiet; noe man oppdager at man trenger når fagene bygger på hverandre og man også skal skrive en bachelor eller master etterhvert. Med et slik excelsystem slipper man å lete gjennom så mange tusen sider som man ellers kan risikere, og det øker sjansen for gjenfinning veldig. 

Anonymkode: 7dcce...c00

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker å bruke OneNote. Det går ikke an å søke i en perm

Anonymkode: 80ace...e4b

Gjest padawan
Skrevet

Skal man ha så omfattende notater virker det som OneNote er et ganske fornuftig valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...