AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #1 Skrevet 14. august 2019 Vi har vært på visning, og tenker kanskje å legge inn bud. Vi er litt avventende, og vil gjøre noen undersøkelser først. Det vi lurer på, er om det er noe klokkeslett som på en måte er "grensen" for når man på ettermiddag/kveld kan legge inn bud ? De fleste banker, og ihvertfall vår bank, har kundeservice tilgjengelig til langt på kveld/natt. Så da burde vel megler kunne få bekreftet at vi har lånemulighet også på ettermiddag/kveld ? Anonymkode: f6060...825
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #2 Skrevet 14. august 2019 Enda en ting for meg å tenke på. 😮 Nå må jeg kontakte banken min og høre. Hvis bud på senkvelden er ok da. Anonymkode: 57ae3...3c9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #3 Skrevet 14. august 2019 Du tvinger jo megler til å jobbe ekstra på kvelden, så det synes jeg ikke noe om. Jeg synes kl. 17 er seneste tidspunkt. Fristen bør settes til dagen etter kl. 12, så alle involverte kan kontaktes neste arbeidsdag. Anonymkode: 36215...522
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #4 Skrevet 14. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tvinger jo megler til å jobbe ekstra på kvelden, så det synes jeg ikke noe om. Jeg synes kl. 17 er seneste tidspunkt. Fristen bør settes til dagen etter kl. 12, så alle involverte kan kontaktes neste arbeidsdag. Anonymkode: 36215...522 Så man kan legge inn bud på ettermiddag, og så kan megler kontrollere finansiering dagen etter ? Hvis banken ikke kan bekrefte det f eks kl 17 ? Anonymkode: f6060...825 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #5 Skrevet 14. august 2019 Man har da finansieringsbevis? Anonymkode: 7126d...77d
ekkoet Skrevet 14. august 2019 #6 Skrevet 14. august 2019 Hvorfor har du lyst til å legge inn bud om kvelden? Hvis ikke budrunden er i gang ville jeg ventet til neste dag, ihvertfall satt fristen til neste dag.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #7 Skrevet 14. august 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man kan legge inn bud på ettermiddag, og så kan megler kontrollere finansiering dagen etter ? Hvis banken ikke kan bekrefte det f eks kl 17 ? Anonymkode: f6060...825 Ja, megler bruker som oftest å bekrefte finansieringen før budfristen, før de formidler budet til selger. Men man må ha en budfrist som gjør at folk får tid til å handle og tenke seg om. Dessuten kan jeg huske at man oppgir kontaktinfo til én spesifikk rådgiver i banken, og ikke bare navnet på banken. De bruker å ringe din rådgiver, som har full oversikt over dine avtaler, for å få bekreftelse. Den ene personen har ikke alltid mulighet til å svare, spesielt ikke på kvelden. Anonymkode: 36215...522
Splittbinders Skrevet 14. august 2019 #8 Skrevet 14. august 2019 Du kan vel i prinsippet legge inn selve budet når du vil, hvis megler er tilgjengelig vel og merke. Men budet har jo normalt en frist, og da er opp til selger hvorvidt de aksepterer den fristen du gir de. Eksempel: Du kan jo legge inn et bud klokka 20:00 en kveld med frist til 13:00 dagen etter. Eksempel to: Hvis du legger inne samme bud klokka 20:00, men med frist til feks klokka 22:00 samme kveld, ville jeg som selger avslått det budet uansett (med mindre det var veldig bra) for det vil ikke gi andre eventuelle interesserte noen reell mulighet til å komme med motbud. Også blir det jo fort litt annerledes dersom dere er langt ut i en budprosess.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #9 Skrevet 14. august 2019 Vi kjøpte en leilighet etter å ha vært på privatvisning. La inn bud om kvelden ca kl 19 med frist på ca halvannen time. Dette var helt uproblematisk. Det var ikke planlagt flere offentlige visninger og dermed ingen regler for når bud måtte legges inn. Anonymkode: b5794...525
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #10 Skrevet 14. august 2019 Dere får jo selvfølgelig finansieringsbevis fra banken i forkant. Anonymkode: 5b70b...9a0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #11 Skrevet 14. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere får jo selvfølgelig finansieringsbevis fra banken i forkant. Anonymkode: 5b70b...9a0 Vi var i banken og ba om det. Da sa de at dette ikkever noe vi trenger skriftlig. Og megler får vår rådgivers tlf.nr der. Hm.. Anonymkode: 57ae3...3c9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #12 Skrevet 14. august 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere får jo selvfølgelig finansieringsbevis fra banken i forkant. Anonymkode: 5b70b...9a0 Som man aldri skal vise til megler. Byr man 1,8 mill for en bolig, men har finansieringsbevis på 2,5 mill, så vil jo selvsagt megler forsøke å presse deg til å gi mer! Man skal ALDRI vise fram finansieringsbeviset, og ALDRI fortelle selger/megler hvor mye man kan gi. Anonymkode: cee77...caf 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #13 Skrevet 14. august 2019 Vi har finansieringsbevis, så det er i orden. Men usikker på "reglene" for budgivning, da vi aldri har vært med på dette før. Det føles som et stort steg, og vi ønsker å være sikre på alt vi lurer på først. Samtidig er vi veldig innstilt på boligen. Derfor lurte vi på om det var mulig å legge inn første budet på ettermiddag/kveld, når vi er sammen. Anonymkode: f6060...825
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #14 Skrevet 14. august 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har finansieringsbevis, så det er i orden. Men usikker på "reglene" for budgivning, da vi aldri har vært med på dette før. Det føles som et stort steg, og vi ønsker å være sikre på alt vi lurer på først. Samtidig er vi veldig innstilt på boligen. Derfor lurte vi på om det var mulig å legge inn første budet på ettermiddag/kveld, når vi er sammen. Anonymkode: f6060...825 Hvordan ser beviset ut? Hun i banken sa at summen vi kan låne er ikke noe megler bør få se uansett.. Lurer på det samme som deg, føler vi vet altfor lite til å gi bud Anonymkode: 57ae3...3c9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #15 Skrevet 14. august 2019 Selve beviset viser hva vi kan få i lån innen 85% av boligens verdi. I selve nettbanken, står det hvor mye vi totalt kan by, men at vi ved kjøp av andelsleilighet må trekke ifra fellesgjelden. F eks , hvis vi har mulighet til å by opp til 3 mill, og fellesgjelden er på 200 000, så kan vi maks gå opp til 2,8 i en budrunde (det er lånet + egenkapital). Jeg ville ikke fortalt megler hverken det ene eller det andre. Jeg tror det eneste de får vite når de ringer banken, er om det vi har bydd er innenfor vår ramme eller ikke. Er det ikke innenfor, vil budet avvises. Jeg føler det er veldig stress dette med budgivning. Det kom inn et bud på boligen vi kunne tenke oss, men med en halv times frist lot vi det bare gå. Vi ble helt stresset ut av tiden, bestemme oss for motbud, finne frem ID osv. Burde ikke vært lov med 1/2 times frist på bud. Anonymkode: f6060...825
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #16 Skrevet 14. august 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selve beviset viser hva vi kan få i lån innen 85% av boligens verdi. I selve nettbanken, står det hvor mye vi totalt kan by, men at vi ved kjøp av andelsleilighet må trekke ifra fellesgjelden. F eks , hvis vi har mulighet til å by opp til 3 mill, og fellesgjelden er på 200 000, så kan vi maks gå opp til 2,8 i en budrunde (det er lånet + egenkapital). Jeg ville ikke fortalt megler hverken det ene eller det andre. Jeg tror det eneste de får vite når de ringer banken, er om det vi har bydd er innenfor vår ramme eller ikke. Er det ikke innenfor, vil budet avvises. Jeg føler det er veldig stress dette med budgivning. Det kom inn et bud på boligen vi kunne tenke oss, men med en halv times frist lot vi det bare gå. Vi ble helt stresset ut av tiden, bestemme oss for motbud, finne frem ID osv. Burde ikke vært lov med 1/2 times frist på bud. Anonymkode: f6060...825 Oi, på de husene vi har fått mld om bud på så har man hatt minst 12 timer på seg. Høres rart ut, og vil tro mange eiere ikke vil akseptere, og at dermed andre får sjanse til å gi bud Anonymkode: 57ae3...3c9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2019 #17 Skrevet 14. august 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte en leilighet etter å ha vært på privatvisning. La inn bud om kvelden ca kl 19 med frist på ca halvannen time. Dette var helt uproblematisk. Det var ikke planlagt flere offentlige visninger og dermed ingen regler for når bud måtte legges inn. Anonymkode: b5794...525 Tilsvarende her, bare at vi la inn bud ca kl 20 med 2 timers frist. Vi gikk dog rett på selger via tlf (nummeret står som regel i taksten), dette var kupping før visning et par år tilbake. Selger fikk tak i sin megler, som fikk bekreftet vår finansiering i banken (døgnåpen kundeservice). Er budet slik at selger vil selge for prisen du byr, tror jeg man får til mye, også utenom ordinære rutiner og prosesser. Anonymkode: 6fc04...72d
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #18 Skrevet 15. august 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, på de husene vi har fått mld om bud på så har man hatt minst 12 timer på seg. Høres rart ut, og vil tro mange eiere ikke vil akseptere, og at dermed andre får sjanse til å gi bud Anonymkode: 57ae3...3c9 Ja. Vi syntes det virket uprofesjonelt av megler å tillate det. Midt i arbeidstiden til folk var det og, så ikke rart det ikke kom inn noe motbud. Boligen står derfor fortsatt til salgs. Men vi mistet litt piffen og må samle oss litt igjen og finne ut hva vi skal gjøre. Blir uansett visning på annen bolig i dag.... Anonymkode: f6060...825
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #19 Skrevet 15. august 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Vi syntes det virket uprofesjonelt av megler å tillate det. Midt i arbeidstiden til folk var det og, så ikke rart det ikke kom inn noe motbud. Boligen står derfor fortsatt til salgs. Men vi mistet litt piffen og må samle oss litt igjen og finne ut hva vi skal gjøre. Blir uansett visning på annen bolig i dag.... Anonymkode: f6060...825 Det er jo ikke opp til megler å bestemme budfrist, det er jo kjøper som setter fristen. Helt vanlig med korte frister, og det har jo også litt med å klare å få boligen før så mange har fått tenkt seg om. Man vet jo også at det er budrunde med første budfrist kl 12, så om man er interessert, så bør man jo faktisk være klar for å by.... Anonymkode: cc792...221 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2019 #20 Skrevet 15. august 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke opp til megler å bestemme budfrist, det er jo kjøper som setter fristen. Helt vanlig med korte frister, og det har jo også litt med å klare å få boligen før så mange har fått tenkt seg om. Man vet jo også at det er budrunde med første budfrist kl 12, så om man er interessert, så bør man jo faktisk være klar for å by.... Anonymkode: cc792...221 Joda, forstår jo det. I dette tilfellet var budet såpass nær smertegrensen vår, at vi ble usikker på om det i det hele tatt hadde noen hensikt å by. I tillegg til at det var ting vi oppdaget på visning som vi ville undersøke først. Anonymkode: f6060...825
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå