Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn har nå diagnosen ADHD på papiret. Hun begynner på ny skole (pga flytting) nå, 4. klasse.

Vi har bedt om tilrettelegging, og skal i møte med skolen om det førstkommende fredag. Hva bør vi be skolen om? Hvilke krav kan vi stille? Hun har slitt både i klasserommet og sosialt, frem til nå. Har vært lite tilrettelegging ved den gamle skolen.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan ikke kreve noen ting. Krever dere noe så er det kort vei til at dere blir anmeldt til barnevernet. 

Anonymkode: 7c35c...5f5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke kreve noen ting. Krever dere noe så er det kort vei til at dere blir anmeldt til barnevernet. 

Anonymkode: 7c35c...5f5

Hæ?

Anonymkode: 23df8...d9b

  • Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan ikke kreve noen ting. Krever dere noe så er det kort vei til at dere blir anmeldt til barnevernet. 

Anonymkode: 7c35c...5f5

Atte nei. Barnet har rett på undervisning som de får utbytte av. Har barnet fått timer med pedagog eller miljøarbeider? 

Vi startet på ny skole. Snakket om hvordan ting hadde vært på forrige da det er veldig relevant hvordan vi opplevde ordningene der, ikke bare skolen eller PPT sin versjon. Hva som funket, hva som ikke. 

Så lot vi styringen gå til den nye skolen, slik at de ble kjent med barnet. Hva som funket for dem og ikke. Så på våren ny samtale. 

Opplevde god kommunikasjon mellom møtene, hvis det var utfordring. Jeg var også flink med å gi beskjed til skole slik at de kunne forstå reksjoner og adferd, siden alle dager kan være ulike. 

Vi er alltid ydmyke og sparer på kruttet til det er nødvendig. Det siste jeg vil at de skal tro eller føle er at vi jobber mot dem og motsatt. 

Anonymkode: a2baf...c2a

  • Liker 5
Skrevet

Vi har ikke fått timer med pedagog eller miljøarbeider, nei. Er det noe vi evt må be om? Eller vil skolen legge til rette selv, ved behov?

Forrige skolen lot det skure og gå, men da hadde vi jo heller ikke en diagnose, og ante ikke hva dette handlet om. 

Skrevet
7 minutter siden, Tatja skrev:

Vi har ikke fått timer med pedagog eller miljøarbeider, nei. Er det noe vi evt må be om? Eller vil skolen legge til rette selv, ved behov?

Forrige skolen lot det skure og gå, men da hadde vi jo heller ikke en diagnose, og ante ikke hva dette handlet om. 

Her har skolen valgt å gi flere timer med miljøarbeider enn hva PPT har skrevet fordi dem ser at det trengs i gym og friminutt i tillegg til vanlig undervisning. Nå har vi vært så lenge i systemet at jeg glemmer hva ting heter osv, men skolen har som regel ikke overflødig med ressurser, så hvis barnet ikke har fått ekstra hjelp tildelt så blir det at barnet skal følge det "vanlige". 

Men at dere kan komme frem til løsninger uten støtte til hjelp er fult mulig. F. Eks hvis barnet trenger time out. Eller gjøre skolearbeid i hjørnet av klasserommet. Men føler det har mye og si på hvordan ellers klassen er for å kunne gjennomføre unntak, alt etter hvor mye en trenger også. For om en skal sitte i hjørnet å gjøre matte så går ikke det hvis 5 andre i klassen lager uro på grunn dette. 

Jeg syntes det var så fint da læreren sa at de så at barnet mitt sto ofte å gjorde oppgaver. Hvis han var skikkelig konsentrert, men at det var ingen problem fordi han gjorde ikke noe utav seg og klassen ble ikke forstyrret så han kunne stå. Det viktigste var at an lærte pensumet. 

Da jeg var liten hadde dett vært totalt uaktuelt. Og jeg merker at jo eldre han blir jo mer ser han ting selv som han gjør, som ikke alle andre. Han blir mer bevisst og tar egne valg om å begrense eller prøve å slutte fordi han sikkert ikke vil skille seg ut og klarer å se hvordan andre oppfører seg i de forskjellige situasjonene. Hvis vi pusher for mye så vil frustrasjon ta så stor plass at det vil gjøre mange ting vanskeligere, og da mister han fokus og energi til å lære å forsøke. 

Anonymkode: a2baf...c2a

Skrevet
7 timer siden, Tatja skrev:

Vårt barn har nå diagnosen ADHD på papiret. Hun begynner på ny skole (pga flytting) nå, 4. klasse.

Vi har bedt om tilrettelegging, og skal i møte med skolen om det førstkommende fredag. Hva bør vi be skolen om? Hvilke krav kan vi stille? Hun har slitt både i klasserommet og sosialt, frem til nå. Har vært lite tilrettelegging ved den gamle skolen.

 Dersom skolen ikke har regnet med barnet da de tildelte ressursene i vår,  er det ikke sikkert at noe er øremerket barnet ditt.  Men skolen vil mest sannsynlig finne ut selv om hun trenger en ved siden av seg, eller om hun må ha undervisning i mindre gruppe,  og da må hun kanskje dele ressurser med andre elever som også trenger hjelp.  Skolene har som regel knapt med ressurser,  og de få de har,  må som regel deles på.  

Skrevet

Siden hun har en diagnose går jeg ut ifra at hun har blitt utredet av PPT og fått en sakkyndig vurdering. I den sakkyndige vurderingen skal det stå hva slags tilrettelegging hun bør få.

Hvis det er flere år siden den sakkyndige ble skrevet ville jeg som første sted bedt ny skole om å henvise til PPT på nytt. Da får hun en ny utredning og en sakkyndig vurdering basert på de behovene hun har nå. :) Hvis hun har store vansker med å følge ordinær undervisning kan hun også få et vedtak om individuell opplæring (iop), dette er det PPT som avgjør. 

Anonymkode: a2745...bb4

Skrevet

1) Har dere fått sakkyndig vurdering fra PPT? Her skal det stå hvilke behov barnet har, og hvor mange timer de mener barnet trenger hjelp pr uke (og selvfølgelig hvilken hjelp). 

2) Om dere ikke har fått en slik vurdering, så kontakt PPT i morgen. 

3) Om dere har fått en sakkyndig vurdering, så har rektor også fått den. Han/hun skal da gjøre et vedtak basert på det som står i den sakkyndige vurderingen. Vedtaket er som regel i samsvar med det PPT anbefaler. 

4) Vedtaket kan feks være at barnet skal ha hjelp 5 timer i uka. Da blir timene fordelt feks på en ekstra lærer et par timer i uka, en time hos miljøterapeut, at pedagogen lager lekse/dagsplan etc. 

Først og fremst, SKAFF EN SAKKYNDIG VURDERING FRA PPT. 

Hilsen lærer med mange års erfaring, og med et barn med ADHD. 

Anonymkode: 8e2b8...675

Skrevet
6 timer siden, Tatja skrev:

Vi har ikke fått timer med pedagog eller miljøarbeider, nei. Er det noe vi evt må be om? Eller vil skolen legge til rette selv, ved behov?

Forrige skolen lot det skure og gå, men da hadde vi jo heller ikke en diagnose, og ante ikke hva dette handlet om. 

Siden dere ikke har en vurdering etter diagnosen ble satt så lager du en liste over alt som ikke fungerte, og hvilke tilbakemeldinger dere har fått fra forrige skole. Så sier du på møtet at du ønsker å kontakte PPT for å vurdere om barnet får utbytte av hvordan undervisningen er lagt opp. 

Anonymkode: a2baf...c2a

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan ikke kreve noen ting. Krever dere noe så er det kort vei til at dere blir anmeldt til barnevernet. 

Anonymkode: 7c35c...5f5

Herregud! Hvorfor sier du sånt? Det stemmer ikke. Alle barn har rett på et godt læringsmiljø.Som nevnes over, ppt må på banen, har dere ikke rapport fra dem, må skolen be om en. Ellers er det greit at alle som har med barnet ditt å gjøre, får vite om diagnosen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...