Gå til innhold

Å ikke ville påta seg ekstra vakter i redusert stilling. Ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må snart levere ønsker for neste årsturnus. Leder spør alltid om noen er villig til å gå opp i stillingsprosent (hvis ledig), jobbe litt ekstra i ferier, eller en ekstra helg her og der. 

Føler nesten det er forventet å si ja til noe. Jeg gikk fra 100% til 75% for et halvt år siden. Jeg ønsket å ha mer fritid og mulighet for å drive mer med line hobbyer. 

Hva svarer jeg leder for å ikke virke teit?

Av og til spør leder om jeg kan ta dn ekstravakt ved sykdom. Blir gjerne spurt dagen før/samme dag. Men jeg liker det ikke. Jeg trives godt med å vite når heg skal jobbe og når jeg har fri. Jeg kjenner stresset øke på hvis jeg føler meg presset til å si ja. Har jobbet 100% i 10år og føler nå at jeg må ha litt mer fokus på meg også. 

Bare for å nevne det så står det ingen steder i stillingsbeskrivelser/utlysningen (da jeg søkte) at man må påberegne ekstravakter. 

Anonymkode: 22933...04c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må snart levere ønsker for neste årsturnus. Leder spør alltid om noen er villig til å gå opp i stillingsprosent (hvis ledig), jobbe litt ekstra i ferier, eller en ekstra helg her og der. 

Føler nesten det er forventet å si ja til noe. Jeg gikk fra 100% til 75% for et halvt år siden. Jeg ønsket å ha mer fritid og mulighet for å drive mer med line hobbyer. 

Hva svarer jeg leder for å ikke virke teit?

Av og til spør leder om jeg kan ta dn ekstravakt ved sykdom. Blir gjerne spurt dagen før/samme dag. Men jeg liker det ikke. Jeg trives godt med å vite når heg skal jobbe og når jeg har fri. Jeg kjenner stresset øke på hvis jeg føler meg presset til å si ja. Har jobbet 100% i 10år og føler nå at jeg må ha litt mer fokus på meg også. 

Bare for å nevne det så står det ingen steder i stillingsbeskrivelser/utlysningen (da jeg søkte) at man må påberegne ekstravakter. 

At du blir spurt dagen før eller samme dag ved sykdom er greit. Når mener du sjefen skal spørre deg? Flere dager før kollegaen din er syk eller uken etter? 

De fleste jobber forøvrig 100 % og har tid til seg selv likevel, men deg om det.

Så til spørsmålet ditt. Det er bare å svare nei. Du trenger ikke komme med en begrunnelse.

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

At du blir spurt dagen før eller samme dag ved sykdom er greit. Når mener du sjefen skal spørre deg? Flere dager før kollegaen din er syk eller uken etter? 

De fleste jobber forøvrig 100 % og har tid til seg selv likevel, men deg om det.

Så til spørsmålet ditt. Det er bare å svare nei. Du trenger ikke komme med en begrunnelse.

Jeg forstår man blir spurt like før. Men jeg liker å vite om ting, planlegge dagene mine. I litt yrke er det relativt tungt. Både fysisk og psykisk. Så det er godt å kunne «lene seg» litt tilbake etter 10år i full stilling. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår man blir spurt like før. Men jeg liker å vite om ting, planlegge dagene mine. I litt yrke er det relativt tungt. Både fysisk og psykisk. Så det er godt å kunne «lene seg» litt tilbake etter 10år i full stilling. 

Joda, jeg skjønner det. 

Skrevet

Spesielt å ville lene seg tilbake etter bare 10 år i heltidsstilling. Og litt rart og aldri si ja. Å stille opp for kollegaer tenker jeg er en selvfølge. Ikke alltid, men i det minste noen ganger. 

Anonymkode: 1ea79...8c5

• Liker 9
Skrevet

Helt greit å ikke ville øke stillingen, jobbe mer i ferier eller takke ja til en ekstra helg. Men det er utrolig sært at du ikke takler å bli spurt om en vakt samme dag/dagen etter når det er sykdom. Du kan jo bare takke nei hvis du ikke vil, men du bør tåle å bli spurt. Plutselig trenger du ekstra penger eller å bytte en av din egne vakter, og da kan det være greit å få et tilbud. 

Anonymkode: 8dae6...e0e

• Liker 7
Skrevet

Å ikke ville gå opp fra 75% til 100% er selvfølgelig helt greit. 

Men jobber man turnus har man et visst felles ansvar for å ta unna ved sykdom og uforutsette hendelser. Hvordan ville det vært hvis ingen sa ja frivillig? Da risikerer du å bli utkommandert når det absolutt ikke passer. Det kan leder gjøre med loven i hand. 

Anonymkode: 4c3a8...8cb

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg godt Ts. Når man velger å jobbe redusert, så er det jo fordi man ikke ønsker å jobbe mer enn den prosenten. Hvorfor skal man da føle seg forpliktet til å ta på seg ekstra jobb? 

Du kan gi beskjed til sjefen om at du ikke ønsker å jobbe ekstra utover stillingsprosenten din, så blir du ikke spurt. 

Anonymkode: ac159...77b

• Liker 8
Skrevet

Vi som jobber redusert gjør det ofte av en grunn.

For min del er det helsen, både den psykiske og fysiske. Har jobbet full stilling i perioder, men klarer det ikke mer enn noen måneder før jeg blir veldig dårlig igjen. Har vært innlagt for problematikken og til mye behandlinger som har kostet meg sikkert over 50 000. For å holde min helse i sjakk jobber jeg redusert. Nå innser jeg at min jobb i pleien i helsevesenet ikke er ideell for meg, men det krever mye økonomisk og ikke minst energi å omskolere seg, så det har jeg for tiden ikke mulighet til. Det må da vel være bedre at jeg jobber noe, og ikke heller er langvarig sykmeldt eller ufør? Jeg forstår at mange blir slitne og skulle ønske de kunne jobbe redusert de og, men det blir så feil å ta det ut på oss som KAN jobbe redusert og BØR jobbe redusert, av hensyn til vår egen helse og familien rundt.

Si nei med god samvittighet Ts, du har null plikt til noe annet enn å jobbe din egen prosent.

Anonymkode: 649f2...f8c

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit å ikke ville øke stillingen, jobbe mer i ferier eller takke ja til en ekstra helg. Men det er utrolig sært at du ikke takler å bli spurt om en vakt samme dag/dagen etter når det er sykdom. Du kan jo bare takke nei hvis du ikke vil, men du bør tåle å bli spurt. Plutselig trenger du ekstra penger eller å bytte en av din egne vakter, og da kan det være greit å få et tilbud. 

Anonymkode: 8dae6...e0e

Jeg har da ikke skrevet noe om at jeg ikke takler det. Det jeg lurer på er hva jeg svarer leder. Bare «nei»? Bør jeg komme med en unnskyldning? Osv. 

Skrevet

Du trenger ikke unnskylde deg, men leder kan pålegge deg å jobbe ekstravakter som overtid så fremt du ikke har fritak fra mer- og overtidsarbeid.

Se mer her.

• Liker 2
Skrevet

D er ledelsen som må ansette flere. Om de hele tida mangler folk. 

Anonymkode: 06100...449

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har da ikke skrevet noe om at jeg ikke takler det. Det jeg lurer på er hva jeg svarer leder. Bare «nei»? Bør jeg komme med en unnskyldning? Osv. 

Du kan bare si nei, men samtidig er sjefen din i sin fulle rett til å spørre. Du er ikke den eneste som har lyst på fritid, det har nok alle kollegene dine også! 

Du kan dessuten også bli beordret til å jobbe, og da har du ikke noe du skulle sagt.

Det er flere triks for å unngå slike vakter, vet om flere som brukte dem da jeg jobbet i hjemmesykepleien:

- ikke ta telefonen når de ringer fra jobb (men noen sykepleiere fant et mottrekk: De ringte fra private mobiler. Da svarte folk, og hadde de først svart på telefonen, kunne de beordres)

- Ta et glass vin slik at du alltid har lav promille hvis du frykter beordring 

Anonymkode: 41ede...c3f

• Liker 2
Skrevet
På 14.8.2019 den 6.39, AnonymBruker skrev:

Å ikke ville gå opp fra 75% til 100% er selvfølgelig helt greit. 

Men jobber man turnus har man et visst felles ansvar for å ta unna ved sykdom og uforutsette hendelser. Hvordan ville det vært hvis ingen sa ja frivillig? Da risikerer du å bli utkommandert når det absolutt ikke passer. Det kan leder gjøre med loven i hand. 

Anonymkode: 4c3a8...8cb

Enig! Jeg jobber 100% stilling i turnus. Turnusen min er lagt opp sånn at jeg har 5 dager "langfri" f.o.m. fredag t.o.m. påfølgende tirsdag. Det skjer innimellom at jeg blir spurt om å jobbe i løpet av "langfri" (gjerne i helgen da det er da vi er mest sårbare bemanningsmessig) pga sykdom og om jeg ikke har noe spesielt fore og/eller er veldig sliten sier jeg gjerne ja. Jeg får jo 100% overtid for ekstravaktene og i tillegg "goodwill" fra både kolleger og arbeidsgiver siden jeg stiller opp. De gangene jeg sier nei er det helt greit og jeg trenger ikke forklare hvorfor jeg ikke kan/vil jobbe. Det holder å si "nei, denne gangen har jeg ikke mulighet" og de ringer neste på lista.

Anonymkode: 88875...b7e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Jeg jobber 100% stilling i turnus. Turnusen min er lagt opp sånn at jeg har 5 dager "langfri" f.o.m. fredag t.o.m. påfølgende tirsdag hver tredje uke. Det skjer innimellom at jeg blir spurt om å jobbe i løpet av "langfri" (gjerne i helgen da det er da vi er mest sårbare bemanningsmessig) pga sykdom og om jeg ikke har noe spesielt fore og/eller er veldig sliten sier jeg gjerne ja. Jeg får jo 100% overtid for ekstravaktene og i tillegg "goodwill" fra både kolleger og arbeidsgiver siden jeg stiller opp. De gangene jeg sier nei er det helt greit og jeg trenger ikke forklare hvorfor jeg ikke kan/vil jobbe. Det holder å si "nei, denne gangen har jeg ikke mulighet" og de ringer neste på lista.

Falt ut at jeg har "langfri" hver tredje uke.

Skrevet

Tipper du blir skyvi ut på ¨sidelinja¨, -Spille på laget er ofte poppulært...

a.

Skrevet

Du trenger ikke å begrunne det dersom du ikke vil opp i stillingsprosent, men når det gjelder å stille opp ved sykdom, er det ikke så uvanlig å bli spurt. Det kan vel ikke være så ofte det skjer? Tenker at sånt er en del av det å gi og ta, er du fleksibel og stiller opp for sjefen og stepper inn ved sykdom, er sannsynligvis sjefen grei med deg en gang du trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...